Betäcka 3-årssto

T

Throlla

Är det dumt att betäcka ett 3-årigt sto som är sen i sin utveckling? Kan det hämma stoets utveckling då hon tvingas ge näring till en bebis samtidigt som hon skall växa själv?
 
Nej, det tycker jag inte, tvärtom.. då får hon ett extra år att utvecklas innan ridningen körs igång på allvar, därför en klar fördel att betäcka en 3-åring, anser jag!!!

Ett foster tar inte något ifrån stoet om hon fodras på rätt sätt sista månaderna av dräktigheten och under digivningen, dessutom blir ston oftast mkt lugnare som dräktiga.. så hon kan växa på sig och mogna 'psykiskt' samtidigt!
 
Åh, precis det svaret jag hoppades få själv! Så nu ska jag bara bestämma mig för rätt hingst också! Tack, även om det inte var min tråd. :bow:
 
Mitt 3-årssto är ioförsig inte alls sen i utvecklingen så för mig har det för tillfället ingen betydelse, hon kommer att betäckas iallafall. Men tänkte det kunde vara bra att veta om det kunde vara negativt på något sätt... :smirk:
 
*Utan att fråga.. får man inget svar, och ibland får man svar.. som man inte blir klokare på* :D!!!

Lycka till :)!
 
Om det är din sekt C som du ska betäcka så fortsätt med sekt C el sekt D så du inte späder ut blodet med mer sekt B då fölet blir reggat som sekt C(D) :smirk:Vi ses snart!
 
Håller med Bia, bra för stoet att få ett år till på sig inför ev kvalitetsbedömning och andra ev. tester. har själv ett sto som ser mer ut som en 2 åring än en 3 åring som nu är dräktig och ska föla i mars (inte jag som betäckt) Hon utvecklas som hon ska trots fölet. :banana:
 
Hej! Japp, det är min sekt C. Om jag väljer welsh så blir det antingen C eller D. Fast jag tycker inte det finns så många att välja på som känns rätt, inte bland D i alla fall. Himla synd att det inte finns fler D-hingstar! I lite fler färger...

Funderar annars mest på antingen ridponnyhingst eller fullblod. När är det avelsvärdering för ponnyhingstar?? Är det till våren som för hbl? Kanske kommer nån mer hingst nästa år?!
 
Två hingstar som jag gillar är ju inte så passande för dig då den ena är gulbrun och den andra är isabell. Det har kommit en ny cobhingst som jag tror på. Jag hoppas på att han kommer ner till Stockholms trakten till sommaren annars så bor han i Dalarna. jag använde mig av HT som stod 20 min ifrån mig i somras, mkt behändigt men han är ju isabell (säjer jag som betäckte en gulbrun med honom)Sen finns det en del sekt D hingstar som inte tar emot "fuskcobbar". Det fmärkte jag när jag kom med ett sådant sto i somras. Se nu till att plocka fram korten till helgen! :) I värsta fall så får du vänta i 2 år på att våran hingst går igenom :)Avelsvärdering för welshar var i nu på hösten!
 
Det hade jag missat! Är det alltså så även för ponnysar att man får tävla i mot de som är 1 år yngre på kvalitets om de har haft föl? Antar att det inte gäller 3-årstest...
 
Nej det gäller halvblod där du får starta ett 5 årigt sto som haft föl som 4 åring tillsammans med 4 åringarna.
När det gäller ponny så startar man som 4 åring för att få hopp/gångartsdiplom samt som 5 åring för att få allrounddiplom. Du kan alltså starta din ponny 2ggr 4+5 åring om du inte tar föl som 4 åring :) treårstesten brukar på en del håll i landet ligga på våren så man kan göra den innan man betäcker men har man ett sent utvecklat sto så kan man betäcka tidigt som 3 åring så hon kan vara med som 4 åring på kvaliten eller så väntar man och startar tills de blir 5. :)
 
Äsch då, då går det ju inte att fixa 3-årstest plus båda kvalitetsbedömningarna :(
Antar att det är dumt att sälla upp med ett dräktigt sto på 3-årstest, men man kanske kan satsa på tidig betäckning, sommarpremiering (och förhoppningsvis diplom :p) och kvalitetsbedömning som 4- och 5-åring.
 
Jag skulle visat ponnyn dräktig i år om jag betäckt, står ändå i ett stall där folk rör sig så smittorisken kvittar det för och upprörd... jaa nej det ligger inte riktigt för henne. Tror att det är lagom om de gått ungefär tre månader eller nåt sånt när man visar.
 
Då får man kanske försöka passa in 3-årstestet så det inte hamnar inom den känsligaste perioden, för strssar upp sig gör inte min mara heller! :smirk:
 
Det brukar ju vara i september så det ska nog fungera :) Och så hinner fölis vänjas av så man kan träna vettigt inför kvalitets :) Eller iaf vara ensam tillräckligt länge för att man ska kunna åka iväg. (Jag hade ju en bra planering men nu gick det som det gick)
 
Min 3 åring visades i slutet på maj i år på 3 årstest så har man tur så kan man visa innan betäckningen. :rofl: Då var hon nybetäckt och kommer 2004 att föla i mitten på mars och iom detta så kan hon vara med på 4 års kvaliten i september och få lång tid på sig att muskla upp igen efter fölning :rofl:(annars så gillar jag inte att få föl i mars :mad:)
 
Varför skulle det inte vara passande med gulbrun eller isabella för mig? :confused: Och vem är HT?? "En hel del sekt D" som inte tar emot fusk-C...jag då blir det ju inte många kvar! :D Funderar även på att vända mig till Danmark...vi har ju inte så långt dit! :idea:
 
Här hos oss blir treårstestet i september nästa år. Tänkte ju betäcka henne nästa år, men det står att man får vara med fram till 5 mån dräktighet.

När blir det visning för premiering nästa år egentligen?? När brukar 4 å 5års går för ponnyer? Är det också i början av hösten? Hur kan jag då lägga upp det? Tänker försöka hitta nån bra att lämna till för inridning (o ev inkörning). Men vet inte riktigt när.
 
Var inte ditt sto en isabell? i så fall har du stor risk att få en "albino", visserligen så får de stambokföras i welshstamboken. HT är Henfynyw Tywysog RWC 3 med världens öknigar och vilket steg han har :love: de andra namnen kan vi ta på lördag.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 282
Senast: nexxa
·
Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 316
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 087
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 762
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp