Besiktning på klinik

Y

Ynthe

Ska ju köpa loss min lilla häst nu snart, och det är hög tid att boka veterinärbesiktning.

Jag hade tänkt besiktiga på klinik (ATG) och tänkte höra mig för hur rutinerna brukar vara, vad det är vanligast att man röntgar (jag för min del hade tänkt att röntga ben + rygg om det inte blir alltför dyrt, låter det som en god idé?)?

Vad brukar en vanlig klinikbesiktning kosta? Inkl avgifter o dylikt.

Hästen ifråga är ett 6-årigt varmblodssto, startad på travet och ska fortsättningsvis fungera som fritidshäst.

Tacksam för svar! :bow:
 
Sv: Besiktning på klinik

När jag besiktiade sist för ca 2 veckorsen kosta den vanliga besikningen 1800kr och exp rtg +rygg kostade3600kr
 
Sv: Besiktning på klinik

Låter inte som någon jättedyr häst, då hade jag hoppat röntgen. Standardbesiktning räcker långt här, tycker jag.

Förutsättningen är givetvis att det är på klinik, hemmabesiktning med böjprov på grusväg är helt värdelöst.
 
Sv: Besiktning på klinik

Nu vet jag inte vad du ska ge för hästen eller riktigt vad den ska användas till. Om du bara ska "fritidsrida" hade jag nog inte lagt ner pengar på "exportröntgen" mm. Jag hade nöjt mig med en vanlig veterinärbesiktning med böjprov (utökat prov?) och ridprov samt en ordentlig besikning av hästen som helhet av en kunnig häst-veterinär. Om allt verkar ok så långt hade jag inte gått vidare. Det är ju lite så också att ju mer man letar och röntgar ju mer möjlighet har man att hitta saker, men det kan vara saker som aldrig kommer att visa sig eller ha någon betydelse. (Jag skulle själv aldrig klara mig genom en sådan besiktning:crazy: )
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Står i begrepp att förhoppningsvis köpa en 8-årig dressyrvalack för drygt 150’. Velar oerhört vad gäller röntgen och är mycket tacksam...
Svar
10
· Visningar
3 933
Senast: fio
·
Hästmänniskan Som jag nämnde i en annan tråd står jag i begrepp att köpa min första egna häst. Hästen ska naturligtvis veterinärbesiktigas. Det jag är...
2
Svar
21
· Visningar
2 909
Senast: Saraoliv
·
Ekonomi & Juridik Jag och sambon ska köpa gården som vi idagsläget hyr. Det jag funderar över är överlåtelsebesiktning och värdering. Har pratat med en...
Svar
4
· Visningar
3 026
Senast: glittra
·
Ekonomi & Juridik Hej, Detta är ett öppet brev till er där jag vill ge en bakgrundsförklaring till temat hästhandlare som i går togs upp på SVT...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
25 151
Senast: Chilodeur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp