Betäckningar 2020

Status
Stängd för vidare inlägg.
De flesta hingsthållare jag har haft att göra med har accepterat att jag har kollat på allt från just 90 dygn upp till 95 dygn. 72 känns tidigt för mig om jag har 90 dygnsavgift

Fast väldigt få stationer har koller mer en sporadiskt någon gång per månad.
Jag har kollat mina så nära inpå 90 det gått. En blev på 84, en 72 och en 68 tror jag det slutade med.
 
Fast väldigt få stationer har koller mer en sporadiskt någon gång per månad.
Jag har kollat mina så nära inpå 90 det gått. En blev på 84, en 72 och en 68 tror jag det slutade med.

Har haft ston på flera olika stationer och endast en har haft bestämda dagar, alla andra har bokat in efter stoets antal dagar varav en alltid endast gör koll efter 90 dygn när man meddelat att man valt 90 dygnavgift.
 
Har haft ston på flera olika stationer och endast en har haft bestämda dagar, alla andra har bokat in efter stoets antal dagar varav en alltid endast gör koll efter 90 dygn när man meddelat att man valt 90 dygnavgift.

Ingen av mina två stationer har det så. Veterinären kommer ett fåtal gånger under hösten och kollar. Att ha det som dina stationer har är nog ett fåtal stationerna som har råd med. Det kan juibli hur många gånger som helst som veterinären ska dit för typ ett sto.
 
Ingen av mina två stationer har det så. Veterinären kommer ett fåtal gånger under hösten och kollar. Att ha det som dina stationer har är nog ett fåtal stationerna som har råd med. Det kan juibli hur många gånger som helst som veterinären ska dit för typ ett sto.

Erbjuder man tjänsten så har dom nog råd med det eller gör det för att vara kundvänliga. På mina stationer är det veterinärerna själva som äger sina stationer så det bokas inte dit någon extern veterinär.
 
6F607AD3-02C4-401D-8612-C8EA93614A42.jpeg

Madame blev glad när tävlingsgrimman åkte fram och rosetten till pannluggen. Haha tror hon saknar att tävla lite 😅 Men istället fick hon en lång upp putsning och så tog vi lite bilder bland höstlöven 🍂🍁
 
Hej! Detta är första ggn jag tar föl så lite grön. Mitt sto ändrade ganska snabbt beteende och blev mildare, hungrigare, tröttare och tjockare. Omkring dag 40 var hon särskilt trött och låg och sov i hagen i några dagar, under korta perioder. Jag var då orolig att nåt var galet, men lugnades av veterinär via sms att trötthet är vanligt. Nu har det nästan gått 90 dagar så ska ultraljuda den 12e okt. Jag tycker dock hon återgått till sin ’vanliga’ lite nervösa personlighet, äter inte riktigt lika glupskt, lite smalare och inte lika trött. Så misstänker att hon inte e dräktig längre. Ändå nyfiken på att höra av er med erfarenhet, om dräktighetstecknen kan avta efter ett par månader, även om de e dräktiga? Kanske märks det mer i starten? Människor kan ju va så. All input är av intresse.
 
Hej! Detta är första ggn jag tar föl så lite grön. Mitt sto ändrade ganska snabbt beteende och blev mildare, hungrigare, tröttare och tjockare. Omkring dag 40 var hon särskilt trött och låg och sov i hagen i några dagar, under korta perioder. Jag var då orolig att nåt var galet, men lugnades av veterinär via sms att trötthet är vanligt. Nu har det nästan gått 90 dagar så ska ultraljuda den 12e okt. Jag tycker dock hon återgått till sin ’vanliga’ lite nervösa personlighet, äter inte riktigt lika glupskt, lite smalare och inte lika trött. Så misstänker att hon inte e dräktig längre. Ändå nyfiken på att höra av er med erfarenhet, om dräktighetstecknen kan avta efter ett par månader, även om de e dräktiga? Kanske märks det mer i starten? Människor kan ju va så. All input är av intresse.

Alla mina ston har haft olika faser. Ingen har direkt följt samma mönster som den andra heller men dom har följt sina egna mönster så att säga. 90 dygn är fortfarande tidigt så att säga så att hon inte är glupsk nu skulle jag inte reagera nämnvärt på som tecken.
Två av äldsta ston märks det inte när dom är högdräktiga om man inte hade sett magen. Totalt vilda och drar repor i hagen med bock och bus som om dom vore 5 åringar igen 🤷‍♀️🙈😅
Du får kolla henne helt enkelt så vet du om hon fortfarande är dräktig eller ej. Planerar du att ta fler föl på henne så skriv ner sånt här i en dräktighetsjournal så kam du se om hon har ett mönster nästa gång som hon följer 😊
 
Tack för svar! Det kom förbi en älg härom dagen som hon såklart blev rädd för och sprang omkring. Hon har inte riktigt släppt det ännu utan är på sin vakt. Inget som kan ställa till det hoppas jag? Sånt händer ju alltid i det vilda.
 
Våran Donna drar fortfarande repor med svansen i vädret 😂 och hon har härjat värre än en hingst när hon sätt andra hästar 🤷🏻‍♀️ De är liksom lite av hennes personlighet, klart hon är hungrigare en innan men hon har alltid vart hungrig i hela sitt liv så jag kan varken säga bu eller bä om de. Ända som tillkommit nu när betet börjar avta är att hon gärna vill ha lunch hö ibland, hon säger till själv och vissa dagar vill hon inte ha något mer hö efter frukosten så de går upp och ned helt enkelt. Inne äter hon tills sista strået är borta oavsett lunch eller inte.
 
Min blev också lugnare och mildare i somras när hon var dräktig. Nu är hon lite mer som vanligt.
Jag kollade henne dygn 45 och planen är att inte kolla mer. Men det känns lite ovisst. Tänk om hon går tom utan att man märker det föräns i slutet.
Hon rids väldigt sporadiskt nu, kanske bara en dag per vecka. Så kroppen har tappat lite muskler. Magen lite större. Men det är nog mest pga brist på motion.
 
Min blev också lugnare och mildare i somras när hon var dräktig. Nu är hon lite mer som vanligt.
Jag kollade henne dygn 45 och planen är att inte kolla mer. Men det känns lite ovisst. Tänk om hon går tom utan att man märker det föräns i slutet.
Hon rids väldigt sporadiskt nu, kanske bara en dag per vecka. Så kroppen har tappat lite muskler. Magen lite större. Men det är nog mest pga brist på motion.

Varför kollar du inte fler gr? Blir ju dyrt att mata en häst som man inte vet är dräktig eller ej samt kanske lite onödigt med vaccinationerna.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 112
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
8 176
Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
757
Senast: Fibusen
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
587
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp