Bukefalos 28 år!

Betäckningar 2017

Måste bara fråga! Gick ditt sto ner mycket på stationen? Vet att vi använder samma station och min såg hemsk ut efter 11 dagar borta.

Ja, tyvärr gick hon ner en del. Revbenen syntes nu när vi hämtade henne och hon har blivit lite kantig. Hon stod också där 11 dagar..
 
Måste bara fråga! Gick ditt sto ner mycket på stationen? Vet att vi använder samma station och min såg hemsk ut efter 11 dagar borta.
Och då beror det knappast på vädret, utan av att endera får de för lite mat, eller så äter de inte som de ska.
 
Måste bara fråga, detta med importhingstar som bara levereras tis-fre. Finns det alltså en möjlighet att de blir dräktiga om man seminerar på fredagen men att de inte ovulerar förrän typ måndag natt? Eller är det vad man gamblar med när man kör på importsperma? Min seminvet var så himla negativ till importsperma att jag nästan ångrar mig!
 
Måste bara fråga, detta med importhingstar som bara levereras tis-fre. Finns det alltså en möjlighet att de blir dräktiga om man seminerar på fredagen men att de inte ovulerar förrän typ måndag natt? Eller är det vad man gamblar med när man kör på importsperma? Min seminvet var så himla negativ till importsperma att jag nästan ångrar mig!
En del kan även fixa lördags lev,det bästa är att man sprutar stoet så man får en ganska så exakt dag för semin,bor du nära DK så kan man alltid hämta där,på en del hingstar så kör dom med bil leveranser
 
Måste bara fråga, detta med importhingstar som bara levereras tis-fre. Finns det alltså en möjlighet att de blir dräktiga om man seminerar på fredagen men att de inte ovulerar förrän typ måndag natt? Eller är det vad man gamblar med när man kör på importsperma? Min seminvet var så himla negativ till importsperma att jag nästan ångrar mig!

Det är ju inte särskilt stor skillnad mot hingstar i Sverige. Jag får importsperma kl 11 på fredagar å sen kl 11 på tisdag. En svensk hingst i Skåne kl 23 på fredag å kl 9 på tisdag. Visst skiljer det men inte SÅ mycket.
 
En del kan även fixa lördags lev,det bästa är att man sprutar stoet så man får en ganska så exakt dag för semin,bor du nära DK så kan man alltid hämta där,på en del hingstar så kör dom med bil leveranser
Aktuell hingst levererar alltså bara tis-fre.. och inte bor jag nära Tyskland där han finns heller:nailbiting:
 
Det är ju inte särskilt stor skillnad mot hingstar i Sverige. Jag får importsperma kl 11 på fredagar å sen kl 11 på tisdag. En svensk hingst i Skåne kl 23 på fredag å kl 9 på tisdag. Visst skiljer det men inte SÅ mycket.
Åh tack det lät ju inte alls så farligt! Men hur är det då om man ser att stoet har ett ägg på fredagen, seminerar man för säkerhets skull då? Ser man "mognadsgraden"? Och sen om det inte släppt på måndagen så får man beställa på nytt tills på tisdag? Om det då släpper mellan måndagen och tisdagen så missar man? Är det som för människor att man räknar med att spermierna lever i 3 dygn och ägget i ett halvt?
 
Åh tack det lät ju inte alls så farligt! Men hur är det då om man ser att stoet har ett ägg på fredagen, seminerar man för säkerhets skull då? Ser man "mognadsgraden"? Och sen om det inte släppt på måndagen så får man beställa på nytt tills på tisdag? Om det då släpper mellan måndagen och tisdagen så missar man? Är det som för människor att man räknar med att spermierna lever i 3 dygn och ägget i ett halvt?

De kan ju ha ägg utan att det går att seminera för att de inte är tillräckligt öppna.
 
Ny seminering på den bruna imorgon. Ett ägg hade växt från 4,5 till 6 sen igår och fler hade växt till... vrålbrunstig men ska ju gärna ovulera också...Ett ägg helst.

Den svarta stod med gulkropp (hurra hurra efter typ 2 veckors brunst). Problemet är bara att nu har hon två ägg till som växt och som vi är osäkra på ifall de också kommer ovulera eller inte. Alltså är det för tidigt att börja räkna. :cool:
 
Vi ska seminera 3 st ston i år och jag funderar på att använda Secret (e: Sezuan) som står på ett sto licens. Någon som vet hur kan man se vem som är hingsthållaren? Vi ska förmodlingen inseminera här hemma gården nämligen och då måste man ju veta vart man ska beställa sperman ifrån :P Och priset hade med varit väldigt trevligt att veta :)
 
Vi ska seminera 3 st ston i år och jag funderar på att använda Secret (e: Sezuan) som står på ett sto licens. Någon som vet hur kan man se vem som är hingsthållaren? Vi ska förmodlingen inseminera här hemma gården nämligen och då måste man ju veta vart man ska beställa sperman ifrån :P Och priset hade med varit väldigt trevligt att veta :)

Man beställer från stuteriet där han står.
 
Mitt sto seminerades igår med Formalin och idag hade ägget ovulerat om jag tolkade dem rätt (min första egna uppfödning så jag känner mig fortfarande lite förvirrad). Låter henne stå kvar på stationen nu dock tills hon är bekräftat dräktig. Vi har en bit att åka så det är lika bra, även om jag håller på att sakna ihjäl mig!
 
Man beställer från stuteriet där han står.

Jo, men vart står honom och vart hittar man denna informationen? Tycker det ändå borde vara hyfsat lätt att hitta om han står på ett-sto licens på språngrulla :P Kan tillägga att vi har aldrig har använt någon hingst på ett sto licens eller något liknande. Bara från listan över hingstar med licens för året, det "vanliga" sättet :P Så jag är lite novis ;)
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
738
Senast: Ketrawzc
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 382
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 113
Senast: Freazer
·
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
387
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp