Betäcka med vilken hingst?

nexxa

Trådstartare
Mitt sto vi trodde var dräktigt var inte det utan hiskeligt fet bara :o
Vi var flera stycken som trodde till 99% att hon skulle ha, till och med veterinären blev förvånad och sa lite snällt "Hon är välmående" :D

Nu har jag och min mamma funderat på att betäcka henne nästa år, men vi är lite osäkra på vad som skulle passa och skulle gärna vilja ha hjälp från kunniga bukefalister :bow:

Ni som är emot att betäcka travare med någon annan ras behöver inte svara :smirk: Stoet i fråga är mörkbrunt nästan svart och är utan tecken. Hon är en väldigt cool tjej men kan väl klassas till en häst med mycket spring i benen (gillar inte att använda ordet het) hon är ca 151 i mkh.
Hon har fina gångarter och galoppen är riktigt ljuvlig.
Hon är hoppad 135 cm med ryttare hos tidigare ägare. Jag är hopprädd och vågar väl inte riktigt ge mig på den höjden :crazy: :o
Vill dock inte att hon ska skickas iväg på betäckning utan att hon insimineras (stavas?).

Vill ha förslag på flertalet hingstar dock vill jag ej korsa med hbl,arab eller fullblod. Vill gärna få fram en maxad d ponny eller liten häst.
Är väldigt kär i skäckar brun/vita men vill undvika att få en skimmel

Fölet som vi ska behålla ska i sådana fall användas till lite av varje.

Många krav :angel:
Skickar med bild på henne också;

shoebox.msnw
 
Sv: Betäcka med vilken hingst?

Du vill ha en hingst av sportras som är D-ponny och skäck.

Islandshästar finns som skäckar, men en sådan korsning kanske inte är så lämplig.

En ridponnyhingst skulle kunna passa, men någon skäck finns inte.

Rätt nära dina önskemål är en "prickig" D- ponnyhingst, det finns en knabstrupper som har hingstlic. och både tävlas i hoppning och dressyr.

Knabstrupper har också korsningsregister med ena föräldern en knabstrupper och den andra okänd eller ej erkänd inkorsningsras (varmblod)

Ta en titt....
http://www.knabstrupper.se/

peråke
 
Sv: Betäcka med vilken hingst?

Du har ju endel tinkerhingstar. Sedan finns det ju quarter hingstar med. Vet ej hur det är med semin på dom.
 
Sv: Betäcka med vilken hingst?

Fröken_Skåne skrev:
Mitt sto vi trodde var dräktigt var inte det utan hiskeligt fet bara :o
Vi var flera stycken som trodde till 99% att hon skulle ha, till och med veterinären blev förvånad och sa lite snällt "Hon är välmående" :D

Nu har jag och min mamma funderat på att betäcka henne nästa år, men vi är lite osäkra på vad som skulle passa och skulle gärna vilja ha hjälp från kunniga bukefalister :bow:

Ni som är emot att betäcka travare med någon annan ras behöver inte svara :smirk: Stoet i fråga är mörkbrunt nästan svart och är utan tecken. Hon är en väldigt cool tjej men kan väl klassas till en häst med mycket spring i benen (gillar inte att använda ordet het) hon är ca 151 i mkh.
Hon har fina gångarter och galoppen är riktigt ljuvlig.
Hon är hoppad 135 cm med ryttare hos tidigare ägare. Jag är hopprädd och vågar väl inte riktigt ge mig på den höjden :crazy: :o
Vill dock inte att hon ska skickas iväg på betäckning utan att hon insimineras (stavas?).

Vill ha förslag på flertalet hingstar dock vill jag ej korsa med hbl,arab eller fullblod. Vill gärna få fram en maxad d ponny eller liten häst.
Är väldigt kär i skäckar brun/vita men vill undvika att få en skimmel

Fölet som vi ska behålla ska i sådana fall användas till lite av varje.

Många krav :angel:
Skickar med bild på henne också;

shoebox.msnw
Detta är visserligen en ren gissning (jag känner egentligen bara till arabvärlden), men jag skulle tro att så fort du lämnar raserna halvblod, varmblod och fullblod, så blir urvalet av hingstar på semin drastiskt minskat. Den svenska marknaden är helt enkelt inte tillräckligt stor för andra raser. Rätta mig gärna om jag har fel, den som vet bättre. ;)

Om du vill undvika att få en skimmel, så är det i alla fall enklare. Låt bara bli att betäcka med en skimmel. Du har ju en brun häst, så med en färgad hingst blir det en färgad avkomma. Skimmelanlaget syns alltid om det finns.

Carina på Silver Arabians
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 092
Avel Efter trettioelva muskelskador så börjar jag tröttna. Till våren tänkte jag ha en hingst redo, ifall att. :meh: helt ärligt, jag har...
2
Svar
35
· Visningar
5 245
Senast: Unafraid
·
Avel hejsan allihopa☺️ Jag är helt ny inom det här med avel och skulle vilja ha lite hjälp . Jag har ett jätte fint sto på 155 cm i mkh hon...
Svar
5
· Visningar
1 617
Senast: Görel
·
Avel Hej, jag skulle vilja ha tips om hopphingstar att betäcka mitt D-ponny sto med! Meningen är att helst få fram en framtida tävlingshäst...
2
Svar
24
· Visningar
3 471

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Lunchtips till "matlådehatare"

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp