Bestrida P-bot

Är inte av polisen utan de verkade ha eget system med egen app för deras parkering. Så alltså samma företag som har appen som utfärdat boten.

Med andra ord, när de säger att de kommer vidta åtgärder om han bestrider igen så menar de att de tar saken till domstol?
Menar de domstol så är det troligen ett tomt hot. Det kostar garanterat mer än det smakar för dem att driva ett sånt mål. Så är maken principfast så får han väl låta dem bring it on. Blir det i slutändan domstol - bra om han bestridit skriftligen, och i de flesta hemförsäkringar ingår rättsskydd.
 
Menar de domstol så är det troligen ett tomt hot. Det kostar garanterat mer än det smakar för dem att driva ett sånt mål. Så är maken principfast så får han väl låta dem bring it on. Blir det i slutändan domstol - bra om han bestridit skriftligen, och i de flesta hemförsäkringar ingår rättsskydd.
Blir det tingsrätten så blir det ett FT-mål, dvs ett förenklat tvistemål eftersom summan är så liten. Det innebär att ifall man är någorlunda normalsmart så för man sin egen talan, dvs det behövs inga dyra advokater. Domarens mål i ett FT-mål är dock att få parterna att förlikas, så står man på sig och vägrar förlikas så dömer de förstås.
 
Vad kan dessa ”åtgärder” vara om han bestrider igen? Antar att det går till Kronofogden om man inte betalar, så kan man betala och ändå driva ärendet efteråt?
Till slut går det vidare till Inkasso där man bestrider och sen till KFM där man också bestrider. KFM tar inte i ärendet ifall det är stridigt utan de skickar det vidare till tingsrätten. Eftersom det är en så låg summa så driver partnerna sin egen talan. Jag har enormt svårt att tro att appens ledning anser att det är värt att driva ärendet så långt över typ 100:-. Det kostar mer än de får tillbaka.
 
Till slut går det vidare till Inkasso där man bestrider och sen till KFM där man också bestrider. KFM tar inte i ärendet ifall det är stridigt utan de skickar det vidare till tingsrätten. Eftersom det är en så låg summa så driver partnerna sin egen talan. Jag har enormt svårt att tro att appens ledning anser att det är värt att driva ärendet så långt över typ 100:-. Det kostar mer än de får tillbaka.
Det är emot god inkassosed att skicka en bestriden faktura vidare till KFM. Man får, men de flesta följer faktiskt god inkassosed. Mvh nörd som jobbat extra med inkasso 😄
 
Jaha, då var vi här. Bolaget skickade vidare till inkasso vilket jag helt missat eftersom jag inte varit inne på Kivra sedan jag betalade räkningar senaste löningen. Semestertid osv. Såg det nu. Eftersom det inte var betalt 20 juli så gick det till Kronofogden som meddelade mig 26 juli. Nu måste jag bestrida inom 10 dagar där ifrån om jag vill.

Hur hade ni gjort? Det är inte mycket pengar, men jag blir också så himla sur på att bolaget agerar såhär. Det är deras system som använts, parkeringen betalades och beloppet stod som reserverat när maken tittade på sitt konto, och eftersom överföringen skedde först två dagar senare menar de nu då att parkeringen inte var betald. Nu ligger det som ärende hos Kronofogden eftersom bilen är registrerad på mig. Jag tycker det är sjukt dåligt av dem och vill av ren princip inte betala. Men är också rädd för att få anmärkning/behöva dra detta i tingsrätt. Vad anser ni?
 
Jaha, då var vi här. Bolaget skickade vidare till inkasso vilket jag helt missat eftersom jag inte varit inne på Kivra sedan jag betalade räkningar senaste löningen. Semestertid osv. Såg det nu. Eftersom det inte var betalt 20 juli så gick det till Kronofogden som meddelade mig 26 juli. Nu måste jag bestrida inom 10 dagar där ifrån om jag vill.

Hur hade ni gjort? Det är inte mycket pengar, men jag blir också så himla sur på att bolaget agerar såhär. Det är deras system som använts, parkeringen betalades och beloppet stod som reserverat när maken tittade på sitt konto, och eftersom överföringen skedde först två dagar senare menar de nu då att parkeringen inte var betald. Nu ligger det som ärende hos Kronofogden eftersom bilen är registrerad på mig. Jag tycker det är sjukt dåligt av dem och vill av ren princip inte betala. Men är också rädd för att få anmärkning/behöva dra detta i tingsrätt. Vad anser ni?
Vad du än gör skriv inte under delgivningen. Då får du en anmärkning. Om du skriver under, skriv att du bestrider den!! Jag hade betalat och sen bestridit eftersom det gått så långt som kronofogden.
 
Vad du än gör skriv inte under delgivningen. Då får du en anmärkning. Om du skriver under, skriv att du bestrider den!! Jag hade betalat och sen bestridit eftersom det gått så långt som kronofogden.

Tyckte det stod att jag måste skriva under även om jag bestrider? Läste bara snabbt, är på Gotlandsfärjan nu och har fullbokad helg så får läsa lite noggrannare och prata ihop mig med maken på söndag sen. Har vi 10 dagar på oss så har vi ju nästa vecka också!
 
Tyckte det stod att jag måste skriva under även om jag bestrider? Läste bara snabbt, är på Gotlandsfärjan nu och har fullbokad helg så får läsa lite noggrannare och prata ihop mig med maken på söndag sen. Har vi 10 dagar på oss så har vi ju nästa vecka också!
Du ska väl skriva under på att du tagit emot brevet från dem? Annars kommer de fortsätta få tag på dig tills de skickar ut delgivningsmän som ringer på dörren.

Om du sedan väljer att acceptera eller bestrida skulden är ett separat ställningstagande. Där bör du väl kolla om det anses vara accepterat ifall du inte protesterar. Vill du kan du ju bestrida så länge, om du sedan väljer att betala senare så faller ju skulden bort då.
 
Tyckte det stod att jag måste skriva under även om jag bestrider? Läste bara snabbt, är på Gotlandsfärjan nu och har fullbokad helg så får läsa lite noggrannare och prata ihop mig med maken på söndag sen. Har vi 10 dagar på oss så har vi ju nästa vecka också!
Om du skriver under utan att bestrida kommer de göra ett utslag = du får en anmärkning. Så skriv under med tillägger att du bestrider. Alt betala direkt och bestrid sen mot parkeringsbolaget.
 
Jaha, då var vi här. Bolaget skickade vidare till inkasso vilket jag helt missat eftersom jag inte varit inne på Kivra sedan jag betalade räkningar senaste löningen. Semestertid osv. Såg det nu. Eftersom det inte var betalt 20 juli så gick det till Kronofogden som meddelade mig 26 juli. Nu måste jag bestrida inom 10 dagar där ifrån om jag vill.

Hur hade ni gjort? Det är inte mycket pengar, men jag blir också så himla sur på att bolaget agerar såhär. Det är deras system som använts, parkeringen betalades och beloppet stod som reserverat när maken tittade på sitt konto, och eftersom överföringen skedde först två dagar senare menar de nu då att parkeringen inte var betald. Nu ligger det som ärende hos Kronofogden eftersom bilen är registrerad på mig. Jag tycker det är sjukt dåligt av dem och vill av ren princip inte betala. Men är också rädd för att få anmärkning/behöva dra detta i tingsrätt. Vad anser ni?

Visst hade ni bestridigt den ursprungliga avgiften skrifligt? Jag vet inte om man måste bestrida även inkassokravet då (skulle inte förvåna mig, särskilt om den är såld vidare till annan aktör), men jag skulle ringa Kronofogden och berätta precis det du skrivit här, och fråga.

Om det är kört pga att inkassokravet inte bestridits i tid så skulle jag betala allt som behövs för att inte få en anmärkning, det är inte värt. Men om det är möjligt att fortfarande bestrida allt och ta det till tingsrätten så skulle jag göra det. Har hört om ett flertal ärenden på sistone där bolaget till gett sig, istället för att gå till TR. (Grunden här är att jag tycker att din man gjort rätt, vad mer kan man göra än att betala och kontrollera att avgiften dragits...?)

Förutom att jag hört ett flertal ärenden som slutat just innan TR, så har jag också hört ett tydligt ökande av tveksamt lappande. Ofta pga fel/otydligheter i appar, vilket möjligen kan läggas på slarvande användare, men också rent övernitiska kontrollanter. Som att man har en strategi "går det så går det", och man vet att de flesta betalar de där hundralapparna för att få saken ur världen, så det blir lätta inkomster. Det blir ju inte heller någon konsekvens av felaktigt lappade bilar, så det går bara att vinna för företaget.

Så jag uppmanar alla (som faktiskt har grund för det) att bestrida och inte acceptera att dessa bolag sätter vilka spelregler de vill. Men jag förstår också om man inte alltid orkar.
 
Visst hade ni bestridigt den ursprungliga avgiften skrifligt? Jag vet inte om man måste bestrida även inkassokravet då (skulle inte förvåna mig, särskilt om den är såld vidare till annan aktör), men jag skulle ringa Kronofogden och berätta precis det du skrivit här, och fråga.

Om det är kört pga att inkassokravet inte bestridits i tid så skulle jag betala allt som behövs för att inte få en anmärkning, det är inte värt. Men om det är möjligt att fortfarande bestrida allt och ta det till tingsrätten så skulle jag göra det. Har hört om ett flertal ärenden på sistone där bolaget till gett sig, istället för att gå till TR. (Grunden här är att jag tycker att din man gjort rätt, vad mer kan man göra än att betala och kontrollera att avgiften dragits...?)

Förutom att jag hört ett flertal ärenden som slutat just innan TR, så har jag också hört ett tydligt ökande av tveksamt lappande. Ofta pga fel/otydligheter i appar, vilket möjligen kan läggas på slarvande användare, men också rent övernitiska kontrollanter. Som att man har en strategi "går det så går det", och man vet att de flesta betalar de där hundralapparna för att få saken ur världen, så det blir lätta inkomster. Det blir ju inte heller någon konsekvens av felaktigt lappade bilar, så det går bara att vinna för företaget.

Så jag uppmanar alla (som faktiskt har grund för det) att bestrida och inte acceptera att dessa bolag sätter vilka spelregler de vill. Men jag förstår också om man inte alltid orkar.
Håller med om det. TS får nog bestrida hela vägen till TR om du alls ska göra det. P-bolagen släpper typ inget innan dess om de inte har massiv rättspraxis emot sig. Och den här situationen är förmodligen något som inte är prövat i den utsträckningen.
Om ni står på er @Voeux så är det en samhällsinsats att bidra till att gränserna för hur dogmatiska de kan vara stakas ut tydligare. :heart
 
Nu har jag hunnit sätta mig in i detta. Nej, jag får ingen betalningsanmärkning av att skriva på delgivningskvittot utan jag måste göra det - och sedan även välja att betala eller bestrida. Skriver jag inte på så anser man däremot att jag inte är aktiv i ärendet och jag får då anmärkning. Så jag ska skriva på och givetvis då även bestrida. Betalar jag räknas det som att jag godtar anklagan.

Jag har hört av mig även till inkassoföretaget och bestridit, men enligt ett autosvar med allmän information verkar det inte spela någon roll utan det är parkeringsbolaget och Kronofogden jag ska bestrida emot.

Det är inte Kronofogden som utfärdar betalningsanmärkningar så de kan såklart inte ge några löften, men när jag pratade med dem så lät det som att jag inte får betalningsanmärkning så länge jag är aktiv i ärendet. Inte ens om det går till tingsrätt och vi förlorar behöver det ske, bara jag betalar direkt då. Det är om jag slutar höra av mig som jag då räknas som skyldig och får anmärkning.

Så ja, vi driver väl vidare. Jag har bestridit till inkasso idag och ska göra det till Kronofogden i morgon. Vi har bestridit skriftligen till parkeringsbolaget tidigare och har kvar både konversationer och skärmdumpar på kontoutdrag.

Förlorar vi drabbar det ingen fattig, vi har råd med de ökade kostnaderna. Just nu är jag mest intresserad av vad rätten skulle ha att säga om saken.
 
Pratade precis med vår bank och de kan ge oss intyg på datum och klockslag för när reservation av beloppet skett. Känns som att parkeringsbolaget därmed är rätt rökta 😅 De har hävdat i mail att maken betalat parkeringen i efterhand.
Kolla bara vad det står i villkoren. I en av mina parkeringsappar står det att biljetten är giltig först när man får en bekräftelse i appen.
 
Skulle ts ha betalat biljetten några dagar i förväg menar du? Eller vänta med att parkera tills bekräftelse kommit några dagar senare?
:)
Nej inte alls så. Om man inte får bekräftelse i appen att parkeringen startat så har man ingen giltig parkeringsbiljett. Det är väl ett sätt för parkeringsbolaget att friskriva sig från teknikstrul. Men det är ju inte säkert att alla parkeringsappar har detta i sina villkor.

Jag kan tänka mig att om man inte får ”Parkeringen har startat” i appen så får man kanske ringa till parkeringsbolaget och/eller införskaffa parkeringsbiljett på annat sätt.
 
Kolla bara vad det står i villkoren. I en av mina parkeringsappar står det att biljetten är giltig först när man får en bekräftelse i appen.
Frågan är om det kan anses vara ett rimligt avtalsvillkor? Om man inte får bekräftelse vad gör man då? Letar vidare och parkerar någon annanstans? Hur får man då tillbaka sina pengar? P-bolaget kommer ju bara säga att man inte kan bevisa att man inte stod där.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Har en fråga till er allsmäktiga! Jag har huslån, huslånet dras den 25 varje månad då jag fått lön då, dvs så dras det direkt så jag...
Svar
7
· Visningar
1 714
Äldre Jag skulle kunna ringa banken, men jag kommer bara att tänka på det här när jag är hemma och har tråkigt så att... :p När jag loggar in...
Svar
0
· Visningar
554
Senast: Tassetass
·
Hästmänniskan Igår åkte jag taxi hem från jobbet för att hinna sova någon timme innan det var dags att bege sig igen. Betalade med kortet då summan...
Svar
5
· Visningar
1 198
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp