Bukefalos 28 år!

Beslutsångest angående sadel. *lång o rörig tråd*

Sv: Beslutsångest angående sadel. *lång o rörig tråd*

Tänk på att om man inte är oerhört erfaren så kan ett byte på bomvidd innebära att sadeln ligger i helt annan position på ryggen.

En sadel som ser ut att passa med padd t ex, kan i rätt storlek vara på tok för rak, vilket inte visar sig förrän man får rätt storlek. Och tvärtom, bereonde på hur man provat ut den.

Om du inte är mycket duktig på sadelutprovning och väl känner till sadlarna så råder jag dig att prova den aktuella sadeln (alltså själva individen) som du är intresserad av så du kan köpa den som ligger på och passar. Det är mer än en person som provat kompisens, beställt en likadan bara för att upptäcka att det skiljer mellan sadel och sadel även i samma modell och storlek.
 
Sv: Beslutsångest angående sadel. *lång o rörig tråd*

Problemet är ju att det inte finns någon 38 som jag kan låna hem och prova, utan det är i så fall på vinst och förlust att beställa en(och ligger då den sämre är det inte säkert att 36an finns kvar sen).
Allt verkade annars funka bra med den här sadeln, den låg helt stilla(snurrade INGET när jag klev upp), ponnyn verkade nöjd och glad(såna galoppfattningar har vi inte fått på länge) osv. Men det ser ändå ut som den ligger i bakvikt(inget man känner när man sitter i). Hur mycket ligger era sadlar an i fram på sidorna? Jag kan få i mellan en hand men det är tajt. Vilket alla mina sadlar har gjort... Så det kanske bara är jag som inbillar mig att det ska sitta löst där..
Men hade gärna fått ner sadeln lite mer, just nu tycker jag det känns som den blir en aning "takformad" över hästen. Plus då lite bakvikt.
Jag har aldrig haft en NY ullstoppad sadel, kan dom ändra sig mycket när man ridit i dom ett tag? Eller behåller dom exakt samma vidd och form?

Ikväll får jag troligtvis lite hjälp att bestämma mig.
Fördelarna med den här sadeln är ju att jag kommer ha råd att köpa en bomlös då också, vilket ju kan vara bra för ryggen att få gå med. Då behöver jag inte rida i den här sadeln jämt.

Just nu har han ju ett "fettlager" runt manke/hals/nacke som förhoppningsvis kommer bytas ut mot muskler så småningom, så det kan ju hända att han inte blir så mycket bredare.. Och har jag tur kanske han t.o.m växer lite till och ändrar sig så han får mer manke, man kan ju alltid hoppas.:D
 
Sv: Beslutsångest angående sadel. *lång o rörig tråd*

Men hade gärna fått ner sadeln lite mer, just nu tycker jag det känns som den blir en aning "takformad" över hästen. Plus då lite bakvikt.

Känner du så här redan nu, leta vidare. Bättre är inte bra, det handlar mer om hur dåligt tidigare alternativ varit.

Om fördelarna är priset är det helt fel valkriterier, i ditt läge hade jag hellre börjat med en begagnad bomlös för att rida hästen och sedan provat ut en bomsadel utifrån behov, och när hästen är igång.

Att hästen går bra med denna sadel kan också hänga på att den ligger annorlunda med andra tryckpunkter, och hästen tycker det just nu är bekvämare än de gamla "skavsåren"/tryckpunkterna som ju är ömma. Efter max en månad kommer det att uppdagas om den nya sadeln ligger illa, eftersom det då uppstått nya tryckpunkter (t ex av bakvikten) och så är du tillbaka på ruta 1 igen, bara lite fattigare.
 
Sv: Beslutsångest angående sadel. *lång o rörig tråd*

Det är självklart att en fördel är priset men inte det jag väljer sadel efter! I så fall hade jag ju bara köpt nån märkeslös skit för 1000kr..

Jag är petig... När jag säger att den hade kunnat ligga lite bättre så behöver ju inte det betyda att den ligger helt skit. Den kanske i själva verket ligger helt okej och kan fungera bra som andra sadel ett tag. Har sett hästar som gått med betydligt värre LÄNGE.. Han är en utav dom(innan han kom till mig gick han med en prestige 34a). Och det blev inga problem av det då, så då borde det ju inte bli så mycket värre med den här som ändå ligger okej och inte är planerad att ligga där i flera år.

Tycker varenda sadeltråd på buke verkar bestå av "sadeln passar inte, köp en annan, du förstör din häst". Mycket sällan jag sett en sadeltråd där någon skrivit att sadeln ser ut att ligga bra. Om det är så tok omöjligt att hitta en sadel som passar så lär jag nog inte hitta bättre.:(

Hatar sadlar!:devil::angel: Tror jag köper sadel först en häst sen nästa gång.:D

Så... igen.. Hur mycket kan en ny ullstoppad sadel ändra sig?:laugh:
 
Sv: Beslutsångest angående sadel. *lång o rörig tråd*

Jag tycker dina urvalskriterer är åt helsike. Bara för att det kunde varit värre betyder det ju inte att det är bra. Att hästen har haft det värre betyder inte att det är acceptabelt. Om du ska lägga pengar på att få det bra, varför acceptera något som inte är det? OK är inte bra, OK är precis bara acceptabelt, och det hade jag kanske tagit om det kommer från en bra sadelutprovare, men inte om du inte är helt 110 % säker.

Att hästen inte fått problem innan är ju inte en garanti för att det funkar med en "inte välsittande" sadel den här gången.

Det faktum att det inte syns några hurrarop härinne har väl med det faktum att göra att det inte går att säga att en sadel sitter bra över nätet, däremot kan man av bilderna dra vissa slutsatser att den ligger illa (och då är det ju förmodligen etter värre IRL).

Jag föreslår att du antingen lägger pengar på en sadelutprovare som är seriös och får en bra sadel en gång för alla, eller letar vidare på egen hand.

En ullstoppad sadel sätter sig något i ULLEN, men bossornas form och vidden är ju densamma. Likaså ortspetsarnas vinkel mot hästen, som ju blir tydligare när ullen sätter sig och minskar i dämpning.
 
Sv: Beslutsångest angående sadel. *lång o rörig tråd*

Jag tycker dina urvalskriterer är åt helsike.

Vilka är dom?

Hur vet du att sadeln ligger illa? Du har ju inte ens sett bilder? Ligger dina sadlar 110%? Jag har svårt att tro att det ens är möjligt att hitta en sadel som sitter HELT perfekt i alla lägen.
 
Sv: Beslutsångest angående sadel. *lång o rörig tråd*

Detta tycker jag är underliga kriterier

* När jag säger att den hade kunnat ligga lite bättre så behöver ju inte det betyda att den ligger helt skit.
* Den kanske i själva verket ligger helt okej och kan fungera bra som andra sadel ett tag.
*Har sett hästar som gått med betydligt värre LÄNGE.. Han är en utav dom(innan han kom till mig gick han med en prestige 34a).
* Det blev inga problem av det då, så då borde det ju inte bli så mycket värre med den här som ändå ligger okej ...

Jag tycker att utrustning som ska användas ska sitta BRA, inte OK eller "inte skit". Det är väl inte ursäktligt att använda något som inte sitter BRA med hänvisning till att det finns hästar som har det värre?
 
Sv: Beslutsångest angående sadel. *lång o rörig tråd*

Jag menar inte att det är en ursäkt att det finns hästar som har det värre. Menade att det finns hästar som har sadlar som ligger sämre men som inte verkar ha några problem med det. En häst med ont i ryggen visar ju oftast det på något sätt. Om inte annat borde ju en duktig massör t.ex känna om hästen är öm och kanske har knutar och sånt. Det kan väl hända att globusen jag lånat hem nu inte ligger helt PERFEKT för mitt öga men att hästen kommer trivas med den ändå om jag ger det en chans? Han är en kille som oftast säger vad han tycker, så jag lär märka det ganska snart i såna fall. Om inte annat så borde ju massören kunnde märka något om han får ont.

Jag tror fortfarande inte att finns speciellt många som har sadlar som ligger HELT PERFEKT, 110% jämt och ständigt. Har du det frågar jag igen?

Och det är inte direkt tänkt så att jag ska köpa den här sadeln nu och sen ha den i 10år. Jag kommer fortsätta hålla koll på vad det finns för sadlar som kan tänkas passa och ta hem och prova om det dyker upp något även fast jag köpt den här. Men så länge är ju den här det bästa jag hittat hittills och jag tycker det är värt att ge den en chans så länge och se om den funkar. Är ju bara att sälja om jag ser att det inte går.

Kommer troligtvis få hjälp av en ikväll som är snäppet mer kunnig än mig och höra hennes åsikt. Tycker hon att det ser okej ut så slår jag nog till. Har ju tills på söndag på mig att bestämma mig så hinner rida några gånger till och känna på det.
 
Sv: Beslutsångest angående sadel. *lång o rörig tråd*

Jag förklarade tidigare hur en häst kan verka nöjd med en sadel som inte ligger bra, för den ligger inte på samma tryckpunkter som tidigare utan skapar nya, vilket inledningsvis får hästen att känna sig bättre men på sikt skapar fler problempunkter.

Fullblodet är extremt känslig, han står rakt upp om sadeln inte ligger 110 % så jag vågar säga att det inte är några problem med hans Röösli.

Sluta jämföra med de sadlar som ligger sämre, det har ju ingen relevans. Du vill ha en sadel som ligger bra på DIN häst, då behövs ju inga jämförelser. Bra är bra.
 
Sv: Beslutsångest angående sadel. *lång o rörig tråd*

Ja jag vet att det inte är säkert att hästen visar något NU men efter tag borde det ju börja märkas mer och mer. Ser jag då att det går åt helvete, att han blir öm eller vad som helst så kommer jag lägga den sadeln på hyllan.

Okej, då är min åsikt att den här sadeln ligger bra på min häst. Men jag ska i alla fall fortsätta leta efter en sadel som ligger superduperbra. Men under tiden kommer jag troligtvis använda den här. Plus eventuellt nån bomlös som variation(och den får nog även stanna efter att jag hittat en "superduperbra sadel", för variation är bra både för häst och ryttare).
 
Sv: Beslutsångest angående sadel. *lång o rörig tråd*

Jag har bara provat 38 så jag vet inte hur mycket det skiljer. Roligt att du verkar vara nära en lösning i alla fall.
 
Sv: Beslutsångest angående sadel. *lång o rörig tråd*

Jo nu har jag bestämt mig men det blev inte riktigt som det var tänkt från början.:D

Har gett upp bomsadlar för ett tag och istället skickat efter en bomlös.:laugh: Får satsa på bomsadel längre fram när jag ser hur han ändrar sig.:) och vem vet, då kanske det har kommit ut nått helt nytt på marknaden. Eller så tycker jag så mycket om bomlöst att jag kör vidare på det.:D
Har just nu inte råd att flänga runt efter sadel överallt, det kostar ju. Så det passar nog bättre längre fram. Och under tiden har jag en sadel jag inte behöver oroa mig så mycket över.:)
 
Sv: Beslutsångest angående sadel. *lång o rörig tråd*

Låter bra det, då behöver du inte känna nån panik för att du är utan sadel. Det funkade ju utmärkt för mej och min "korv".
Vem vet det kanske blir som för oss så det kommer ut nåt nytt på marknaden som passar både häst, rumpa och plånbok:)
 

Liknande trådar

Utrustning Har kollat på en pessoa sadel 16 tum, sitter bra på hästen och sätet är bra för mig men stropparna är för korta och eh gjord på 130 är...
Svar
8
· Visningar
761
Senast: Sorgsen
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 405
Senast: LiviaFilippa
·
Utrustning Ni sadelnördar, snälla hjälp och utbilda mig! Jag behöver uppenbarligen en ny sadel till min 4-åring. Dessvärre är hon bred och utan...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 319
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 295

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp