Bestrida P-bot

Frågan är om det kan anses vara ett rimligt avtalsvillkor? Om man inte får bekräftelse vad gör man då? Letar vidare och parkerar någon annanstans? Hur får man då tillbaka sina pengar? P-bolaget kommer ju bara säga att man inte kan bevisa att man inte stod där.
Ja, lyckas man inte betala på något sätt så får man ju inte parkera (iaf om man inte vill riskera böter). Men jag undrar också hur TS man skulle få tillbaka pengarna, om det inte syns att parkeringen är startad bör den väl inte heller gå att avsluta i förtid?
 
Sjukt less på dessa appar och parkeringskrångel. På en parkering jag brukar stå kan appen trassla, går till automaten där jag testar 3 olika kort och inget funkar. Efter det såg jag till att ha mynt med mig, men nästa gång det hände upptäckte jag att automaten inte tog mynt längre. Om man ska ta betalt för nånting måste det ju vara möjligt för kunden att betala.
 
Sjukt less på dessa appar och parkeringskrångel. På en parkering jag brukar stå kan appen trassla, går till automaten där jag testar 3 olika kort och inget funkar. Efter det såg jag till att ha mynt med mig, men nästa gång det hände upptäckte jag att automaten inte tog mynt längre. Om man ska ta betalt för nånting måste det ju vara möjligt för kunden att betala.
Där vi hämtar paket, måste vi ha en app för att registrera parkeringen men det är gratis att parkera :crazy:
 
Detta händer hela tiden för mig i MobilPark-appen :confused:. Det går dock alltid till slut, men tröttsamt att varje gång behöva sitta flera minuter för att få det att funka.
Screenshot_20220801-153838_MobilPark.jpg
 
Frågan är om det kan anses vara ett rimligt avtalsvillkor? Om man inte får bekräftelse vad gör man då? Letar vidare och parkerar någon annanstans? Hur får man då tillbaka sina pengar? P-bolaget kommer ju bara säga att man inte kan bevisa att man inte stod där.

Då får man nog ringa dem, använda annan betalningsmetod eller parkera någon annanstans.
 
Sjukt less på dessa appar och parkeringskrångel. På en parkering jag brukar stå kan appen trassla, går till automaten där jag testar 3 olika kort och inget funkar. Efter det såg jag till att ha mynt med mig, men nästa gång det hände upptäckte jag att automaten inte tog mynt längre. Om man ska ta betalt för nånting måste det ju vara möjligt för kunden att betala.

Jag med! I ett parkeringshus jag parkerat i nyligen hade de ett jättebra system! Eller rättare sagt flera olika: dels en app som man kan använda. Men vill man inte det så kan man bara köra in, kamera fotograferar bilen vid infart och registrerar automatiskt vilken tid man körde in så man behöver inte göra något! När man ska köra därifrån så går man till en skärm (finns flera) och trycker på "Avsluta parkering", sen skriver man in sitt reg.nr. och då visar de en bild på ens bil och så får man bekräfta om det är ens bil på bilden. Sen kan man betala med sitt vanliga betalkort. Väldigt smidigt och krävde ingen app!
 
Ja men nu hade ju inte appen dragit pengarna förrän några dagar efteråt, de bekräftar väl inte biljetten innan de tagit betalt.

Frågan är ju bara hur man skulle fått tillbaka sina pengar. Säg att man väntade på bekräftelsen som aldrig kom, inte kunde vänta längre och antog att det inte funkade och därför betalade med annan metod. App nr1 sen drar pengarna några dagar senare, då har man ju betalat parkeringen dubbelt. Det vill man ju inte!
 
Ingen bekräftelse har dykt upp varken vid reservation eller när pengarna dragits. Vi får se vad de säger! Jag vet om att det inte är vattentätt att ha lämnat parkeringen utan bekräftelse, nu hade han bråttom in till match även om det såklart är helt irrelevant i ett rättsärende.

Om det nu är teknikstrul på så vis att de tagit betalt men inte registrerat att han betalt parkering anser ju jag då att de bör dragit tillbaka bötern.
 
Ja, lyckas man inte betala på något sätt så får man ju inte parkera (iaf om man inte vill riskera böter). Men jag undrar också hur TS man skulle få tillbaka pengarna, om det inte syns att parkeringen är startad bör den väl inte heller gå att avsluta i förtid?

I detta fall har man ju dock betalat.
 
Ja men nu hade ju inte appen dragit pengarna förrän några dagar efteråt, de bekräftar väl inte biljetten innan de tagit betalt.
De appar jag använder brukar det komma upp bekräftelse i appen när jag startar parkering. Senaste veckan har jag använt 3 olika. betalningen görs i slutet av månaden.
 
Senast ändrad:
Parkeringsbolag är helt omöjliga nu för tiden: Fick böter då jag stod på min egen bostadsparkering jag betalde månadsvis för, var ett helvete att lösa den boten pga svårigheter att få tag i bolaget.

Eller när min fru fick böter för att det var regn på rutan så p-vakten hade svårt att se parkeringsbiljetten. De hävdade på allvar när hon ringde att det faktiskt är hennes ansvar att se till att p-biljetten syns. Ja, men p-vakten hade ju bara kunnat torka regndropparna på rutan så hade den synts?! Efter mycket om och men och diskussioner så strök dom till sist boten. Klåpare!

Heja dig @Voeux som orkar ta striden!
 
De appar jag använder brukar det komma upp bekräftelse i appen när jag startar parkering. Senaste veckan har jag använt 3 olika. betalningen görs i slutet av månaden.

Ja, så är det på de jag använt också. Jag har aldrig stött på en app där man betalar direkt.
 
Jag har haft jätteproblem med en av stadens större parkeringsbolags app. Jag lyckas starta parkeringen men sen går den inte att avsluta för den säger att det inte finns någon pågående parkering. Har på så vis fått avgiften för maxtiden för parkering dragen efter en vecka trots att jag vad jag trott avslutat parkeringen efter någon timme första gången det hände. Lagom kul att betala 600 kr för en timmes parkering. Dock räckte det med ett mail där jag frågade deras kundtjänst vad som hänt för att jag skulle få tillbaka pengarna och inte ens behövde betala för den tiden jag sa att jag stått parkerad så väldigt bra skött av dom för att lösa det. Dock gissar jag att jag inte är den enda drabbade då det gick så smidigt att fixa.
 
Maken betalade parkering via någon app (tror jag det var), fick ingen bekräftelse men gick in på sin bank och såg att beloppet var reserverat. Fick ändå P-bot och efter kontakt visar det sig att beloppet inte dragits, utan drog först 2 dygn senare, därför räknas inte parkeringen som betald. Han har bestridit P-boten två gånger eftersom han betalat, pengarna var reserverade, och de kommit in om än efter parkeringstillfället. Bolaget vägrar dock och säger att de kommer ”vidta åtgärder” om han bestrider igen. Banken säger att det kan ligga på dem eller på parkeringsbolaget att det tagit så lång tid för pengarna att dras.

Jag hade släppt det om jag vore han men nu är han hemskt principfast av sig. Vad kan dessa ”åtgärder” vara om han bestrider igen? Antar att det går till Kronofogden om man inte betalar, så kan man betala och ändå driva ärendet efteråt?
Väldigt sen på bollen. Parkering var inte betald när ni fick p-bot. Det verkar vara banken som strulat och flera dagar efter parkering fick P-bolag pengar. Eller har jag missförstått,

P-bolag har rent juridiskt inte gjort fel. Om ovanstående stämmer betalar ni P-bolag och kräver ersättning av bank/kortutgivare .
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Har en fråga till er allsmäktiga! Jag har huslån, huslånet dras den 25 varje månad då jag fått lön då, dvs så dras det direkt så jag...
Svar
7
· Visningar
1 716
Äldre Jag skulle kunna ringa banken, men jag kommer bara att tänka på det här när jag är hemma och har tråkigt så att... :p När jag loggar in...
Svar
0
· Visningar
555
Senast: Tassetass
·
Hästmänniskan Igår åkte jag taxi hem från jobbet för att hinna sova någon timme innan det var dags att bege sig igen. Betalade med kortet då summan...
Svar
5
· Visningar
1 198
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp