Bestrida P-bot

Väldigt sen på bollen. Parkering var inte betald när ni fick p-bot. Det verkar vara banken som strulat och flera dagar efter parkering fick P-bolag pengar. Eller har jag missförstått,

P-bolag har rent juridiskt inte gjort fel. Om ovanstående stämmer betalar ni P-bolag och kräver ersättning av bank/kortutgivare .

Det kan också bero på deras system att betalningen tog tid. Vi vet inte just nu vems system som dröjt.

Men, generellt är det väl så att en sak är betald när ett företag har reserverat belopp? Annars skulle man ju aldrig kunna lämna en butik, restaurang eller dylikt fören transaktion skett. Det är ju inte ovanligt att det inte sker samma stund som betalningen skett?
 
Mamma fick en p-bot för att hon lagt biljetten väl synlig men på "fel sida" fönstret. När hon skickat in bilder och båda biljetterna (hon hade fyllt på en gång) menade parkeringsbolaget att hon kunde ju fått biljetten av någon annan..

Själv har jag fått böter efter ett bilinbrott där tjuvarna kastade iväg vår månadsbiljett till baksätet. Vi hittade den och tillsammans med polisanmälan strök faktiskt parkeringsbolaget boten.
 
Frågan är om det kan anses vara ett rimligt avtalsvillkor? Om man inte får bekräftelse vad gör man då? Letar vidare och parkerar någon annanstans? Hur får man då tillbaka sina pengar? P-bolaget kommer ju bara säga att man inte kan bevisa att man inte stod där.
Ja man får ju leta vidare eller betala på annat sätt. Brukar ju också finnas ett telefonnummer att ringa för att anmäla fel. Betalar du dubbelt så får du ju kräva tillbaka i efterhand. Har pengarna dragits så syns det ju på ditt kontoutdrag men du fick aldrig någon parkeringsbiljett.

Tyvärr verkar många p-bolag ha rätt dålig service till sina kunder. Varför krångla för en sådan här grej? Det syns ju klart och tydligt att kunden försökt göra rätt för sig. Bara att skriva av boten utan att dra in inkasso och kronofogden. Varför liksom? Kanske bara för att man kan……:meh:
 
Ja man får ju leta vidare eller betala på annat sätt. Brukar ju också finnas ett telefonnummer att ringa för att anmäla fel. Betalar du dubbelt så får du ju kräva tillbaka i efterhand. Har pengarna dragits så syns det ju på ditt kontoutdrag men du fick aldrig någon parkeringsbiljett.

Tyvärr verkar många p-bolag ha rätt dålig service till sina kunder. Varför krångla för en sådan här grej? Det syns ju klart och tydligt att kunden försökt göra rätt för sig. Bara att skriva av boten utan att dra in inkasso och kronofogden. Varför liksom? Kanske bara för att man kan……:meh:
P-bolag lever på att utfärda kontrollavgifter, så det är inget konstigt att de slåss med näbbar och klor för att få in dem, oavsett om de är korrekta eller ej.
 
Tyvärr verkar många p-bolag ha rätt dålig service till sina kunder. Varför krångla för en sådan här grej? Det syns ju klart och tydligt att kunden försökt göra rätt för sig. Bara att skriva av boten utan att dra in inkasso och kronofogden. Varför liksom? Kanske bara för att man kan……:meh:
Man ska komma ihåg att det är faktiskt inte de som parkerar som är bolagets kunder, utan markägarna.
Så varför slösa kundservice på någon som inte är kund, bättre att hålla nere kostnaderna och vara den som ger markägaren lägsta pris i nästa avtalsperiod.
 
Man ska komma ihåg att det är faktiskt inte de som parkerar som är bolagets kunder, utan markägarna.
Så varför slösa kundservice på någon som inte är kund, bättre att hålla nere kostnaderna och vara den som ger markägaren lägsta pris i nästa avtalsperiod.
Ja så är det säkert.
 
Ja man får ju leta vidare eller betala på annat sätt. Brukar ju också finnas ett telefonnummer att ringa för att anmäla fel. Betalar du dubbelt så får du ju kräva tillbaka i efterhand. Har pengarna dragits så syns det ju på ditt kontoutdrag men du fick aldrig någon parkeringsbiljett.

Tyvärr verkar många p-bolag ha rätt dålig service till sina kunder. Varför krångla för en sådan här grej? Det syns ju klart och tydligt att kunden försökt göra rätt för sig. Bara att skriva av boten utan att dra in inkasso och kronofogden. Varför liksom? Kanske bara för att man kan……:meh:
Grejen är ju att om det inte funkar så kanske man, med tanke på bolagens ytterst dåliga rykte, inte har så stor lust att försöka igen och få ännu mer pengar som bolaget kan lägga rabarber på. Tar man sig då till en annan parkering så sitter man ju där.
Jag kan verkligen inte begripa att den typ av villkor som diskuteras kan anse skäliga.
 
Grejen är ju att om det inte funkar så kanske man, med tanke på bolagens ytterst dåliga rykte, inte har så stor lust att försöka igen och få ännu mer pengar som bolaget kan lägga rabarber på. Tar man sig då till en annan parkering så sitter man ju där.
Jag kan verkligen inte begripa att den typ av villkor som diskuteras kan anse skäliga.
Är det då bättre att få parkeringsböter?

Jag håller inte med om att det är oskäligt. Du måste se till att få ett kvitto på att du påbörjat en parkering. Ser inget oskäligt i det. Speciellt inte då det oftast bara är ett sätt av andra att betala på. Man kan ju också ringa och felanmäla. Det fick man ju göra på den gamla tiden när man bara kunde betala med småmynt i en automat och så fick man ett litet papperskvitto att sätta i fönsterrutan på bilen. Var ju inte helt ovanligt att det inte fungerade. Struntade man bara i det och parkerade ändå så fick man böter. Ringde man och felanmälde så var det ju noterat att maskinen krånglade.
 
Är det då bättre att få parkeringsböter?

Jag håller inte med om att det är oskäligt. Du måste se till att få ett kvitto på att du påbörjat en parkering. Ser inget oskäligt i det. Speciellt inte då det oftast bara är ett sätt av andra att betala på. Man kan ju också ringa och felanmäla. Det fick man ju göra på den gamla tiden när man bara kunde betala med småmynt i en automat och så fick man ett litet papperskvitto att sätta i fönsterrutan på bilen. Var ju inte helt ovanligt att det inte fungerade. Struntade man bara i det och parkerade ändå så fick man böter. Ringde man och felanmälde så var det ju noterat att maskinen krånglade.
Problemet är ju att det ofta tar timmar i telefonkö att få tag i parkeringsbolaget, och det brukar vara väldigt begränsat vilka tider deras kundservice är öppen. Det är i alla fall min erfarenhet. Så att ”bara felanmäla” blir en väldigt stor grej plötsligt.
 
Är det då bättre att få parkeringsböter?

Jag håller inte med om att det är oskäligt. Du måste se till att få ett kvitto på att du påbörjat en parkering. Ser inget oskäligt i det. Speciellt inte då det oftast bara är ett sätt av andra att betala på. Man kan ju också ringa och felanmäla. Det fick man ju göra på den gamla tiden när man bara kunde betala med småmynt i en automat och så fick man ett litet papperskvitto att sätta i fönsterrutan på bilen. Var ju inte helt ovanligt att det inte fungerade. Struntade man bara i det och parkerade ändå så fick man böter. Ringde man och felanmälde så var det ju noterat att maskinen krånglade.
Nej det är det inte. Frågan är om det är skäligt att skapa ett system som man uppenbarligen anser är opålitligt och sedan lägga ansvaret helt på kunden för att systemet fungerar när kunden helt klart inte har någon möjlighet att ta det ansvaret. Systemet är ju enligt villkoren riggat för att inte fungera så att bolaget antingen ska få dubbla, tredubbla, fyrdubbla (välj själv) avgifter eller en ursäkt för att förstå få betalt och sedan ändå kunna ta en extraavgift. Enligt de villkor som finns finns det ju inget incitament för bolaget att se till att tekniken fungerar utan snarare så tjänar de på att tekniken inte fungerar. Det är helt enkelt en marknad som är som gjord för att kriminella ska lura folk på pengar.
 
Problemet är ju att det ofta tar timmar i telefonkö att få tag i parkeringsbolaget, och det brukar vara väldigt begränsat vilka tider deras kundservice är öppen. Det är i alla fall min erfarenhet. Så att ”bara felanmäla” blir en väldigt stor grej plötsligt.
Tycker det inte varit något större problem.

Men det är fortfarande din skyldighet att se till att du har en giltig parkeringsbiljett. Så har det alltid varit. Kommer ihåg själv hur det var när inte maskinen skrev ut en biljett. På den tiden hade man ingen mobiltelefon så då fick man springa runt och leta efter telefonkiosk. I bland hade man inte tid till det och då fick man chansa och skriva en lapp till parkeringsvakten och hoppas att personen i fråga var en förstående typ.

Så är det egentligen även inom kollektivtrafiken. Du är skyldig att ha en giltig biljett innan du går på ett fordon. Att säga att din mobil dog eller att det tar lång tid att få biljetten man köpt till mobilen är egentligen inte skäl att slippa tilläggsavgift om kontrollanterna kommer.
 
Tycker det inte varit något större problem.

Men det är fortfarande din skyldighet att se till att du har en giltig parkeringsbiljett. Så har det alltid varit. Kommer ihåg själv hur det var när inte maskinen skrev ut en biljett. På den tiden hade man ingen mobiltelefon så då fick man springa runt och leta efter telefonkiosk. I bland hade man inte tid till det och då fick man chansa och skriva en lapp till parkeringsvakten och hoppas att personen i fråga var en förstående typ.

Så är det egentligen även inom kollektivtrafiken. Du är skyldig att ha en giltig biljett innan du går på ett fordon. Att säga att din mobil dog eller att det tar lång tid att få biljetten man köpt till mobilen är egentligen inte skäl att slippa tilläggsavgift om kontrollanterna kommer.
Nä så är det inte på Skånetrafiken. Är det strul med appen får man åka med ändå, ibland har Bank ID strulat och busschauffören brukar vifta förbi mig.

Med Apcoa har det varit extremt svårt och krångligt, de har inte ens en kundtjänst att ringa till. I mitt fall hade jag ju betalt, med deras app visade fel. Är det rimligt att jag ska kontrollera att de har gjort rätt i deras app?
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Har en fråga till er allsmäktiga! Jag har huslån, huslånet dras den 25 varje månad då jag fått lön då, dvs så dras det direkt så jag...
Svar
7
· Visningar
1 717
Äldre Jag skulle kunna ringa banken, men jag kommer bara att tänka på det här när jag är hemma och har tråkigt så att... :p När jag loggar in...
Svar
0
· Visningar
555
Senast: Tassetass
·
Hästmänniskan Igår åkte jag taxi hem från jobbet för att hinna sova någon timme innan det var dags att bege sig igen. Betalade med kortet då summan...
Svar
5
· Visningar
1 198
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp