Besiktning nödvändig?

Empalie

Trådstartare
Funderingar!!! Vi har ett Welsh Mountain sto hos oss på lån men som vi snart ska köpa. En ljuvlig liten individ som vi haft sedan november hos oss. Hon fungerar i allt, förra ägarna har varit jättenoga med allt från utrustning till träning etc. Vi har kollat upp tänderna när hon bott hos oss. Nu när det närmar sig börjar jag tänka om en besiktning är nödvändig ??? Hon är 12 år, superfräsch, bra försäkrad och fin i kroppen.

Funderingar!!! Vi har ett Welsh Mountain sto hos oss på lån men som vi snart ska köpa. En ljuvlig liten individ som vi haft sedan november hos oss. Hon fungerar i allt, förra ägarna har varit jättenoga med allt från utrustning till träning etc. Vi har kollat upp tänderna när hon bott hos oss. Nu när det närmar sig börjar jag tänka om en besiktning är nödvändig ??? Hon är 12 år, superfräsch, bra försäkrad och fin i kroppen.
Ta över försäkringen och nöj dig med det.

Gör alltid besiktning i alla fall! Det blir så himla tråkigt om det kommer fram något senare och man inte gjort det.

Hade gjort en besiktning. Det kan finnas mindre uppenbara saker ni inte noterat men som en veterinär kan se.

Det är ju himla tråkigt att köpa sig problem och i värsta fall behöva lägga månader på rehab eller något ännu värre.

Däremot hade jag kanske nöjt mig med gårdsbesiktning beroende på hästens pris.

Om hästen är försäkrad i sitt fulla värde så löper ni ju ingen stor ekonomisk risk utan besiktning. Däremot är besiktning en bra genomgång av hästen, som kan ge lite tips och förmaningar om vad ni behöver tänka på med just den hästen. Jag hade gjort den.
Lycka till med ponnyn! 😊

För mig hade priset på ponnyn avgjort :)
När jag köpte en ponny för en lägre summa försäkrade jag upp livvärdet till köpebeloppet, lastade ponnyn och åkte hem.
Men en dyrare häst hade jag besiktat.

Jag hade inte besiktigat men gjort en vetcheck🙂

Ja, en besiktning är alltid bra att göra. Allt handlar ju inte om pengar utan även den känslomässiga delen om det visar sig att det är något som är galet.

Jag hade inte besiktigat men gjort en vetcheck🙂
Vad menar du ska ingå i en vetcheck i jämförelse med att beställa en besiktining?
Besiktningar finns ju många nivåer och de anpassas ju efter beställning.
Är inte vetcheck bara ett namn på ungefär det som motsvarar gårdsbesiktning men att det används mer när man kollar en häst man redan äger?

Jag har själv vid olika tillfällen varit med om dessa tre i alla fall:

Gårdsbesiktning med böjprov.
Känna igenom hela hästen, lyssna pä hjärta och lungor, snabbkoll in i munnen. Rörelsekontroll och böjprov.

Fullständig klinikbesiktning, då har man utöver oovanbland annat också gjort röntgen av utvalda delar och helt enkelt en noggrannare koll.

Gårdsbesiktning utan böjprov

Vad menar du ska ingå i en vetcheck i jämförelse med att beställa en besiktining?
Besiktningar finns ju många nivåer och de anpassas ju efter beställning.
Är inte vetcheck bara ett namn på ungefär det som motsvarar gårdsbesiktning men att det används mer när man kollar en häst man redan äger?

Jag har själv vid olika tillfällen varit med om dessa tre i alla fall:

Gårdsbesiktning med böjprov.
Känna igenom hela hästen, lyssna pä hjärta och lungor, snabbkoll in i munnen. Rörelsekontroll och böjprov.

Fullständig klinikbesiktning, då har man utöver oovanbland annat också gjort röntgen av utvalda delar och helt enkelt en noggrannare koll.

Gårdsbesiktning utan böjprov
Görs en besiktning är risken att om det röntgas osv blir en anmärkning. Har jag redan hästen hemma hos mig och gör en vetcheck blir det ingen anmärkning.

Görs en besiktning är risken att om det röntgas osv blir en anmärkning. Har jag redan hästen hemma hos mig och gör en vetcheck blir det ingen anmärkning.
Fast man bestämmer ju som köpare vad man vill inkludera (betala för) i besiktningen?
Ingen gör ju en röntgen om du motsätter dig det.
Vid en besiktning får du däremot ett protokoll med noteringar om eventuella avvikelser, det tycker jag kan vara bra att ha då det beskriver hästens status vid köpet.

Är den bra försäkrad, obruten försäkrad inga reservationer och inga konstigheter och fungerar bra så hade inte jag heller gjort nån besiktning i det fallet. Tagit över försäkringen bara.

Trots att jag egentligen skulle vara rätt petig med sånt.

Fast man bestämmer ju som köpare vad man vill inkludera (betala för) i besiktningen?
Ingen gör ju en röntgen om du motsätter dig det.
Vid en besiktning får du däremot ett protokoll med noteringar om eventuella avvikelser, det tycker jag kan vara bra att ha då det beskriver hästens status vid köpet.
Jag svarade utifrån hur jag hade gjort samt utvecklade mitt svar till dig när du frågade. Jag behöver inget protokoll eftersom jag inte håller på med trams som reklamering av hästar.
Du är fri att välja besiktning (som för övrigt ofta dessutom är dyrare) som du vill. 🙂

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir... 2 3
Svar
44
· Visningar
9 851
Senast: Raderad medlem 142658
·
Gnägg På "begäran" är jag tillbaka på Buke efter flera års uppehåll för en uppdatering. Fått två olika meddelanden på Facebook ang. den... 2 3
Svar
47
· Visningar
10 746
Senast: Askur
·
M
Hästvård Har kämpat för att få hästen frisk i mer än ett år och egentligen längre då det varit andra bekymmer som jag tror är kopplade till hans... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
11 101
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 840
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI