Betäckningar 2020

Status
Stängd för vidare inlägg.
Såret ser inte roligt ut, men jag har svårt att tänka mig att sparken skulle påverka fostret.
Tack för lugnande ord. Veterinär kommer på fredag, skulle komma inom två veckor oavsett för vaccination och ultraljud.
Jag hoppas det var en engångsgrej för det ser verkligen fredligt ut i hagen och min häst är lycklig att hon slipper gå ensam..
 
fick besked igår att mottagarstoet fortfarande är dräktigt på 45 dagar, gjorde ju ET på mitt ena tävlingssto i år. Bestämde mig lite hastigt och lustigt, allt har gått som på räls..
Ska kolla två ston i slutet på den här veckan eller i början på nästa, de är på 62 respektive 89 dagar idag. Har sen även ett sto till som är dräktigt, hon är kollad på 90 dygn och är nu på 110 dygn.

Hoppas att alla behåller sina dräktigheter, följande kombinationer blir det om allt går som det ska:
e Sorrento HQS - Canturano - Contender
e Sorrento HQS - For Pleasure - Jalisco B
e Sorrento HQS -Corlensky G - Magritte (ET)
e Asterix de Couleur - Perigueux - Contendro I
 
Jag har ultraljudat ston senare än så. Det är svårare men det går att se för en skicklig veterinär. Måste du åka till station för att ultraljuda? Har ibland hållt hästen mot en boxdörr (stängd) och så har veterinären ultraljudat så utan problem. Oavsett hur du väljer att göra så hade jag gjort ngn slags koll. Alltid skönt att veta.

Måste och måste, men alla säsongens ultraljud ingår ju i avgiften, jag var inte så sugen på att betala extra för ett ultraljud på hemmaplan. 🙈 Hon är så snäll så det är inga problem att göra det hemma men som sagt, jag blir lite snål. Men jag ska fråga vad det kostar. Det är ju meckigt att ta sig iväg också så. :)

Ringde DV igår ang blodprov på minin. Tänkte samtidigt fråga om kostnad för ul hemma. De skulle ringa upp mig för att boka tid men har inte hört nåt än så vi får väl se.
 
Måste och måste, men alla säsongens ultraljud ingår ju i avgiften, jag var inte så sugen på att betala extra för ett ultraljud på hemmaplan. 🙈 Hon är så snäll så det är inga problem att göra det hemma men som sagt, jag blir lite snål. Men jag ska fråga vad det kostar. Det är ju meckigt att ta sig iväg också så. :)

Ringde DV igår ang blodprov på minin. Tänkte samtidigt fråga om kostnad för ul hemma. De skulle ringa upp mig för att boka tid men har inte hört nåt än så vi får väl se.

Ja men precis, det kostar i tid och bensinpengar att göra iväg också. Vet inte vad din vet tar för ett ul men blir det ungefär samma kostnad hade jag försökt få ett ul hemma.
 
Mina får gå ute ett tag till. De har så mycket mat i sin nya hage. O om det skulle bli lite kallare ligger den så nära stallet att de kan gå där på dagarna ett tag till o bara komma in till kvällen.👍🏻
Hedwig har gått fyrtio dygn idag och jag ska kolla henne på söndag. Hoppas att den ligger kvar. ✊🏻 Hon tycker livet är perfekt nu med massa mat, tjock päls, inga jäkla täcken (som hon hatar) och mysiga skogsturer.
 
Måste och måste, men alla säsongens ultraljud ingår ju i avgiften, jag var inte så sugen på att betala extra för ett ultraljud på hemmaplan. 🙈 Hon är så snäll så det är inga problem att göra det hemma men som sagt, jag blir lite snål. Men jag ska fråga vad det kostar. Det är ju meckigt att ta sig iväg också så. :)

Ringde DV igår ang blodprov på minin. Tänkte samtidigt fråga om kostnad för ul hemma. De skulle ringa upp mig för att boka tid men har inte hört nåt än så vi får väl se.

Jag betalade 360+moms för UL hemma. Men jag skulle vaccinera och kolla tänder på mina samtidigt, annars hade det varit billigare att åka till seminstation för mig.
 
Alltså 🤔
När börjar dom skicka ut fakturor?
Har dom något speciellt datum?
Tänkte på semin.vet
Hingsthållaren,språng och frakt osv?
 
Alltså 🤔
När börjar dom skicka ut fakturor?
Har dom något speciellt datum?
Tänkte på semin.vet
Hingsthållaren,språng och frakt osv?

Lite olika beroende på hingsthållare/station. Några år har jag fått i nov/dec. I år fick jag ngn i juli och en har jag inte fått ännu. Läste om en annan som fick vänta i 2 år på sin från samma ställe 🤣
Lövsta är dom enda jag haft som varit snabba med att skicka ut.
 
Alltså 🤔
När börjar dom skicka ut fakturor?
Har dom något speciellt datum?
Tänkte på semin.vet
Hingsthållaren,språng och frakt osv?

Jag har redan betalat allt utom en 90-dygnsavgift.
Två olika seminstationer med tillhörande veterinär som båda fakturerar separat
 
Alltså 🤔
När börjar dom skicka ut fakturor?
Har dom något speciellt datum?
Tänkte på semin.vet
Hingsthållaren,språng och frakt osv?

Jag har fått från stationen och veterinären, men inte hingsthållaren än. Hade räknat med att språngavg + frakt skulle kommit direkt efter konstaterad dräktighet, men då verkar det vara fler som dröjer 😅

Har kollat henne för sista gången idag, 72 dygn, så nu är det bara att vänta och hålla tummarna (och försöka ha de där nerverna i schack!).
Det var en väldigt livlig en där inne, for runt och sparkade och levde rövare!

 
Dräktig på 43 dygn. ❤️
 

Bifogade filer

  • 71BC8277-FEA8-4805-8553-A6D1DC8933AF.jpeg
    71BC8277-FEA8-4805-8553-A6D1DC8933AF.jpeg
    255,5 KB · Visningar: 10
Jag har fått från stationen och veterinären, men inte hingsthållaren än. Hade räknat med att språngavg + frakt skulle kommit direkt efter konstaterad dräktighet, men då verkar det vara fler som dröjer 😅

Har kollat henne för sista gången idag, 72 dygn, så nu är det bara att vänta och hålla tummarna (och försöka ha de där nerverna i schack!).
Det var en väldigt livlig en där inne, for runt och sparkade och levde rövare!

Varför kollar du på dygn 72?

Jag är bara nyfiken!

Vårt sto är på dygn 51 idag. Hon fick ultraljud på dag 17 och dag 40.

Alla avgifter är betalda, så nu är det bara väntan kvar. Det känns dock som om jag nog gärna hade gjort ul igen... och ingen.... och och....🥴

Alltså, det är inte sunt att bli så nojig, jag oroar mig för allt som kan gå fel.

Hur gör ni andra för att hålla nerverna i schack?
 
Min jäser och jäser :angel: Funderar på hur vi ska få in henne genom stalldörren om hon fortsätter sdå här, detta trots att hon inte är något kraftfoder mer en en slurk för att e-selen ska slinka med ned. Eller så har vi jäkligt bra hö i år ( har inte sätt analysen ) men de blev slaget väldigt tidigt och med tanke på hur ofta de plöjs upp - sår om osv så skulle de inte förvåna mig om de är krutdelux 😝 Men vi fortsätter jobba med henne sår, de börjar krympa lite för varje vecka men hon kan inte låta bli att tugga av sig bandaget och gnaga på svallköttet .. Vi hade blodbad i boxen i Söndagsmorse .. Men med tanke på hur fint de blivit sedan hon kom hem så får vi väl ändå vara nöjda. Såret täckte mer eller mindre hela kotan/senan runt.
 
Missade 90-dygns kollen på mina pga lite väl mycket andra saker som hände just då, så ska försöka få till en koll någon gång snart nu - de är på dygn 110 och 113 nu om de fortfarande (peppar peppar) är dräktiga.

02-an är lite smal medan den andra är jättetjock, så har haft dom inne på nätterna en del för att kunna anpassa fodringen. Jobbigt med en som behöver banta och en som måste äta upp sig. Funderade på att skilja på dem även på dagtid, men tror de skulle stressa upp sig för mycket då, de är verkligen som ler och långhalm...!
 
Varför kollar du på dygn 72?

Jag är bara nyfiken!

Vårt sto är på dygn 51 idag. Hon fick ultraljud på dag 17 och dag 40.

Alla avgifter är betalda, så nu är det bara väntan kvar. Det känns dock som om jag nog gärna hade gjort ul igen... och ingen.... och och....🥴

Alltså, det är inte sunt att bli så nojig, jag oroar mig för allt som kan gå fel.

Hur gör ni andra för att hålla nerverna i schack?

Bara för att stationen inte hade fler tider när veterinären var på plats innan 90 dygn (och jag har 90-dygnsavgift) och jag ville kolla innan så jag inte behöver betala i onödan om hon hade tappat det. 😊

Jag nojar med! Kollar fölningsfilmer på youtube inkl de som inte bara går som de ska (red bag tex). Försöker tänka igenom olika scenarier och hur jag behöver agera (försöka) om nått går fel. Men vet inte om det är så lugnande egentligen, men jag behöver ha så mycket kontroll jag kan.
 
Bara för att stationen inte hade fler tider när veterinären var på plats innan 90 dygn (och jag har 90-dygnsavgift) och jag ville kolla innan så jag inte behöver betala i onödan om hon hade tappat det. 😊

Jag nojar med! Kollar fölningsfilmer på youtube inkl de som inte bara går som de ska (red bag tex). Försöker tänka igenom olika scenarier och hur jag behöver agera (försöka) om nått går fel. Men vet inte om det är så lugnande egentligen, men jag behöver ha så mycket kontroll jag kan.

De flesta hingsthållare jag har haft att göra med har accepterat att jag har kollat på allt från just 90 dygn upp till 95 dygn. 72 känns tidigt för mig om jag har 90 dygnsavgift 😅

Sluta noja, ni har typ 250 dygn eller mer kvar innan fölning, ni hinner plugga in allt och ha kontakt med veterinär tills det är dags 😁
Många kliniker eller veterinärer som sysslar med avel har ofta föreläsningar på våren där dom bland annat går igenom allt man behöver veta och kan tänkas vara orolig för. Tipsar er att gå på detta om ni känner er oroliga även i vår. 😊
 
De flesta hingsthållare jag har haft att göra med har accepterat att jag har kollat på allt från just 90 dygn upp till 95 dygn. 72 känns tidigt för mig om jag har 90 dygnsavgift 😅

Sluta noja, ni har typ 250 dygn eller mer kvar innan fölning, ni hinner plugga in allt och ha kontakt med veterinär tills det är dags 😁
Många kliniker eller veterinärer som sysslar med avel har ofta föreläsningar på våren där dom bland annat går igenom allt man behöver veta och kan tänkas vara orolig för. Tipsar er att gå på detta om ni känner er oroliga även i vår. 😊

Vafan, ska jag noja över att det blev för tidigt nu med 🤪😂 Det var hon på seminstationen som sa att jag skulle kolla innan 90, tänkte inte ens på att höra med hingsthållaren om det var okej att gå över några dagar. Nåja, nu får det va så här ✊🏻
Ska hålla utkik efter det 👍🏻
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 107
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
7 989
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
754
Senast: Fibusen
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
585
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp