Nix, hon menade inte att hästen hade njursvikt. Däremot att njurarna var belastade av att hästen i fråga kissade onormalt mycket....

Hur skulle njurarna belastas så? Det är så de avlastas och vid akut njursvikt flushar man patienten, dvs dropp i stor mängd för att "spola" igenom njurarna. Det räddade livet på min att hon "självbehandlade" sig genom att bälga i sig vatten och kissa floder. Absolut farligast är om de börjar kissa mindre.

Och det är därför vatten aldrig någonsin får begränsas på ett djur med njursvikt. Även om de dricker för mycket.
 
Hur skulle njurarna belastas så? Det är så de avlastas och vid akut njursvikt flushar man patienten, dvs dropp i stor mängd för att "spola" igenom njurarna. Det räddade livet på min att hon "självbehandlade" sig genom att bälga i sig vatten och kissa floder. Absolut farligast är om de börjar kissa mindre.

Och det är därför vatten aldrig någonsin får begränsas på ett djur med njursvikt. Även om de dricker för mycket.
Hästens problematik hänger ihop med hennes onormala brunster, inte att hon har ett kroniskt el akut fel på njurarna.
Att boxen kan se att hon belastas vid brunst är inte jättekonstigt i mina ögon.
Hon dricker superbra, har alltid gjort, och kissar ”normalt” mellan brunstperioderna. Att hennes problem syntes vid scanningen beror ju på att hon var i brunst vid undersökningen...
 
Hästens problematik hänger ihop med hennes onormala brunster, inte att hon har ett kroniskt el akut fel på njurarna.
Att boxen kan se att hon belastas vid brunst är inte jättekonstigt i mina ögon.
Hon dricker superbra, har alltid gjort, och kissar ”normalt” mellan brunstperioderna. Att hennes problem syntes vid scanningen beror ju på att hon var i brunst vid undersökningen...

Du missar frågan. Du skrev de kunde se att hennes njurar belastade av att hon kissade mycket (pga brunstrelaterat). Jag undrar igen hur njurarna belastades av att hästen kissade mycket?
 
Jag har investerat nästan 3 timmar i googling av den här manicken men inte direkt fått svar på någon av mina frågor. Speciellt inte om hur det går till under en behandling (jag förstår inte tyska, finns ju bara en video på engelska) därav min fråga om hur behandlingen går till :)
Jag har också letat och min reflektion är att flera av dem som använder boxen är ganska tunga namn i sporten så uppenbarligen finns det information och kunskap någonstans, men var? :confused:
 
Jag kan skicka vidare det jag fått för de som är intresserade. Mest på tyska och en del på engelska så får ni se om ni blir klokare än jag. Pm mejladress så vb jag.
 
Men ärligt, tror du verkligen på att en låda kan upptäcka ett inflammerat muskelfäste?
Inte omöjligt om den scannar efter värme och det ligger ytligt. Men hur det sen kan bevisas att det verkligen är just det är inte så självklart.

Jag är mer nyfiken på hur den upptäcker mask...
 
Tillverkaren marknadsför apparaten som "komplementärmedicin". Att det går att se i youtubeklipp att manöverskärmen indikerar "Harmonisierung der Chakren" gör att jag tror att det trots allt kan dröja litet tills vi ser boxarna på vårdcentraler.
Harmonisering av chakran låter inte så tillförlitligt eller vetenskapligt. Det vore intressant att veta hur den rent tekniskt lyckas med det. Och ja det låter som det är lång väg till vårdcentraler. Åtminstone behöver man veta vad apparaten rent tekniskt gör.

Kan det månde vara så att det är så hemligt för att ingen skulle tro på det om man talade om det alternativt det är något så enkelt som ljus/värme eller liknade.
 
Jag är inte omöjlig på något sätt men jag undrar ju hur det egentligen fungerar?

Den ska möta energiflödet. So far so godo tänker jag. Man ser vart det finns problemområden osv. Just med det känns den ju jättesmidig isf.
Ställa in hela hästen och få en överblick på en gång liksom. Snabbt och enkelt.
Har man diffusa problem kan man ta med sej resultatet till veterinär och ha något att gå på liksom. Någonstans att börja.
Det kan jag väl köpa.


Men behandlar? Där har man tappat mej.

’Behandlar med ett patenterat färgspektra och infrarött ljus’.
HUR funkar det? Funkar det?
Den kan lindra akuta besvär och även förebygga andra besvär. Lossa blockeringar och spänningar.

Någonstans löste jag att den hittar skador innan det blivit skador? Hur? Området måste ju vara retat redan liksom? Annars är väl området friskt?
Menar man att man kan upptäcka det tidigare än vanligt?

Skeptiskt nyfiken 😁
 
Den ska möta energiflödet. So far so godo tänker jag. Man ser vart det finns problemområden osv. Just med det känns den ju jättesmidig isf.
Hade det gått att ”mäta energiflöden” på det sätt som det framställs här och inom andra delar av alternativmedicin, så hade det varit etablerad diagnostik även inom skolmedicin. Det finns ingen hemlig konspiration som hindrar innovativa effektiva och tillförlitliga mätningar av kroppsfunktioner att användas på sjukhus och vårdcentraler. Det kan ta litet tid och kräva en del jobb med certifiering enligt relevanta regelverk (läs: MDR/MDD) men det kan vara värt det. I det här fallet borde det kunna ge Nobelpris.

Men allt jag ser tyder på en sällsynt lyckad kombination av massuggestion, konfession, placebo by proxy och framför allt confirmation bias. Snygga färger men kejsaren är naken.

Kanske får jag äta upp det en gång, men jag tar risken.
 
Hade det gått att ”mäta energiflöden” på det sätt som det framställs här och inom andra delar av alternativmedicin, så hade det varit etablerad diagnostik även inom skolmedicin. Det finns ingen hemlig konspiration som hindrar innovativa effektiva och tillförlitliga mätningar av kroppsfunktioner att användas på sjukhus och vårdcentraler. Det kan ta litet tid och kräva en del jobb med certifiering enligt relevanta regelverk (läs: MDR/MDD) men det kan vara värt det. I det här fallet borde det kunna ge Nobelpris.

Men allt jag ser tyder på en sällsynt lyckad kombination av massuggestion, konfession, placebo by proxy och framför allt confirmation bias. Snygga färger men kejsaren är naken.

Kanske får jag äta upp det en gång, men jag tar risken.
Det kanske går, eller kommer att gå, allt är inte utforskat än men utan mer information så är jag böjd att hålla med dig.
 
Det kanske går, eller kommer att gå, allt är inte utforskat än men utan mer information så är jag böjd att hålla med dig.
Vi vet redan ganska mycket om "energiflöden", i bemärkelsen hur värmeenergi kan bevaras eller avyttras genom kontraktion eller dilatation av ytliga blodkärl, eller hur kemiskt bunden energi i fett och glykogen omvandlas till ATP, eller hur energikrävande fosforylering av olika kinaser styr olika processer i kroppen.

När folk pratar om "energiflöden" utan att kunna specificera vad de egentligen menar, kan man nog lugnt utgå från att de inte har en aning.
 
Vi vet redan ganska mycket om "energiflöden", i bemärkelsen hur värmeenergi kan bevaras eller avyttras genom kontraktion eller dilatation av ytliga blodkärl, eller hur kemiskt bunden energi i fett och glykogen omvandlas till ATP, eller hur energikrävande fosforylering av olika kinaser styr olika processer i kroppen.

När folk pratar om "energiflöden" utan att kunna specificera vad de egentligen menar, kan man nog lugnt utgå från att de inte har en aning.
Jag håller med, men man kan aldrig veta vad framtiden kommer att innebära.
 
Fast bara värme säger liksom ingenting.
Ska man peka på skador som ännu inte ger symptom är det praktisk.

Och jo värme säger att det pågår något i området, men knappast att det är en inflammation men behöver man inte bevisa något så...och det kan vara en inflammation. Det krävs att det är tämligen ytligt antar jag.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 254
Senast: IngelaH
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 104
Senast: Migo
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
11 642
Senast: LovingLife
·
Relationer Det gäller min bror. Varning för rörigt iinlägg Vi i familjen misstänker att han börjat droga eller har något annat "fuffens" för sig...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 175
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Bra hörlurar
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp