Bukefalos 28 år!

Betäcka renrasigt sto med annan ras?

bobboo

Trådstartare
Hej, jag har ett sto med gröna papper och bra stam. Hon har haft ett föl. Och har börjat fundera på att betäcka henne med en annan ras för att få fram en häst som skulle passa mig bättre.
Sänker detta hennes värde på något vis eller blir det något annat krångel?
Är det någon som vet om nordsvensken Isvind fortfarande är i avel och hur man får reda på mer info och kontakt med ägare?
Tack på förhand!
Kommentarer om att det är idioti att korsa undanbedes.
 
Sv: Betäcka renrasigt sto med annan ras?

Att avla till sig själv är ett jättelotteri, det är mycket enklare att köpa rätt häst. Jag har sålt två uppfödningar som inte passade mig alls som ryttare, och det var ganska motigt att inse det efter allt jobb jag lagt ner.
 
Sv: Betäcka renrasigt sto med annan ras?

Visst är det ett lotteri, men det är underbart att ha föl!
Stoets värde påverkas inte av vad du avlar på så vida du inte behöver visa stoet med ett renrasigt föl för att t ex kunna stamboksföra henne. Reglerna kring detta beror ju varje ras stambok.
Däremot kan ju fölets värde påverkas beroende på vad du korsar med och vilka papper fölet i så fall får.
 
Sv: Betäcka renrasigt sto med annan ras?

Jag vet att det är ett lotteri, vill bara ha svar på frågorna som sagt.

Okej, hon är redan stamboksförd så då borde det ju inte va några problem på den fronten iaf :)
 
Sv: Betäcka renrasigt sto med annan ras?

Sjunker i värde gör hon ju inte, men du kan ju heller inte tillgodoräkna henne avkommor som inte är ASVH-reggade för att höja hennes stamboks-bokstav om du skulle vilja det.
 
Sv: Betäcka renrasigt sto med annan ras?

Fast en sån korsning kan ju bli hur som helst. Bättre att ta något som är mer likt.
 
Sv: Betäcka renrasigt sto med annan ras?

förlåt för ot, men jag är bara väldigt nyfiken på hur du tänker med att göra en sådan korsning? varför just de två raserna och vad hoppas du få ut av att korsa dem, för och nackdelar etc. ? För jag gissar att du planerar att korsa nordis och swb? undrar just för att det inte är en vanlig korsning och de enda jag stött på varit olyckor.
 
Sv: Betäcka renrasigt sto med annan ras?

Jag tror du gör en tankevurpa när du tänker att du ska betäcka ditt sto för att få fram något som "passar dig bättre". Om man ska betäcka sitt sto ska det vara för att man vill föra vidare hennes egenskaper. Du ska snarare tänka dig att ska du betäcka ett sto för att få fram en häst till dig själv ska stoet passa dig så bra att du skulle vilja ha en till precis likadan, eller förstärkt version och avla för det.

Vad är det med ditt sto som du tycker inte passar dig själv? Och är du beredd på att avkomman kanske får alla dessa egenskaper som du egentligen vill "få bort", kombinerat med hingstens sämsta egenskaper?

Sätter mig alltså inte emot själva korsandet i sig, utan mest ditt sätt att resonera fram det.
 
Sv: Betäcka renrasigt sto med annan ras?

Har inte skrivit någonstans att jag ska korsa swb/nordis. Så jag tycker inte det är särskilt olika raser.

Hon har inga egenskaper jag vill få bort eller ogillar, snarare tvärtom. Vi passar riktigt bra MEN hon är i minsta laget. Och jag har träffat flera sådana korsningar och har inte sett någon misslyckad, dock vet jag att det kan bli det, förstås. Och varför jag inte bara betäcker med en större fjordhingst då? För att jag vill ha hennes egenskaper som sagt, och jag gillar verkligen den korsningen.
 
Sv: Betäcka renrasigt sto med annan ras?

Har inte skrivit någonstans att jag ska korsa swb/nordis. Så jag tycker inte det är särskilt olika raser.
/QUOTE]

Var bara jag som direkt tänkte gröna papper = swb. Men så går det när man inte är insatt i andra raser :P
 
Sv: Betäcka renrasigt sto med annan ras?

fjording och nordis du ska korsa?
Aldrig sett en sån korsning, vad vill man ha ut av en sån korsning mer än som du säger lite större storlek? :)
 
Sv: Betäcka renrasigt sto med annan ras?

Rent storleksmässigt kan man ju säga så att om du betäcker henne med en större fjordhingst är det chans för en avkomma som är större än henne, medan om du betäcker med en nordsvensk blir avkomman garanterat större.

Tänk på att Isvind kan lämna gult, så avkomman kan till exempel bli vitblack. Vissa föredrar ju brunblackt. :)

Vet att en godkänd fjordhingst betäckt en del nordsvenska ston, kan kolla i min databas vilken hingst det var om du vill se fler sådana korsningar. :)

Till alla som förutsatte att det var ett halvblod: Inom fjordrasen finns det gröna, vita och röda papper som hästarna kan ha. :laugh:
 
Sv: Betäcka renrasigt sto med annan ras?

Jag sa inget om ras i mitt inlägg, så det där första var nog menat till Ottilia. :)
 
Sv: Betäcka renrasigt sto med annan ras?

Vad som egentligen är a och o, oavsett vilken ras du väljer, är ju att hitta en hingst som dokumenterat nedärver större storlek. Jag vet inte alls hur det funkar hos kallbloden, men på halvblodssidan kan man via blup se om hingsten nedärver större eller mindre än sig själv. Det finns ju alls inget som säger att en stor individ nedärver just sin mankhöjd.
Jag hade också tittat bakom stoet, vad som ligger där höjdmässigt, och på de avkommor hon gett innan. På en del slår ju generna bakom igenom, och man får litet eller stort hur man än vänder sig.
 
Sv: Betäcka renrasigt sto med annan ras?

Nu är ju fjordingarna rätt homogena i storlek, och nordsvenskarna också, mycket mer än halvbloden. Så det rimliga är väl att en korsning blir mellan 1;45 och 1,55, ungefär. Rimligen större än en renrasig fjording.

Jag tror en korsning fjording/nordsvensk kan bli rätt bra, ffa om fjordingen är av den lite sportigare modellen. Isvind är ju också rätt långlinjerad för sin ras.
 

Liknande trådar

Avel Hej. Jag och min mamma går i banorna att köpa ett sto e. Niveau - Carismo. Ägaren vet inte vilka papper hon har (stoet är SWB men...
Svar
3
· Visningar
1 403
Senast: PantheraL
·
Avel Hej jag är lite ny på detta med betäckning men jag funderar på att betäcka mitt new forest sto Casandra III som är en renrasig new...
Svar
6
· Visningar
1 107
Senast: Görel
·
Avel Hej! Funderar på att betäcka mitt sto till våren. Hon står som okänd härstamning i passet, och detsamma gäller den tilltänkta hingsten...
Svar
8
· Visningar
1 170
Senast: Görel
·
Avel Hej! Undrar bara om det är nån av er bukare som betäcker med HeartBeat i år? Mit sto är seminerat en gång denna säsongen med honom men...
Svar
11
· Visningar
1 995
Senast: Croquis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp