Beslutsångest inför köp...

strawberrysylt

Trådstartare
Det kan väl inte bara vara jag som lider av grym beslutsångest ibland^^

När ni ska göra ett lite större köp, hur tänker ni då? Hur brukar det sluta?


//r
 
Vid större köp brukar jag tänka över köpet noggrant, resonera fördelar/nackdelar, fråga mig själv om jag verkligen behöver saken, göra "research" så att jag får den bästa produkten för priset och sen när jag känner mig säker på väntar jag 2 veckor för att se om jag fortfarande tycker att jag behöver en sån sak i mitt liv. ;)

Ja, jag har fallit för spontanköp för mycket...
 
Nu vet jag inte riktigt vad du menar med större köp.. Men jag gör nog lite olika beroende på vad för typ av köp det gäller.
Är det prisklass typ bil skulle jag fundera ganska noga, men är det mer dyra prylar så spontanhandlar jag en del och det brukar bli bra ändå :)
 
Jag tycker om att spara och se pengarna på banken:D Det dyraste jag köpt är en resa och då hade jag lite ångest, haha!
 
Det beror helt på vad det gäller, och vad som anses vara dyrt.
Sen gör jag också skillnad på uttrycken "dyrt" och "mycket pengar". Ett bugg-tuggummi för 10 kr är dyrt, men det är inte mycket pengar. 500 000 kr för en ung häst med OS-meriter är inte dyrt, men det är mycket pengar.

Inför vissa inköp gör jag grundlig research för att jämföra, kolla omdömen, tester, bästa pris och sådär i flera dagar.
Jag slår även gärna ut kostnaden på användningen när jag ska köpa saker. Känns det motiverat att köpa en dator för 15 000 om den bara ska användas för att skriva skolarbeten i word två timmar i veckan? Nej, till det duger en betydligt billigare minst lika bra. Vill jag däremot redigera bilder, kunna köra tyngre program, spela krävande spel och kommer använda datorn flera timmar dagligen och vill ha en som håller längre, då känns de där 15 000 fullt rimliga.

Det viktigaste tycker jag är att se om man verkligen har råd. I min värld köper man inte förbrukningsvaror på avbetalning (om det inte finns en riktigt bra anledning). Har man pengar på kontot och en buffert som man anser tillräcklig, då kan man köpa om det är vad man vill.
Dock är det ju dumt att rusa iväg och köpa nya prylar stup i kvarten bara för att man har råd och fick ett köpsug. Det ska ju finnas ett syfte bakom, kan jag tycka. Min egen regel brukar vara att tänka igenom saken i minst ett dygn. Enda gången jag gått ifrån det var när ett objektiv jag suktat efter i två år plötsligt reades ut till ett pris jag tyckte var rimligt, då slog jag till. Men då låg det ju också två år av önskan bakom :)
 
Tack för era svar!

Jag känner att jag (tvärtemot många andra kanske?) nästan aldrig unnar mig någonting. Och då är det ju inte att vara ekonomisk längre utan att vara snål. Men något jag brukar försöka tänka är att pengarna kommer ju ändå att ta slut på tråkiga grejer annars och då är det ju bättre att sitta där med grej, men utan pengar än att sitta där utan både grej och pengar...

@cili Håller med om där där ang dyrt vs mycket pengar...

//r
 
För min del är det väldigt beroende av hur ekonomin ser ut på det stora hela. När jag jobbar (främst sommar) och får in en normal lön så har jag helt klart mindre beslutsångest angående mindre inköp som t.ex. kläder och jag kan spontanshoppa en del mindre prylar. Men när det är höst och dags för att främst leva på CSN så blir jag snål med vissa typer av shopping, underkläder och basplagg är sådant jag tycker är fruktansvärt tråkigt att lägga pengar på. Då kan jag fundera, leta, inte känna mig tillräckligt nöjd och slutligen bara strunta i att handla. :p

Rent mentalt är jag rätt bestämd, jag vet i regel vad jag vill ha och är det något dyrt så lägger jag upp en plan för hur jag ska spara ihop pengarna. Större inköp blir därmed ganska genomtänkta utan beslutsångest medan jag gärna drar ut på att köpa strumpor eller t-shirts eftersom jag tycker att det är en så tråkig utgift.
Jag lade åtskilliga tusenlappar på ett nytt kamerahus i sommar, men det har jag längtat efter och väntat på i över 5 år så någon beslutsångest var det knappast tal om, däremot kändes det som en svindlande summa pengar att "bara shoppa" för.
 
Det beror på hur gärna jag känner att jag vill ha saken. Men oftast blir jag snål och letar billigare alternativ (om det går).

T ex så valde vi en 4 dagars semester i Danmark framför att göra i ordning vår jänkare som då blivit värd mer pengar. En familjesemester var mer prioriterad än en bil som körs mellan april till oktober. Bilen ska lackas under vintern istället, då summan för det hela rör sig runt 15 000 kronor. Vilket jag anser är mycket pengar för en 4 dagars semester eller omlackeringsmaterial till bilen.

Min sambo , när vi precis börjat dejta, klev in i en däckhall för att köpa begagnade, och snygga fälgar till sin bil. Men han fick syn på däck med fälg som han fastnade för och spontanköpte dem istället för 20 tusen. Han var överlycklig för att de bara kostat 5 tusen styck per däck. Han hade bra däck på bilen så dessa köpte han endast för att de var snygga (de gamla däcken sparade han och gav bort till mig när vi blev ihop). Eller när han ville ha en jänkare då det skulle vara crusing i stan. Han kikade blocket och dagen efter köpte han en jänkare för 80 - 90 tusen. Att fotbromsen inte fungerade avskräckte inte honom som prompt skulle ha en jänkare. Så i en 15-20 mil hem så bromsade han med handbromsen. Min sambo lever med inställningen att man arbetar för att få ha det bra, vilket innebär att pengar ska spenderas framför att sitta på banken :laugh::laugh:
 
Brukar alltid tveka vid större köp. Till exempel min nya dator då jag skulle börja studera och inte kommer tillbringa lika mycket tid vid den. Men tog tag i min krage och efter flera dagar/veckors letande så fixade jag ihop den perfekta, prisvärda datorn som skall hålla ett bra tag! :)

Vid mitt reseköp så kollade jag så allt stämde överens över vad kraven var och det var som pricket över i:et om än lite bättre så jag slog till trots att den gick lite över "budgeten".

När det gäller överprisade kläder så köper jag mestadels rabatterade kläder, men ibland om man hittar en jacka eller så som man verkligen förälskar sig i... Då kan det hända att jag köper den trots att den kostar mycket (för mig).

Nu står jag i valet och kvalet om jag skall köpa en ny dataskärm, 24" eller 27" med vinkel/höjd-reglerbar fot som även kostar mer. Detta inköp är pga. ergonomiska skäl och även för att min nuvarande var billig och är dålig för ögonen. :)

Vet inte om det svarar på dina frågor... Har inte gjort så många stora köp i mitt liv än. =)
 
Beslutsångest har jag när det gäller nästan alla köp, haha tex. ska jag ha nr 5 eller nr 13 när jag beställer thaimat? Ska jag ha cheddar eller sourcream-smak på chipsen? Har alltid galet svårt att bestämma mig och det tar alldeles för mycket tid haha.

Men till frågan, om det är större köp tex. dator/tv eller bil med billån ex så har jag väl en liten checklista när det gäller om jag har råd eller inte -

* Vet jag att jag klarar mig resten av månaden och att det kommer nya pengar (om det är en engångskostnad)
* Om det är ett lån över en längre tid, har jag stabil anställning/inkomst? Riskerar jag att inte kunna betala tillbaka lånet om ett år? Kan jag isåfall teckna ett låneskydd?
* Behöver jag verkligen objektet?
*Hur skulle mitt liv se ut utan den/det?
*Hur gärna VILL jag ha detta, och är det värt det för mig att ha lite mindre pengar på kontot?
*Finns det ett billigare men lika bra alternativ?


Typ.. nåt sånt :)
 

Liknande trådar

Hemmet Vi ska renovera fallfärdigt kök och tänkte köpa nytt kök från IKEA. Vi har tummarna mitt i handen och hatar husjobb så vi behöver...
2
Svar
37
· Visningar
1 174
Senast: Acto
·
Fritid Jag har en fritidsaktivitet där jag tappat känslan av att det ska bli roligt. När jag väl är där och gör det så är det roligt och...
Svar
17
· Visningar
1 239
Senast: hollypolly
·
Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 461
Senast: Squie
·
  • Artikel
Dagbok Jag tjänar för tillfället ganska mycket mer i lön än ordinarie, då jag är utlånad och får massa extra ersättningar för det. Det har...
Svar
0
· Visningar
700
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Tjockistråden 3
  • Vad blir det för vegetarisk mat? Del IV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp