Du efterfrågade ju det men när du får svar vill du inte kontakta någon som varit där? För att du inte litar på veterinären är veterinär eller? Okänd veterinär för dig kanske, men förmodligen inte för andra?
Att sitta och skratta utan att ens ta reda på något är väl mer oseriöst än att faktiskt kolla runt lite? Om man nu är seriöst intresserad och inte bara ute efter att ”diskutera”. Jag har lärt mig mycket av de som diskuterat här inne, på ett seriöst sätt.
För att inte tala om hur oseriöst det är att erbjuda behandlingar av en magisk mystisk box utan att tala om vad den egentligen gör.
 
Du efterfrågade ju det men när du får svar vill du inte kontakta någon som varit där? För att du inte litar på veterinären är veterinär eller? Okänd veterinär för dig kanske, men förmodligen inte för andra?
Att sitta och skratta utan att ens ta reda på något är väl mer oseriöst än att faktiskt kolla runt lite? Om man nu är seriöst intresserad och inte bara ute efter att ”diskutera”. Jag har lärt mig mycket av de som diskuterat här inne, på ett seriöst sätt.

Oj vad du hugger. Jag efterfrågade åsikter om boxen och om någon veterinär har åsikter får denne gärna berätta. Nu har jag som sagt pratat med en veterinär som jag känner till och ser inte anledningen till att ringa till en veterinär på hens arbetstid för att diskutera.

Att säga att jag inte försökt ta reda på något är väl att dra det lite för långt då jag varit i kontakt med de som driver boxen i Sverige.
 
Lyssna gärna på detta. Älskar att kvantfysikern kalla detta för kvantkvackeri. Handlar förvisso om bioresonans men verkar "funka" på liknande sätt.
https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1238988?programid=5239

Både viktigt och intressant, och alltid aktuellt.
Samtidigt har jag svårt att köpa effekten av ”placebo by proxy” på ett djur om det handlar om fysiska problem. Psykiskt - stress etc kan jag köpa även om effekten knappast lär vara långvarig .

Sen för att komplicera ämnet om alternativmedicin lite (nu ej Best Box) så får man ju dock heller inte glömma att för några decennier sedan knappt, var kiro och massage på häst klassat som kvack i mångt och mycket. Inte erkänt vare sig inom veterinärkåren eller av f-bolag som komplement till erkänd medicin.

Akupunktur i Sverige inom humanvården var väl också inte alls etablerad även om det är en oerhört erkänd etablerad typ av medicin sen århundraden i Kina och numera helt accepterad som en behandlingsmetod i Sverige .Osv.

Bara en reflektion utifrån din post, men risk att jag drar iväg OT ...
 
Senast ändrad:
Jag hittade lite information som inte riktig får gå ihop, källa https://uniquehorse.blogg.se/2018/november/best-box-holistic-understanding-of-performance.html

BEST BOX är en kombination av högteknologi och den senaste break-throughs inom kvantfysik.
Den mäten kroppens energiflöde kan man enkel förklara.

Såklart uppfanns den från start inte av en hästnörd, utan av en skidfanatiker som råkade ut för en tragisk olycka. Läkarna konstaterade att han skulle få sitta i rullstol hela livet, han var då i unga år. Han använde sin kunskap (troligen ybersmart och arbetade med något inom just fysikens värld kan man ju gissa) och skapade ena benet på den här uppfinningen. Han blev fullt återställd.

Vid ett konvent träffade han en hoppryttare som direkt insåg värdet i det här och sa bestämt att detta behöver han ha till sina hopphästar. Tillsammans skapade de denna innovation som så klart har utvecklats på vägen. Det var nu 20 år sen.

Här skriver man både att det är de senaste genombrotten och att en skidfanatiker (som gissningsvis var ybersmart fysiker enligt texten) som hamnat i rullstol för 20 år sedan skapade den tillsammans med en hoppryttare. Skidåkaren gillade inte sin rullstol och använde tekniken före hoppryttaren kom in i bilden och slapp med dess hjälp ifrån rullstolen. Grunden är alltså mins 20 år gammal även om den ska ha utvecklats på vägen. Så kan den inte både var 20 år gammal och grunda sig på den senaste utvecklingen inom högteknologi. Det som är 20 år gammalt är snudd på förlegat. Försök surfa med en 20 år gammal mobil ;)
 
Det är ju samma som står överallt annars.

Känner mer och mer som kvinnan sa i reportaget. Kommer någon fram med en apparat som kan diagnostisera från utsidan är det klart med nobelpriset.

Jag har bara sett de dåligt översatta och/eller väldigt kort spaltade texterna på övriga ställen så jag tyckte det var stor skillnad (och ffa många sidor) text som beskriver vad de anser om/hur de säljer produkten .

Ang Nobelpriset så tycka vad man vill om produkten (jag är som sagt oerhört kritisk) så den säljs ju inte som en mirakel grej , även om de gör sitt bästa att såklart sälja . Jag hoppas och tror att de flesta som dessutom betalar lapparna det kostar, inser att om den botade och fixade allt hade den varit på sjukhus, vunnit Nobel osv.
 
Antagligen. Men jag tror att det finns två personer (som jag tror inte ens är svenska?) som har hand om boxen i hela Sverige och jag tror att intresset verkligen har exploderat så de kanske inte bryr sig så mycket om svensk information.

Fast det förstärker ju snarare min skepsis, inte tvärtom. Är man inte tillräckligt intresserad av att göra ett seriöst intryck så är ju förlusten av detta att man inte får sälja fler.
Man kan väl knappast tänka ”Nja, nu säljer jag så många att jag struntar i att sälja fler”.
Det verkar kontraproduktivt, som när min hundmatsbutik vägrade sälja 15-kilossäckar för att ”det går åt så många och det är så jobbigt att bära ut dem på hyllan att vi valde att ta bort produkten”. :meh:
 
Fast det förstärker ju snarare min skepsis, inte tvärtom. Är man inte tillräckligt intresserad av att göra ett seriöst intryck så är ju förlusten av detta att man inte får sälja fler.
Man kan väl knappast tänka ”Nja, nu säljer jag så många att jag struntar i att sälja fler”.
Det verkar kontraproduktivt, som när min hundmatsbutik vägrade sälja 15-kilossäckar för att ”det går åt så många och det är så jobbigt att bära ut dem på hyllan att vi valde att ta bort produkten”. :meh:

Jag tror de etablerat sig snabbt i första hand med ett fåtal stora profiler , och att resten kommer efter hand isåfall.

Med tanke på prislappen och att de inte är kända i Sverige så har nog marknadsföringen ”mot gemene man” inte haft prio ett. Sen att det då tagit lite fart då profilerna i sin tur synts utåt kanske gått lite snabbare än de trott .

Återigen : titta på andra jättepoppis, lika odokumenterade produkter som B-light och F-light .De är lika dåligt underbyggda forskningsmässigt/dokumentmässigt men säljer bra, om än i ett enklare koncept - för där kan du själv köpa eller leasa apparaturen Och/eller bli ceetifierad med en helgkurs .
 
Senast ändrad:
I det här dokumentet finns bättre text/svenska med ”motiveringar och förklaringar” runt Best Box på ett par uppslag (sidorna 14-22 ca)

https://issuu.com/hippologica/docs/hippologica2_2019/22?ff
Jag vet inte om jag skall skratta eller gråta. Hippologica gör ett magnifikt självmål när de totalt okritiskt på tio(!) sidor publicerar rent annonsmaterial som om det vore redaktionellt material - ett av de absolut bästa sätten att skjuta eventuell publicistisk trovärdighet i sank. Kollektiv redaktionell stroke, Hippologica är down and out i mina ögon - fullkomligt oseriöst.

I övrigt hittar jag ingen ytterligare konkret info om metoden, utöver det vanliga snömoset.
 
Antagligen. Men jag tror att det finns två personer (som jag tror inte ens är svenska?) som har hand om boxen i hela Sverige och jag tror att intresset verkligen har exploderat så de kanske inte bryr sig så mycket om svensk information.
Jag trodde du var positiv till boxen?

Det verkar att vara självmål om man har en så bra produkt att sälja om det bara finns tillgång till en i hela Sverige och man är så arrogant att man inte bryr sig om information till sina kunder. Vad jag förstår handlar mycket om regelbundna konsultationer, det måste vara mycket mer produktivt att få kontinuerliga svar på om träningsupplägg är bra och kontrollera och förebygga skador på en mer regelbunden basis än enstaka gånger om året, en box kan inte räcka långt om intresset är så stort. Om det visar sig att det som påstås om boxen är sant så hade jag gärna låtit mig behandlas och folk borde bokstavligen vallfärda till den.

Är den så bra och man får så utmärkta resultat så skulle jag vara snabb med att göra de vetenskapliga tester som behövs för att visa på effekten och för att kunna tillverka och sälja den i stor skala. Det skulle vara en fantastisk insats för folk och djurhälsan och en en guldgruva för ägarna. Kanske många fler rullstolsbundna skulle kunna bli friska, det skulle spara mycket lidande och vårdresurser. Visst de ser ut att tjäna pengar men det är i en mindre skala.
 
Jag tror de etablerat sig snabbt i första hand med ett fåtal stora profiler , och att resten kommer efter hand isåfall.

Med tanke på prislappen och att de inte är kända i Sverige så har nog marknadsföringen ”mot gemene man” inte haft prio ett. Sen att det då tagit lite fart då profilerna i sin tur synts utåt kanske gått lite snabbare än de trott .

Återigen : titta på andra jättepoppis, lika odokumenterade produkter som B-light och F-light .De är lika dåligt underbyggda forskningsmässigt/dokumentmässigt men säljer bra, om än i ett enklare koncept - för där kan du själv köpa eller leasa apparaturen Och/eller bli ceetifierad med en helgkurs .
Vad jag vet här nere blev det jättestort jättefort. Eftersom de inte kör ut till en häst så blev det nog så naturligt att de kom till större stall direkt. O sen blev det positiva upplevelser där och så rullar de på. När jag ser på de som åker till någon träff när min kompis åker så är det ”normala” en-häst-ägare så jag tror de har hela spannet. Några har ju valt att köpa en egen också men då har det varit stora tränare (framförallt trav).
 
Vad jag vet här nere blev det jättestort jättefort. Eftersom de inte kör ut till en häst så blev det nog så naturligt att de kom till större stall direkt. O sen blev det positiva upplevelser där och så rullar de på. När jag ser på de som åker till någon träff när min kompis åker så är det ”normala” en-häst-ägare så jag tror de har hela spannet. Några har ju valt att köpa en egen också men då har det varit stora tränare (framförallt trav).

Ja det intrycket har jag också. Grannen har även som sagt en egen. (Ej trav)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 980
Senast: IngelaH
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
6 819
Senast: Migo
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 639
Senast: flera_00
·
Relationer Det gäller min bror. Varning för rörigt iinlägg Vi i familjen misstänker att han börjat droga eller har något annat "fuffens" för sig...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 065
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp