Besvärlig mugg!! Tips hitåt!

Finns ett medel som används till hundar när de har infektion i öronen, minns inte vad det heter, men funkar kanon.

diskmedel eller såpa och även honung fungerar
 
Jag har varit med om en häst som aldrig blev av med sin mugg (eller rasp som det blev), och då tog veterinären skrapprov och så fick vi en speciell salva och så blev det bra!
 
Prova en salva som heter Conamycin (osäker på stavningen). Den har funkat kanon på mugg. Ljusblå och luktar jenka-tuggummi. :d Kletas på ganska rejält. Tyvärr verkar den väldigt svår att få tag på nu, men hör efter i någon hästbutik.
 
Provat det billigaste och i mina ögon sett mest effektivast; grönsåpa och vatten :D.

Hjälper inte det så kolla hur magen mår, samt få Fucidin utskrivet, det brukar hjälpa om det är svårt att få bort.
 
Att det inte var nån idé eftersom man såg detsamma på alla hästar när man kollade skrapet, bla svamp.
 
Det vanligaste till mugg är att magen inte är i skick. Det är alltså magen som slår ut karlederna. Man kan behandla muggen med tusen olika huskurer men kommer problemet ursprungligen från magen spelar det ingen roll vilka salvor du stryker på i karleden, då behandlar du bara symptomen och problemet kommer att uppstå igen och igen och igen om det ens någonsin blir bra innan magen är det!

Om än hästen har en uträknad foderstat så kan ändå problemet komma från magen. Det kan ju hända att den har haft en infektion och bakteriefloran i magen slagits ut och hästen blir något överkänslig mot protein vilket slår ut karlederna. Skulle det vara ett rent karledsproblemm så har alla ovanstående nämnt sina huskurer och man får prova sig fram vilket som funkar bäst för sin häst. En kur som funkar till en häst behöver inte nödvändigtvis funka för en annan osv. Virkon S är bra, liksom sulfa-det dödar svamp och bakterier.

Jag tror jag har prövat det mesta och hos travhästen är karledsinflammation ett ständigt gissel och det pga att de ofta skos lite trångt och redan från 1 års åldern så att hoven inte arbetar fullt så naturligt och får den cirkulation man helst skulle vilja ha samtidigt som den ofta utsätts för stress vilket slår ut magen. På senare år använder jag bara en metod ifall de är riktigt trasiga i karlederna och spricker upp och blöder varje gång man tar ut och tränar dem. Jag börjar med att ge dem något för magen tex protexin, skär ner lite på havren och använder dambindor(de gamla tjocka) nerkladdade med helosansalva som jag lägger i karleden under natten och fäster med självhäftande benlinda :banana: Funkar överlägset bäst av alla metoder jag har prövat. Vi har tom sytt specialskydd i skinn med kardborre där man lägger den nerkletade bindan i.Låter kanske lite tokigt men karlederna är som nya på morgonen :bow:
mvh jesse
 
Kolla så det inte är hovskabb hästen har. Finns massor med info på STS hemsida och forum som nån redan lagt in en länk till.

Men jag kommer ihåg att en i stallet hade problem med mugg till sin häst och fick utskrivet Salisylsyrevaselin (stavning?) och det hjälpte :)
 
Det bästa du kan göra är att följa det första tipset du fick av "Elektron" :bow:

Själv brukar jag använda "GNLD:s Aloe Vera Gel", den är väldigt bra för den är lite lagom trögflytande så den försvinner inte efter så fort :bump:

Sen får du även ett suveränt medel att till sårvård :banana:
 

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
28 192
Senast: sandrafors
·
Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 232
Senast: sandrafors
·
Hästvård Jag har börjat fundera över dessa fenomen efter vad som hänt mina hästar i sommar och sedan läst ett antal trådar här på buke. Jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
9 694
Senast: lady_vip
·
Hästvård På de 3 veckorna hon har varit i Sverige har hon lyckats få klåda i man och svans plus rejäl mugg. Frågan är om magen är helt kaputt...
Svar
12
· Visningar
1 392

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp