Bukefalos 28 år!

Röntga eller inte röntga?

Hellas

Trådstartare
Som jag nämnde i en annan tråd står jag i begrepp att köpa min första egna häst. Hästen ska naturligtvis veterinärbesiktigas. Det jag är osäker på är, hur ingående undersökning som är brukligt. Brukar man alltid ta hästen till klinik för röntgen, eller beror det på utfallet av den vanliga besiktningen, böjprov m.m.? Eller är det beroende på priset och tänkt användning? Hur hade ni resonerat i följande fall?

Hästen är en 14-årig vallack som varit lektionshäst i perioder men i huvudsak hopphäst i klasser upp till 1,10. Den har opererats för en fistelgång i ett framknä för 3-4 år sedan och har därefter inte haft besvär. I övrigt inga kända hältor eller liknande. Om jag och min väninna köper hästen kommer den vi att rida lektion/träna dressyr 2-4 gånger per vecka totalt. Det handlar inte om något avancerat, utan om vanligt grundarbete. Hoppning högst en gång i veckan, på träningsnivå. I övrigt kommer den att ridas ut. Ingen av oss har några tävlingsambitioner även om det är möjligt att någon av oss ställer upp i en dressyrtävling på klubbnivå någon gång.

Vad hade ni gjort om ni skulle köpa denna häst?
 
Sv: Röntga eller inte röntga?

Sålänge hästen går att fullförsäkra o kostar under 100k röntgar jag inte
 
Sv: Röntga eller inte röntga?

Tack för ditt svar! Hästen kostar en bra bit under 100' kr. Vet inte hur den är försäkrad i dag. Det står på min frågelista.
 
Sv: Röntga eller inte röntga?

En häst i den åldern, som arbetat regelbundet hela livet, har ofta fynd vid en eventuell röntgen. Exakt hur de fynden kommer att påverka hästen i framtiden brukar vara svårt att förutsäga. Det kan vara gamla utläkta saker och förslitningar som är normala, men det kan också vara något som är på väg att bli nåt. Det är inte alltid det går att se exakt vad det är/eller har varit utan större utredning.

Om jag litat på säljaren och hästen är fint musklad och igång för tillfället hade jag inte röntgat, men jag hade velat ha fullständigt blanka papper från normal vet. besiktning.

Om hästen varit yngre och jag haft högre ambitioner med den än ni verkar ha så hade en röntgen sagt mer. En ung häst ska ju inte ha förslitningar och gamla skador kan göra att den inte klarar hårdare träning.

Sen finns ju vissa raser där man vill röntga specifika leder eftersom skador där är så vanligt, islänningar spatt tex.
 
Sv: Röntga eller inte röntga?

Tack så mycket! Säljaren är vår ridlärare. Hästen kommer att stå kvar i ridskolans stall och vi kommer att ta lektioner för henne varje vecka. Hon har således all anledning att hålla sig väl med oss (och hon är allmänt en vettig och bra person), så jag litar på henne. Det låter klokt som du säger att det är svårt att dra några bra slutsatser av det som framkommer vid en röntgen. Att det finns skavanker får man väl nästan räkna med i den åldern.
 
Sv: Röntga eller inte röntga?

En "billig" häst >100 är inte värt att röntga från topp till tå, däremot kan man ju ta några väl valda bilder om man har anledning att oroa sig för någon specifik del (karpus/kotleder typ).

Har en tråkig erfarenhet av att ha skaffat en 15-årig häst som gick igenom besiktningen men reagerade marginellt på böjprov bf, vilket veterinären tyckte var att vänta vid hans ålder. Den var helt igång och ohalt vid ridning, vid röntgen ett år senare påvisades grav artros på karpus bf pga gamla fissurer. Utdömd på stubben, dem hade han gått med ett antal år enligt veterinären -med facit i hand hade det ju varit bra att titta på de lederna, så hade man sluppit en del tårar...

Nästa häst röntgades kotleder på pga att jag visste att den hade haft en kotledsinflammtion, inga problem där dock och skönt för mig att slippa noja över just DEN grejen en gång till.
 
Senast ändrad:
Sv: Röntga eller inte röntga?

Det du säger låter också klokt. Det kan ju vara värt att ta några bilder för att utesluta vissa mer allvarliga problem. Jag har en känsla av att vi får rådfråga veterinären som tittar på honom.
 
Sv: Röntga eller inte röntga?

Hur långt en köpare måste gå i sin undersökningsplikt är avhängigt på inköpspriset, detta gäller också om man väljer gårdsbesiktning eller klinikbesiktning. Jag skulle bara ha röntgat bara om besiktningsveterinären anser att det behövs. Finns misstanke om ev. fel/brister så ska veterinären råda köparen att göra vidare utredning innan köpet. Så jag säger att valet av veterinär är viktigast :)
Känns som att ni har ett ganska säkert "case" med upplägget eftersom ni känner både hästen och säljaren :) Lycka till med ert hästköp!
 
Sv: Röntga eller inte röntga?

Hur långt en köpare måste gå i sin undersökningsplikt är avhängigt på inköpspriset, detta gäller också om man väljer gårdsbesiktning eller klinikbesiktning. Jag skulle bara ha röntgat bara om besiktningsveterinären anser att det behövs. Finns misstanke om ev. fel/brister så ska veterinären råda köparen att göra vidare utredning innan köpet. Så jag säger att valet av veterinär är viktigast :)
Känns som att ni har ett ganska säkert "case" med upplägget eftersom ni känner både hästen och säljaren :) Lycka till med ert hästköp!

Ja, det är nog där jag har landat också. Hästen kostar 60.000 kr, så den är varken dyr eller anmärkningsvärt billig. Nu är vi två som köper hästen tillsammans (trots alla varningar i en annan tråd ;)) så jag får så klart ta hänsyn till vad medköparen tycker. Men vi har hittills varit väldigt samstämmiga på alla punkter. Jag tror att vi helt enkelt satsar på att få ut en väldigt erfaren och erkänt skicklig veterinär för att göra en genomgång. Om hen sedan tycker att det finns anledning att gå vidare så får vi ta ställning till det då.

Tusen tack för alla goda råd! De är guld värda när man gör detta för första gången. Jag har köpt två lägenheter och två hus i mina dagar, men det här är liksom okänt territorium.
 
Sv: Röntga eller inte röntga?

Sålänge hästen går att fullförsäkra o kostar under 100k röntgar jag inte
kl

Håller med dig! Finns ingen anledning att röntga hästen om den uppfyller dessa villkor. Enda anledningen till röntgen är väl att eventuellt kunna pruta på priset, då det faktiskt är ganska vanligt med fynd hos hästar av den här typen. Som sagt, vid full försäkran och hästen går igenom böjprov utan anmärkning så finns det ingen anledning tycker jag.
 
Sv: Röntga eller inte röntga?

Tack! Vi har nu enats om att göra en gårdsbesiktning till att börja med och enbart gå vidare om veterinären särskilt rekommenderar det. Känns jättebra att ha fått råd från flera erfarna hästägare.
 
Sv: Röntga eller inte röntga?

fast det är bättre att åka till klinik om ni inte har tillgång till bra underlag att springa på (typ asfalt, betonggång) och jag skulle vilja kolla upp knät ordentligt och inte använda en veterinär som känner hästen
 
Sv: Röntga eller inte röntga?

Hästen står på stor anläggning med tillgång till alla sorters underlag. Bra att veta dock. Tack!
 
Sv: Röntga eller inte röntga?

Hästen står på stor anläggning med tillgång till alla sorters underlag. Bra att veta dock. Tack!

Jag skulle ändå åkt till en klinik.
Om det finns misstanke om ngt problem brukar de kunna slå ett par plåtar när ni ändå är där.
Istället för att krångla med flera besök som dessutom blir ännu dyrare.
 
Sv: Röntga eller inte röntga?

Inte för att det egentligen hör hit, men är det inte lite dyrt med 60 för en 14 årig häst som bara tävlat 1.10 och gått som lektionshäst och dessutom opererad i ett knä? Bara en fundering, känner ni att det är den perfekta hästen för er så.

Jag hade nog valt att rönta i alla fall det knäet.
 
Sv: Röntga eller inte röntga?

Ang. priset: hästen är även välutbildad och tävlad i dressyr men med tidigare ägare. Rör sig mycket trevligt och har ett utmärkt psyke. För mig är han utan vidare värd pengarna. man kanske hade kunnat pruta ner 10.000 men vi tycker inte det är värt att krångla för den summan, som ju är en spottstyver i förhållande till vad det kostar att ha häst.
 
Sv: Röntga eller inte röntga?

Jag förstår dig precis :) , har själv gett vad många skulle säg vara ett överpris för en häst, men för mig kändes det rätt. Det var bara en fundering.
 
Sv: Röntga eller inte röntga?

Jag tycker som pulkaskurk och sassiball. För det priset så är en ordentlig besiktning en spottstyver.
 
Sv: Röntga eller inte röntga?

Absolut åka till klinik, aldrig göra gårdsbesiktningar. Sen ska man aldrig oavsett lita på en som säljer en häst. Jag köpte min häst av min tränare men gjorde endå en väldigt grundlig besiktning på klinik och ifrågasätte precis allting av det som tränaren berättade. Lurade blir folk när dom är naiva och litar på säljaren. Trist att det är så men vill man undvika problem så är det så det måste vara.
 
Sv: Röntga eller inte röntga?

Håller med att det tyvärr ofta är så, plus att den som säljer faktiskt inte alltid har kunskap eller vetskap heller om allting. Lite som med bilar skaffar man sig vetskap med åren genom misstag och erfarenhet, det är svårt nog trots en bra provridning och besiktning att verkligen veta vad hästen håller för och om den har några problem...
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 325
Dressyr Okej, så här är det. Jag har rätt nyligen gått över på storhäst, en trevlig hobbynivå-hopphäst vilket är precis vad jag var ute efter...
2
Svar
34
· Visningar
4 211
Senast: Nevermind
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 435
Ridning Vet inte om jag skall lägga den här tråden under Ridning eller Foder eller om den kan ligga här? Moderator är självklart fri att flytta...
2
Svar
21
· Visningar
2 536
Senast: MaritH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp