Bukefalos 28 år!

Ni som betäcker med HeartBeat...

Lilo Wonder

Trådstartare
Hej! Undrar bara om det är nån av er bukare som betäcker med HeartBeat i år? Mit sto är seminerat en gång denna säsongen med honom men tog sig inte då. Nu blir det nog omseminering imorron och baktprov är uttaget så kanske blir det behandling i denna brunsten och då får jag hoppas att det kanske gör att hon tar sig. Har försökt en hel säsong (+ en seminering med annan hingst i slutet av säsongen) med denne herre 2008 men vi fick det inte att ta sig. Säsongen 2009 betäcktes hon med Hip Hop och tog sig på första försöket så hon har föl vid sidan nu. Brunsterna kommer precis som de ska i år vilket de inte gjorde 2008 men jag börjar ändå noja över att det inte ska ta sig... hur gör ni, byter ni hingst efter ett antal brunster? Även om seminkvaliteten verkar vara bra? Enligt stationen är ett ägg ett ägg och en spermie en spermie så om båda är friska så "ska" det funka...

Vet ni någon stor långbent hoppehingst som står på levande föl avgift om jag ska byta? Vill ju gärna slippa att betala ännu en språngavgift om det i värsta fall inte blir nåt föl...

Tacksam för info om hur det gått för er andra "HeartBeatare"!

Tack på förhand!

Lilo Wonder
 
Sv: Ni som betäcker med HeartBeat...

Cohiba har ju lev fölavgift om man vill, han är både stor och långbent.

Men annars hade jag nog inte bytat hingst redan. Har själv ett sto som inte tog sig på första brunsten, nu ska hon snart dr kollas efter ett nytt försök. Jag tänker inte byta hingst ännu i alla fall.

Det värsta jag varit med om var nog 1990 då mitt sto betäcktes naturligt med National Zenith. Började betäcka i mars och det tog sig i juli. Fast det var värt allt besvär när "resultatet" kom året efter.

Vid ett annat tillfälle bytte jag hingst efter 2 brunster, men det tog sig inte då heller, jag fick bara en språngavgift till att betala. Så mitt råd är att inte byta hingst för tidigt. Det låter rätt som ni gjort att ta bakt prov.

Lycka till !
 
Sv: Ni som betäcker med HeartBeat...

Det finns en del hingstar att välja på som man betalar första avgiften efter ca 16 dygns dräktighet. Då borde du slippa någon avgift om hon inte tar sig.
 
Sv: Ni som betäcker med HeartBeat...

Jag skulle inte byta, förtsätt med Heartbeat ett par försök till. Bravour är annars en intressant hingst.
 
Sv: Ni som betäcker med HeartBeat...

Jag har två Heartbeatare med två olika ston. Båda tog sig på första försöket.
Seminerade dock med honom redan 2006 på det ena stoet utan att hon tog sig då. Försökte igen 2008 och tog sig som sagt på första gången.
 
Sv: Ni som betäcker med HeartBeat...

Nu behöver jag verkligen hjälp från er bukare. Stoet jag frågade om tidigare i tråden har inte blivit dräktig ännu. På måndag ska hon kollas efter tredje semineringen men vi har inte särskilt stort hopp. Bakgrundshistorien är att hon seminerades första gången i år på 30-dagars brunsten. Då var inte hennes caslick ihopsydd efter fölningen efter stallveterinärens råd utan det gjordes efter första seminerinegn. På 18-dygns kollen visade det sig att hon inte var dräktig och baktprovet visade att hon hade e-coli och nåt mer som behandlades med sulfa. Hon seminerades om och vi kom tillbaka för koll efter ytterligare 18-dygn. Hon var inte dräktig då heller och ett nytt baktprov togs ut. Det nya baktprovet tog lång tid att få svar på då det (typiskt nog) var misdsommarhelg. De fick dessutom ett nytt svar någon dag efter det första och summan av kardemumman var att hon har resistenta enterobakter i livmodern. Det som växte förra gången var borta men enterobakterna hade tillkommit. Då det var helg hade de börjat både spruta henne med penicillin i väntan på provsvaret och efter provsvar nr 1 så lade det in ett penicillininlägg i livmodern på henne. Efter provsvar nr 2 anser de att de inte träffat rätt med sina behandlingar då det enligt stationsveterinären inte finns något för häst som biter på enterobakter. Hon blev hemskickad och jag fick veta att man kunde ju hoppas men det var inte jättestor chans att hon blev dräktig och att jag kanske borde vara nöjd med de två föl jag fått från henne. Min medryttare är väldigt duktig på bakterier och svamp på människor och har även lyssnat runt med andra veterinärer och har fått till svar att man absolut bör fråga sig hur det kan ha kommit in enterobakter (som tydligen finns på huden) in i livmodern. Vissa anser att det bör bero på någon hormonell obalans hos henne eller helt enkelt svamp att hon så lätt blir infekterad. Jag har svårt att få bra svar från veterinären som är en äldre bestämd herre som jag misstänker kanske inte är så up-to-date. Sist lät han ju lite uppgiven. Stoet brunstar som en klocka, mår bra i övrigt och är i bra hull. Enligt stationen ser seminkvaliteten bra ut. De har nu erbjudit mig att prova att seminera med en av hingstarna de har på stationen som passar mitt sto bra och har kanonkvalitet på seminen. Tar det sig inte behöver jag inte betala. Ett alternativ är alltså att låta dem försöka och försöka (självklart måste vi ta ett nytt baktprov vid denna brunsten) med ev en ny hingst. Nästa alternativ är att bryta med denna stationen och betala alla avgifter på nytt och åka och dräktighetskolla henne på t ex Flyinge och byta till en Flyingehingst och välja levandefölavgift. Det innebär i sf att jag ju gör mig väldig ovän med den station jag använder nu + att jag får betala ny både seminavgift och stationsavgift. Det känns tråkigt för de har nog ändå försökt vara tillmötesgående och förra året så fick de ju mitt sto dräktigt på första försöket.

Vad säger ni erfarna avelsmänniskor? Efter vad jag kan räkna ut är det väl två semineringar kvar i år, hon är på 17:e dygnet på måndag 12/7.

Kramar från en uppgiven Lilo Wonder
 
Sv: Ni som betäcker med HeartBeat...

försök med den andra hingsten. om det inte tar sig så låt henne va tom och byt station nästa år, och börja tidigt så ni har tid på er om hon inte tar sig på första försöket.
 
Sv: Ni som betäcker med HeartBeat...

Måste bara rapportera att stoet ULades imorse och hon är dräktig med HertBeat!!!!!!!

Är hur glad som helst!

Hoppas nu bara att det stannar kvar, ska tillbaka om 10 dagar...

/Kram Lilo Wonder:banana:
 
Sv: Ni som betäcker med HeartBeat...

Gratulerar till dräktigheten!

Jag blir dock lite fundersam på att du fått information om att enterobakterier normalt förekommer på huden. Saker som betäcknas med entero har att göra med mag-tarmkanalen. Enterobakterier förekommer i mag-tarmkanalen, men även i jord och smuttsigt vatten. Exempel på dessa är salmonella och shigella.

Om hon sugit in träck via slidan så kanske det inte alls är så märkligt att hon har enterobakterier i uterus. Om så är fallet så bör detta has i åtanke vid seminering av det här stoet.

Lycka till med den fortsatta dräktigheten!:)
 

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 193
Trav Jag har länge siktat på att betäcka mitt sto 2012. Har (som de flesta andra av oss travnördar) lusläst hingstkatalogen hela våren för...
Svar
11
· Visningar
2 096
Senast: Nafayette
·
D
Avel Åhh, vilken oturs säsong det varit nu... Valde för en gångs skull en väldigt dyr utlandshingst (hopphingst, som får vara anonym i...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 484
Senast: Cornelia
·
Avel Står i valet och kvalet om hur jag ska göra med mitt sto i år. Betäcka eller inte? Hon är ett halvblodssto e Gauguin de Lully –...
2
Svar
25
· Visningar
4 812
Senast: Molekyl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Lädervård
  • Servering på tävlingar
  • Älgflugor

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp