Besvärlig mugg!! Tips hitåt!

S

sax

En häst i stallet har stora problem med mugg. Det har nu blivit valkar runt karled och kota till följd av överporduktion av hudceller. Valkarna är hopplösa att hålla efter och dom spricker lätt. Eftersom han är irriterad och lite svullen blossar det upp och bildas hela tiden nya krustor.
vi har gjort jodopaxomslag och behandlat med AD droppar med varierande resultat under ca:3 veckors tid.
Någon som har någon annan bra huskur??
 
Aloe Vera-gel är det som funkat bäst för mig.

Andra tips:
Acetylsalicylsyrevaselin
Terramycin
Fotsvampssalva
Celestonsalva
Byta foder el. strö
 
hovskabb har jag faktiskt aldrig hört talas om, hur uppträder det??
 
Vad får hästen för mat?

I ett av grannstallen står en häst som i höstas hade svår mugg, den hejdades inte av någon behandling som minst två olika veterinärer funderat ut. Efter en genomgång av foderstaten framkom att hästen stod på ungefär 150% av proteinbehovet (BRA hö men ägaren fortsatte och ge samma kraftfoder som med ett tidigare sämre hö). Allt kraftfoder togs bort och muggen har läkt!

Det är ju inte säkert att det är så i ditt fall, men det är inte så dumt att göra en extra koll på vad djuren äter :).
 
Han har uträknad foderstat, så det borde ju inte vara det, han har stått på samma fodermedel innan.
Men jag kom öve en artikel med fotskabb!
Det måste ju vara det!!!
 
hej!
är det mugg så prova med att köpa mald grisfett( späck) och kleta på ordentligt.
min hästs mugg gick bort efter 4dagar med gris späck.
 
ring vet., han kan skriva ut ett medel som verkligen funkar! dyrt, men mugget blir bra!

Och - INGA leriga hagar!!!
 
Om det nu är mugg funkar Virkon väldigt bra. Men man ska vara noga med att skölja bort ordentligt.
 
Jag läste ju om fotskabb och det bara måste vara det så nu har vi beställt frontline till honom...får se om det hjälper....
Fy sjuttan för att sanera hela stallet bara...*suck*
 
Jaså, måste man göra det?? Hoppas att det blir bättre..
 
En av mina pollar hade nyligen mugg. Jag behandlade med sulfa utblandat med torskleverolja. Tog en vecka så var det bra!
Lycka till!
 
En enkel huskur som jag provat med goda resultat:

Blanda olivolja eller matolja tillsammans med pressade eller rivna vitloksklyftor. Lat det dra ett par timmar och doppa darefter kompresser i detta och placera dem dar muggen finns. Lagg eller linda fetvadd runt samt linda benet. Lat hasten sta med detta over natten. Pa morgonen tas allt av och man kan pilla bort de rugor som ar pa vag av.
 
Hade också jätteproblem med mugg på en bakhov på mitt varmblod. Provade nästan alla huskurer, barnolja, mjukgörande, tvätta och torka osv. Men inget hjälpte så när jag läste i Apotekets råd för häst att man kan behanla med Hydrokortisonsalva 1% så bestämde jag mig för att prova trots att jag vet att man ska vara försiktig med kortisonpreparat. Efter 4 dagar var krustorna borta och såren läkta. Nu smörjer jag med Helosan varje dag och muggen har inte kommit tillbaka. :bump:
 
JAg hörde nyligen att mugg faktiskt akn ha å göra med magen.. bakterier och sånt.. vet inte så mycket om det har inte varit så hårt drabbad. vi hade en häst i stallet som smörjdes med kamfersalva tror jag, men mycket goda resultat.

Aloe vera som nån skrev brukar ju fungera mot mycket, så varför inte!!
 
de kan vara fotskabb eller nåt liknande sök på mugg..fanns en tråd om det, länkat till en sida, väldigt intressant!
 
Vår häst hade ständigt återkommande mugg. Fick rådet av veterinären att ta ett träckprov, det kunde vara rubbning av bakteriefloran i tarmen. Mycket riktigt, hästen hade för få e-colibakterier och blev behandlad med a-fil, 1/2liter dagligen + bakteribalansmedel. Muggen försvann och hästen har inte haft tillstymmelse till mugg efter det. Det kan bli rubbning i tarmfloran pga en liten tuss mögligt hö eller att hästen har ätit någon gift växt. Träckprovet kostade 500:- inkl moms.

Bettan
 
Ja, Aloe Vera är bra. Det hade jag på mitt sto som brukar få mugg varje vinter.

Något som hjälpte oerhört bra förra vintern när hon hade rätt svår mugg + rasp var laserbehandling. Det räckte med 5minuter på varje ben och lite tjär-spray så läkte det efter en vecka.

Denna vintern har det däremot gått jättebra för att jag har torkat benen på henne så att det blev helt torrt, 1/dag, ridit och sen släppt ut henne. Det räckte för att hon skulle klara sig. :) För det gäller att hindra att det bryter ut, för då är det svårt att stoppa... :(
 

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
28 192
Senast: sandrafors
·
Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 232
Senast: sandrafors
·
Hästvård Jag har börjat fundera över dessa fenomen efter vad som hänt mina hästar i sommar och sedan läst ett antal trådar här på buke. Jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
9 704
Senast: lady_vip
·
Hästvård På de 3 veckorna hon har varit i Sverige har hon lyckats få klåda i man och svans plus rejäl mugg. Frågan är om magen är helt kaputt...
Svar
12
· Visningar
1 392

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp