Besiktning nödvändig?

Det är ju inte bara rörelseapparaten utan även annat som undersöks på en besiktning. Ögonsjukdomar, hjärtsjukdomar och annat kan ibland upptäckas och det är kanske inte alltid så lätt att se själv som djurägare. Men är man trygg med att hästen är tillräckligt frisk för en själv och har en bra försäkring att ta över tycker jag inte det är fel att skippa en besiktning heller!

Jodå det kan visst hända 🙂
Om du tar över en obruten försäkring så nej, den får inga reservationer (för antar att det är det du menar med anmärkningar) för att man hittar något på röntgen på en besiktning. Det är ju det som är bra med en obruten försäkring, reservationer kan inte uppkomma hur som haver efter hand.

Görs en besiktning är risken att om det röntgas osv blir en anmärkning. Har jag redan hästen hemma hos mig och gör en vetcheck blir det ingen anmärkning.
Det enda som kan hända om köparen röntgar hästen och hittar fel och backar ur köpet är att säljaren sen har upplysningsplikt om förändringarna hästen har när nästa person kommer och vill titta på hästen. Det händer ingenting med försäkringen om man inte tecknar en ny eller höjer den.

Fast man bestämmer ju som köpare vad man vill inkludera (betala för) i besiktningen?
Ingen gör ju en röntgen om du motsätter dig det.
Vid en besiktning får du däremot ett protokoll med noteringar om eventuella avvikelser, det tycker jag kan vara bra att ha då det beskriver hästens status vid köpet.
Det är egentligen mest en fördel för säljaren. Finns det någon anmärkning och köparen ändå väljer att gå vidare då har man accepterat den avvikelsen.

Beror väl lite på användningsområde och hur mycket pengar det handlar om, men antar att det inte är någon dyr ponny med tanke på rasen. Av samma anledning som @sassiball skulle även jag stå över besiktning. Har själv aldrig gjort någon besiktning på våra ponnyer, då rider dottern ändå upp till de högsta klasserna på ponny, men det har varit billigare ponnyer (mellan 40-70). En ev köpare får absolut välja om de vill göra besiktning, men under ett visst värde blir det ingen röntgen, då säljer jag till någon annan istället. Eftersom vi har hästarna på en gård utan vettigt underlag får de själva boka på klinik och ombesörja resan dit dock.

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir... 2 3
Svar
44
· Visningar
9 860
Senast: Raderad medlem 142658
·
Gnägg På "begäran" är jag tillbaka på Buke efter flera års uppehåll för en uppdatering. Fått två olika meddelanden på Facebook ang. den... 2 3
Svar
47
· Visningar
10 758
Senast: Askur
·
M
Hästvård Har kämpat för att få hästen frisk i mer än ett år och egentligen längre då det varit andra bekymmer som jag tror är kopplade till hans... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
11 113
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 850
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V