Bukefalos 28 år!

Deus

Trådstartare
Hej.
Jag har en fråga till alla er som har koll på det här med betäckning.
Jag har ett welsh sto en super söt liten b-ponny, med bra stamtavla har jag förstått. (för mig är det viktigaste hur de är mot barnen)

Men jag skulle vilja betäcka denna underbara dam, gärna med något större, för "eget bruk" vill ha kvar hennes fina och lugna sätt, men jag vet ju hur fort barnen växer.
Hon är bara 114 cm hög, och jag skulle vilja att hennes fölis då blir en c eller något.

Är det möjligt? Och hur hittar man fina och bra hingstar?

Har aldrig gjort detta, men jag vet att hon fått 2 eller 3 föl innan, och att det har gått bra och varit lätta dräktigheter och fölningar.


Mvh
 
Sv: Betäcka?

jag skulle nog inte våga hoppas på en såpass mycket större avkomma med en så liten mamma, det lär nog krävas en halvblodshingst för att i bästa fall lyckas med det. I mina ögon är målet med din betäckning inte realistiskt, då är det bättre att köpa ett föl i rätt storlek. Vill du ha en avkomma efter ditt sto är det nog bättre att göra en renrasig...

Det sägs ju vara så att fostret anpassar sig efter mamman, men vågar du chansa?
 
Sv: Betäcka?

Eftersom stoet är så pass litet så antar jag att det är en welsh mountain (sek A)?

Ameo har ju redan nämt lite om riskerna kring det hela, och jag håller med om att hålla det renrasigt eller möjligtvis någon welsh sek. B eller mindre Ridponny.
För att hitta welshhingstar (oavsett sektion) är det enklast att gå in på SWF:s hemsida och se vilka som finns, där finns alla med licens med. (Svenska welshponny- och Cobföreningen) Ridponnyhingstar hittar du hos ASRP och är det ponnyhingstar av någon annan ras du söker så är det nog enklast att söka på respektive rasförening. :)
 
Sv: Betäcka?

Oki, det är ju en renrasig jag vill ha givetvis, men är lite osäker på hur stora de blir...
Hmm, jag som nästan fick den här känslan man får när man själv är gravid:o
tack för svar
 
Sv: Betäcka?

Är hon en welsh mountain som jag misstänker p.g.a. mankhöjden så är 122 cm maxhöjd.
Betäcker du med en welshponny sek. B istället så får fölet registreras som en sek B, men rastypen blir ju oftast inte helt korrekt eftersom det trots allt är en viss skillnad på sek A och B. Sek B får vara 137 cm som max.
Du kan även betäcka med en welsh av Cobtyp (sek. C) och fölet blir en sek. C sedan, även där blir det lite samma sak som med en sek. B hingst. :)
 
Sv: Betäcka?

Tror det är bättre och billigare att köpa en c-ponny.

Har betäckt mitt sto och det har kostat mig 6.500kr och hon har varit dräktig i 2 veckor! Sen tar det 4-5 år innan det är dags att börja rida och då behöver väl dina barn en D-ponny?
 
Sv: Betäcka?

Det är ju att jag vill ha hennes underbara sätt, för det borde ju vara som med hundar, att det nedärvs?

Och min äldsta dotter fyller 6 i höst, så det är nog inte dags för det på länge än. Och den yngsta är 4 nu, så det är ju för framtiden jag ser.
Den stora bruden har väl kanske växt ur henne om kanske 2-3 år
Men skulle hon bli så stor, så får hon ta min darling:laugh:
Han är d-ponny.

(vi är inte storväxta)
 
Sv: Betäcka?

Du kan aldrig vara säker på att temperamentet nedärvs.
Och jag tror som många andra att du får inte en särskilt mycket större fölunge ens med D-ponny.
Min kompis betäckte sitt B-ponny sto 121 cm med en D-ponny och fölungen blev ngt högre än mamman.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 661
Avel Jag har ett sto, som haft två föl innan jag köpte henne. Lätta fölningar, friska föl och stoet gillar att vara mamma/dräktig. Jag...
Svar
17
· Visningar
2 270
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Hej! Måste få ventilera mig lite och hoppas på att få lite kloka ord. De senaste åren har varit kaos för mig både jobb och hästar. Har...
Svar
18
· Visningar
2 565
Senast: Ajda
·
Avel Jag har ett tag gått i tankarna på att betäcka mitt sto om ett par år, jag fyller 17 i år och har ett d-ponny sto - detta betyder att...
Svar
4
· Visningar
1 261
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp