Bestrida faktura från privat veterinär

Madick

Trådstartare
Jag har fått en helt horribel faktura av en privatpraktiserande veterinär. Hur ska jag praktiskt gå tillväga för att bestrida denna? Jag har fått fakturan via e-post.
 
Jag har fått en helt horribel faktura av en privatpraktiserande veterinär. Hur ska jag praktiskt gå tillväga för att bestrida denna? Jag har fått fakturan via e-post.
I första läget så ring/maila veterinären dina åsikter och be dem justera räkningen. det kan vara skrivfel eller misstag. Om det inte hjälper så kan du meddela att du bestrider den och det är upp till veterinären att bevisa att den är korrekt.
 
Jag råkade ut för något liknande fast med en byggfirma.
Jag ringde upp och bad dom specificera vad dom tagit betalt för. När det gjordes upptäcktes att dom tagit betalt för mer tid och mer material än vad som gått åt.
Min faktura blev 20% lägre.
 
Jag råkade ut för något liknande fast med en byggfirma.
Jag ringde upp och bad dom specificera vad dom tagit betalt för. När det gjordes upptäcktes att dom tagit betalt för mer tid och mer material än vad som gått åt.
Min faktura blev 20% lägre.
Usch! Så himla fräckt! :rage:
 
Jag har fått en helt horribel faktura av en privatpraktiserande veterinär. Hur ska jag praktiskt gå tillväga för att bestrida denna? Jag har fått fakturan via e-post.

Jag bestrider alltid skriftligt. Hade skrivit ut fakturan och bestridit den, tagit foto och postat. Gör det direkt, vissa skriver på sina fakturor att invändningar ska göras inom viss antal dagar.
 
Jag har fått en helt horribel faktura av en privatpraktiserande veterinär. Hur ska jag praktiskt gå tillväga för att bestrida denna? Jag har fått fakturan via e-post.

Är det slutsumman som är horribel eller står det massa felaktiga poster på fakturan?

Jag hade först ringt till veterinären och pratat om det jag ansåg var felaktigt, det kan ju som andra redan skrivit handla om ett fel vid faktureringen så de lätt kan kreditera och ändra. Om inte så hade jag bestridit fakturan skriftligt via vändande mail.
 
Jag har fått en helt horribel faktura av en privatpraktiserande veterinär. Hur ska jag praktiskt gå tillväga för att bestrida denna? Jag har fått fakturan via e-post.
Jag har fått lära mig att man alltid ska betala "otvistigt" belopp, alltså de ev kostnader på fakturan som är korrekta/inte föremål för tvist ska du betala - och bestrida resterande belopp.
 
Är det slutsumman som är horribel eller står det massa felaktiga poster på fakturan?

Jag hade först ringt till veterinären och pratat om det jag ansåg var felaktigt, det kan ju som andra redan skrivit handla om ett fel vid faktureringen så de lätt kan kreditera och ändra. Om inte så hade jag bestridit fakturan skriftligt via vändande mail.
Tokiga poster. En del är helt ok och rimliga, andra helt galna. Jag har mailat men inte fått någon respons alls.
 
Jag har fått lära mig att man alltid ska betala "otvistigt" belopp, alltså de ev kostnader på fakturan som är korrekta/inte föremål för tvist ska du betala - och bestrida resterande belopp.

Just detta har jag alltid fått lära mig att inte göra för att betalar man fakturan så kan det tolkas som du godkänt den och bli krävd på hela summan. Vad lagen säger om det kan göras så vet jag inte men har råkat ut för det nämligen. Personligen tycker jag det är bättre att bestrida fakturan, diskutera det ev felaktiga och sedan få en ny faktura med rätta poster och rätta belopp som då betalas direkt.
 
Jag har fått lära mig att man alltid ska betala "otvistigt" belopp, alltså de ev kostnader på fakturan som är korrekta/inte föremål för tvist ska du betala - och bestrida resterande belopp.

Nu vet jag inte hur det är ligger till när det gäller privatpersoner men som företag vet jag att vi använder oss av det sättet. Det handlar oftast om affärer för miljoner där en myndighet köpt tjänster av oss och om det är något som vi är oense om betalar de oftast upp till det belopp som anses vara godkänt. Det går inte att företag ligger ute med 40-50milj när det endast är 2milj som de är oense om.

Tänker att det kan vara nått man kan tillämpa för privatpersoner - företag också? Förutsatt att man är tydlig med vad det är man bestrider.
 
Jag tycker du ska kontakta Jordbruksverket som har ansvar över veterinärer om råd.
Jag skulle verkligen inte dela upp fakturan själv och betala en viss del utan bestrida allt.
Dela upp faktura det kan man göra om du köpt 100 stolpar men fått faktura på 100 stolpar och 100 plank.

När du skriftligt bestridit fakturan till veterinären , så får du invänta svar. Får du inte svar utan bara en påminnelse då drar du det till Ansvarsnämnden och förklarar din situation.
 
Jag tycker du ska kontakta Jordbruksverket som har ansvar över veterinärer om råd.
Jag skulle verkligen inte dela upp fakturan själv och betala en viss del utan bestrida allt.
Dela upp faktura det kan man göra om du köpt 100 stolpar men fått faktura på 100 stolpar och 100 plank.

När du skriftligt bestridit fakturan till veterinären , så får du invänta svar. Får du inte svar utan bara en påminnelse då drar du det till Ansvarsnämnden och förklarar din situation.

Fast ansvarsnämndens handläggningstider är över ett år. Och de lägger sig inte i det ekonomiska.

Så fakturan måste hanteras separat oavsett.
 
Jag tycker du ska kontakta Jordbruksverket som har ansvar över veterinärer om råd.
Jag skulle verkligen inte dela upp fakturan själv och betala en viss del utan bestrida allt.
Dela upp faktura det kan man göra om du köpt 100 stolpar men fått faktura på 100 stolpar och 100 plank.

När du skriftligt bestridit fakturan till veterinären , så får du invänta svar. Får du inte svar utan bara en påminnelse då drar du det till Ansvarsnämnden och förklarar din situation.
Varken jordbruksverket eller ansvarsnämnden är rätt ställe att kontakta i det här fallet. Jordbruksverket har hand om distriktsveterinärerna och ansvarsnämnden tar precis som @Alexandra_W säger inte upp ekonomiska frågor utan enbart medicinska.
@prallan du måste kontakta veterinären precis som du gjort. Det bästa är ju alltid att ta kontakt direkt med den det gäller.
 
Nu vet jag inte hur det är ligger till när det gäller privatpersoner men som företag vet jag att vi använder oss av det sättet. Det handlar oftast om affärer för miljoner där en myndighet köpt tjänster av oss och om det är något som vi är oense om betalar de oftast upp till det belopp som anses vara godkänt. Det går inte att företag ligger ute med 40-50milj när det endast är 2milj som de är oense om.

Tänker att det kan vara nått man kan tillämpa för privatpersoner - företag också? Förutsatt att man är tydlig med vad det är man bestrider.
Så har jag också gjort i mitt arbete. Då finns ett skriftligt avtal med á priser samt underlag för antal/skäligt antal.

Då skriver man ett brev liknande en bestridande, med detaljer om vilken del som bestrids och varför. Finns avtal så hänvisas till avtalstexten. Sedan skriver man vad man kommit överens om, som alltså är skäligt att betala. Brevet skickas iväg, gärna vis mail med mottagningskvitto eller rekommenderat. Sedan betalar man det belopp som överensstämmer med avtal/beställning.

Ex från verkligheten:
Avtalat à pris 125:-. Fakturerat à pris 175:- för 1000 enheter (som är korrekt). Då hänvisar man till avtalat pris i brev och betalar 125 000 istället för 175 000.

Men som sagt. Vet inte om det funkar när det gäller privatpersoner. Men som i fallet ovan bör man ju betala för det man köpt.

I ett första steg försöker man få företaget att rätta. Men i det fall jag använt detta har vi varit oense om huruvida avtalat á pris fortfarande gällde pga ändrade omständigheter. Vi betalade in det vi ”skulle”. Och om företaget ville ha de extra 50 000 kronorna fick de helt enkelt dra oss till rätten. Och det är mkt mindre risk när det är en så liten summa. Jämfört med om vi vägrat betala hela summan om 175 000.

Så ibland är det lite taktiskt att faktiskt betala det skäliga i fakturan. Men då måste man ha 100% koll på vilka poster som är oskäliga.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Efter fyra mejl och två samtal med fakturaavdelningen för färdtjänst, ska jag nu få kopia på den faktura som "de har skickat, via...
Svar
0
· Visningar
308
Senast: IngelaH
·
Hundhälsa Med min förra hund var jag ofta hos veterinären pga oturshund, så jag har liksom koll på hur det brukar gå till. Mina nuvarande hundar...
Svar
19
· Visningar
2 051
Senast: McFlurry
·
Kropp & Själ Jag fick reda på att jag har en liten hörselnedsättning på ena örat redan för 25-30 år sedan, beskedet kom då som en överraskning. Jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 562
Senast: hastflicka
·
Juridik & Ekonomi Har en leasingbil som de höjt avgiften på ganska ordentligt. Den kostade ca 4300 när jag hämtade den i juli 2022, höjdes under hösten ca...
Svar
10
· Visningar
980
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp