Jag är inte omöjlig på något sätt men jag undrar ju hur det egentligen fungerar?

Den ska möta energiflödet. So far so godo tänker jag. Man ser vart det finns problemområden osv. Just med det känns den ju jättesmidig isf.
Ställa in hela hästen och få en överblick på en gång liksom. Snabbt och enkelt.
Har man diffusa problem kan man ta med sej resultatet till veterinär och ha något att gå på liksom. Någonstans att börja.
Det kan jag väl köpa.


Men behandlar? Där har man tappat mej.

’Behandlar med ett patenterat färgspektra och infrarött ljus’.
HUR funkar det? Funkar det?
Den kan lindra akuta besvär och även förebygga andra besvär. Lossa blockeringar och spänningar.

Någonstans löste jag att den hittar skador innan det blivit skador? Hur? Området måste ju vara retat redan liksom? Annars är väl området friskt?
Menar man att man kan upptäcka det tidigare än vanligt?

Skeptiskt nyfiken 😁

Vår ”granne” har den och är en förespråkare/profil för produkten .

Jag har tolkat det som att många använder den som komplement. Man får en avläsning av hästen och på vissa hästar där veterinär haft svårt att hitta problemets kärna har boxen kunnat ge en fingervisning på område som kan vara läge att titta på mer ingående veterinärt.

Jag uppfattar det som att tekniken handlar om ljusterapi och ljusavläsning. Dvs i linje med de ljusbehandlingar och analyser som redan används på marknaden - tex B-light, P-light osv.

Boxen ”genomlyser” större på hästen än de ovan nämda ”hand” manickerna när någon individ kör den på djuret. Kan tänka mig att en del folk kanske ser det som ett smidigt alternativ till MR/scint som försök om boxen erbjuds ”på en plats nära dig” osv.

Jag håller med om att beskrivningarna av hur den fungerar och vad den gör, är oerhört diffusa och luddiga .
Edit: men både B och P- light som många använder nästan religiöst sen mååånga år, är rätt luddiga de med ...😅
 
Ska man peka på skador som ännu inte ger symptom är det praktisk.

Och jo värme säger att det pågår något i området, men knappast att det är en inflammation men behöver man inte bevisa något så...och det kan vara en inflammation. Det krävs att det är tämligen ytligt antar jag.
Det händer verkligen mkt inom forskning. Var på en föreläsning där de berättade att de nu kan avläsa biomarkörer i blodet som visar på en inflammation ngnstans i kroppen. Målet är att veterinär skall kunna avläsa om hästen har en begynnande ledinflammation genom analys av hästens saliv. Häftigt!
 
Det händer verkligen mkt inom forskning. Var på en föreläsning där de berättade att de nu kan avläsa biomarkörer i blodet som visar på en inflammation ngnstans i kroppen. Målet är att veterinär skall kunna avläsa om hästen har en begynnande ledinflammation genom analys av hästens saliv. Häftigt!

Jag var på ett heldags seminarium igår för Ove Wattle. Precis som du touchar ämnesmässigt, så pratade han också mycket om MR och hur otroligt länge det tar för en sådan ny metod att bli effektiv som metod. Det tar enligt honom i stort 10 år innan veterinärerna lärt sig till fullo att korrekt läsa av och optimera metoden . Just MR utifrån det har varit jättesvårt!

Jag tycker det är väldigt intressant - även då när ”man” som hästägare klagar på att nya metoder som tex MR, Scint etc, inte täcks av f-bolagen direkt dessa metoder blivit tillgängliga. Jag kan nog tycka att det inte är orimligt att det inte täcks direkt utifrån ämnet och komplexiteten runt sånt här enl ovan.
 
Men den behandlar väl inte, den gör en analys ?

Taget från deras hemsida:

EQUUSIR BEST BOX TREATS:
  • Back blockages
  • Tendon and joint blocks
  • Horn fissures, deficits in hoof and coat
    digestive problems
  • Cycle fluctuations
  • General immune and vitality fluctuations”
 
Men den behandlar väl inte, den gör en analys ?
Delvis KL

När det handlar om djur vs människor är det viktigt vad tillverkaren av apparaten anger som avsedd användning.
Är avsedd användning djur (och således inte människa) så är det off limits att använda den på människa. Rejält off limits.
Inkluderar avsedd användning människa, så är apparaten rent formellt en medicinteknisk produkt och skall därmed uppfylla väsentliga krav enligt MDD/MDR (Medical Devices Directive respektive Medical Devices Regulation).
 
Det händer verkligen mkt inom forskning. Var på en föreläsning där de berättade att de nu kan avläsa biomarkörer i blodet som visar på en inflammation ngnstans i kroppen. Målet är att veterinär skall kunna avläsa om hästen har en begynnande ledinflammation genom analys av hästens saliv. Häftigt!
Fast biomarkörer för inflammation kan väl knappast vara något nytt :)? Eller iofs, en markör som är helt specifik för ledinflammation kanske vore något :)!
Taget från deras hemsida:

EQUUSIR BEST BOX TREATS:
  • Back blockages
  • Tendon and joint blocks
  • Horn fissures, deficits in hoof and coat
    digestive problems
  • Cycle fluctuations
  • General immune and vitality fluctuations”
Jag jobbar som läkare och känner bara 😮😮😮 det luktar så mycket katt om det här. Vilken teknik rör det sig egentligen om? Mätning av värmestrålning från huden? Hur skulle det kunna skvallra om ”cycle fluctuations” eller ”general immune funktions”? Och ”energiflöden”, är det då den intracellulära metabolismen som avses? Eller kanske hjärtats retledningssystem? Nää jag får inte ihop det för fem öre. Har även bestämt för mig att både hästar och människor är däggdjur vilket ju gör oss tämligen snarlika i mångt och mycket 🙃. Känns väldigt svårt att se hur en veterinärmedicinare får ihop det här men skulle gärna vilja höra från en sådan.
 
Det händer verkligen mkt inom forskning. Var på en föreläsning där de berättade att de nu kan avläsa biomarkörer i blodet som visar på en inflammation ngnstans i kroppen. Målet är att veterinär skall kunna avläsa om hästen har en begynnande ledinflammation genom analys av hästens saliv. Häftigt!
Fast biomarkörer är ju något annat än en låda?
 
Jag var på ett heldags seminarium igår för Ove Wattle. Precis som du touchar ämnesmässigt, så pratade han också mycket om MR och hur otroligt länge det tar för en sådan ny metod att bli effektiv som metod. Det tar enligt honom i stort 10 år innan veterinärerna lärt sig till fullo att korrekt läsa av och optimera metoden . Just MR utifrån det har varit jättesvårt!

Jag tycker det är väldigt intressant - även då när ”man” som hästägare klagar på att nya metoder som tex MR, Scint etc, inte täcks av f-bolagen direkt dessa metoder blivit tillgängliga. Jag kan nog tycka att det inte är orimligt att det inte täcks direkt utifrån ämnet och komplexiteten runt sånt här enl ovan.
Jag håller med om poängen att nya metoder tar tid att etableras kliniskt.

Men (och delvis KL).
Både MR och scintigrafi bygger på omfattande och publikt redovisad vetenskaplig forskning, som ju för övrigt lett till Nobelpris. Vetenskaplig forskning presenteras i artiklar och studier som diskuteras brett och djupt, och nagelfars av expertkollegor världen över. Metoder och resultat är, eller blir, i allt väsentligt transparenta. Allt eftersom kunskap ackumulerats utvecklas tillämpningar, som så småningom tas i kliniskt bruk. Det händer absolut mycket inom medicinsk forskning (inte minst ifråga om biomarkörer) men jag menar att man behöver förhålla sig till skiljelinjen som jag nämnde tidigare, den mellan vetenskap och religion. Det blir olyckligt när de blandas samman, ungefär som diskussionen mellan fakta och åsikter. När något tas i kliniskt bruk utan annan evidens än rent anekdotisk, och med närmast konfessionell marknadsföring, så har vidsyntheten övergått i naivitet eller rent av riskbeteende.
Rent principiellt, och om man leker med tanken att apparaten faktiskt skulle kunna diagnosticera och behandla, finns ju inget som säger att den är säker för djur eller människor.

För att kunna genomlysa en hästkropp med synligt ljus, eller ens med IR, krävs en ljusintensitet som är rätt brutal och det är i praktiken knappast möjligt. Om man ändå föreställer sig att det går, utan att skada ögon och hud, så krävs en viss geometri avseende ytan på strålningskälla respektive detektor för att kunna skilja transmissionen mellan olika delar av kroppen. Den geometrin finns helt uppenbart inte i den här apparaten.
Lokal ljusterapi med exempelvis Biolight är radikalt väsensskilt från alla typer av genomlysande diagnostik/analys. Det finns evidens för somliga användningsområden, om än inte för alla där produkterna används.
 
Fast biomarkörer för inflammation kan väl knappast vara något nytt :)? Eller iofs, en markör som är helt specifik för ledinflammation kanske vore något :)!

Jag jobbar som läkare och känner bara 😮😮😮 det luktar så mycket katt om det här. Vilken teknik rör det sig egentligen om? Mätning av värmestrålning från huden? Hur skulle det kunna skvallra om ”cycle fluctuations” eller ”general immune funktions”? Och ”energiflöden”, är det då den intracellulära metabolismen som avses? Eller kanske hjärtats retledningssystem? Nää jag får inte ihop det för fem öre. Har även bestämt för mig att både hästar och människor är däggdjur vilket ju gör oss tämligen snarlika i mångt och mycket 🙃. Känns väldigt svårt att se hur en veterinärmedicinare får ihop det här men skulle gärna vilja höra från en sådan.
Det jag spann vidare på var att upptäcka en skada innan den ger symptom, då har forskning verkligen bidragit till mindre lidande!
 
Fast biomarkörer är ju något annat än en låda?
Absolut! Men det händer så mycket nu inom området medicin att det kan vara svårt att behålla ett kritiskt förhållningssätt. Även att kunna avläsa biomarkörer som visar på en ledinflammation, i hästens saliv, låter för bra för att vara sant.
 
Absolut! Men det händer så mycket nu inom området medicin att det kan vara svårt att behålla ett kritiskt förhållningssätt. Även att kunna avläsa biomarkörer som visar på en ledinflammation, i hästens saliv, låter för bra för att vara sant.
Fast jag tycker inte att det är svårt behålla ett kritiskt förhållningssätt om man är någorlunda van vid att läsa studier som gjorts. När det gäller den här boxen finns det ju inte ens några vetenskapliga studier. Och om jag inte förstår de studier som utförts litar jag på professionen, inte på företag som vill sälja sina produkter.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 980
Senast: IngelaH
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
6 821
Senast: Migo
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 643
Senast: flera_00
·
Relationer Det gäller min bror. Varning för rörigt iinlägg Vi i familjen misstänker att han börjat droga eller har något annat "fuffens" för sig...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 066
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp