Betäckningar 2021

Jag och mitt sto är nog en av de som fått gå igenom det mesta innan det kan bli ett levande föl. Det kan aldrig liksom gå smidigt. Hon konstaterades dräktig idag igen efter att ha resorberat tidigare i år. Denna gång såklart med tvillingar. Efter en del meckande fick veterinären isär dem tillräckligt för att klämma den ena. Tillbaka för koll på fredag. Hoppas verkligen att den lilla överlever ❤️
 
Dräktigt på typ 33 dygn igår. Hon går fortfarande nere i byn på bete i väntan på att jag får hem ponnyn som förhoppningsvis också är dräktig då hon betäcktes förra veckan. De har mineralsaltsten där nere men jag har svårt att ta ut henne dagligen för att ge mineraler och e-selen. Tänker att det är för tidigt att behöva oroa mig för det ännu? De har gott om bete kvar men det är rätt uppvuxet och inte jättekraftigt.
 
Doris fortsatt dräktig på 31 d. (Om jag räkna rätt 😅), kollades idag och passade även på att chippa och ID-”fixa ” årets hingstunge 👋.

Bild på nästa års underverk , om allt går bra 🙏

Koll på runt 40 dagar och sen på 90 d.
 

Bifogade filer

  • 43874651-EE5C-4422-A48E-85E010FC58E4.jpeg
    43874651-EE5C-4422-A48E-85E010FC58E4.jpeg
    37,9 KB · Visningar: 16
Har haft en del strul där vi missade första brunsten på grund av ett missförstånd mellan mig och stationen. En svajig andra brunst där det inte tog sig följt av att hon inte riktigt ville gå in i brunst en tredje gång. Konstaterades även bakterier på tredje brunsten med behandling och sköljning som följd och fick sprutas för att ovulera. Men behandlingen och sprutan verkar ha gjort susen för hon var dräktig på 16 dygn och fortsatt idag på 30.

Min station ligger nära, typ en mil bort, men tar inte emot ston för "övernattning" så det är ju tur att man har ett flexibelt jobb och har jobbat hemifrån det sista för det har ju varit en hel del flängande fram och tillbaka!
 
Jag undrar finns det någon bok eller liknande där man som nybörjare kan få typ en checklista vad man bör tänka på? Tex månad x - virussbort-spruta, månad x-börja fodra mer… ja ni fattar…
 
Jag undrar finns det någon bok eller liknande där man som nybörjare kan få typ en checklista vad man bör tänka på? Tex månad x - virussbort-spruta, månad x-börja fodra mer… ja ni fattar…
Jag skrev en egen checklista i mobilen med saker att fixa, köpa, ha koll på osv innan, under och efter fölning. När jag läste något jag inte tänkt på skrev jag upp det i min lista. Du kan få kolla på den om du vill men det är kanske inte exakt vad du är ute efter.
 
Jag undrar finns det någon bok eller liknande där man som nybörjare kan få typ en checklista vad man bör tänka på? Tex månad x - virussbort-spruta, månad x-börja fodra mer… ja ni fattar…

Jag har boken ”Att bli med föl”, vet inte om den tar upp just det men tänker att den är bra för en nybörjare som mig att läsa. Har inte börjat läsa än, tänker att hon ska få vara dräktig på 45 dygn först…

Imorgon kollar vi på typ 30 dygn.
 
Mitt sto fortsatt dräktig med Fortnite efter klämning av tvilling i måndags ❤️. Hon får fortfarande Regumate. Stationen tycker att hon ska få det fram till en månad innan fölning som extra säkerhet. Har någon av er andra erfarenhet av det? Nu är vi absolut inte där än så jag tar inte ut något i förskott. Har bara inte hört talas om det innan. Tillbaka för 30-dagarskoll nästa måndag.
 
Mitt sto fortsatt dräktig med Fortnite efter klämning av tvilling i måndags ❤️. Hon får fortfarande Regumate. Stationen tycker att hon ska få det fram till en månad innan fölning som extra säkerhet. Har någon av er andra erfarenhet av det? Nu är vi absolut inte där än så jag tar inte ut något i förskott. Har bara inte hört talas om det innan. Tillbaka för 30-dagarskoll nästa måndag.
Har bara erfarenhet av att ge det till typ dygn 100. Vad tycker veterinären?
Hade lyssnat på veterinärens ord men kanske kollat med annan semiveterinär också vad den hade tyckt. 🙂
 
Du som verkar ha koll, vad är det för skillnad på Regumate och katt p-piller?
Vet inte riktigt vad som är skillnaden innehållsmässigt förutom att regumate är för häst. Vet dock att vissa menar på att man kan ge katt p-piller till ston som har låg progrestronnivå och att en del stuterier gav det förr till ston som var svåra str få dräktiga eller svårt att behålla fostret men min veterinär menar på att det absolut inte finns någon forskning på det som visar att det faktiskt funkar och att det är bättre att isåfall få regumate.
 
Vet inte riktigt vad som är skillnaden innehållsmässigt förutom att regumate är för häst. Vet dock att vissa menar på att man kan ge katt p-piller till ston som har låg progrestronnivå och att en del stuterier gav det förr till ston som var svåra str få dräktiga eller svårt att behålla fostret men min veterinär menar på att det absolut inte finns någon forskning på det som visar att det faktiskt funkar och att det är bättre att isåfall få regumate.
Tack! Intressant då jag har flera bekanta på olika ställen (med olika seminstationer) som ger katt-p-piller i år istället för Regumate (tydligen svårt att få tag på) och än så länge verkar det funka.
När jag läser om båda får jag uppfattningen om att båda ”jobbar” på samma sätt. Regumate för häst och gris och så pillren då till katt. Men jag är ingen medicinare 😁
 
Tack! Intressant då jag har flera bekanta på olika ställen (med olika seminstationer) som ger katt-p-piller i år istället för Regumate (tydligen svårt att få tag på) och än så länge verkar det funka.
När jag läser om båda får jag uppfattningen om att båda ”jobbar” på samma sätt. Regumate för häst och gris och så pillren då till katt. Men jag är ingen medicinare 😁
Katt p-piller är i alla fall mkt billigare att ge men jag vet inte riktigt om jag tror på det. 😅
Min veterinär har inte haft problem med att få tag på det men jag tror man måste få det på recept.
 
Katt p-piller är i alla fall mkt billigare att ge men jag vet inte riktigt om jag tror på det. 😅
Min veterinär har inte haft problem med att få tag på det men jag tror man måste få det på recept.
P-piller för katt finns inte längre att få tag i dock 🙈. Numera får man ge humanpreparatet Provera till katter.

Vet rekommenderar att ge dräktigheten (förutom sista månaden) men sa också att det är upp till mig. Som minst bör jag ge till dygn 100. Det är som sagt bara som extra säkerhet eftersom min häst har en historia och inte lyckats få ett levande föl (dock gått hela dräktigheten).
 
P-piller för katt finns inte längre att få tag i dock 🙈. Numera får man ge humanpreparatet Provera till katter.

Vet rekommenderar att ge dräktigheten (förutom sista månaden) men sa också att det är upp till mig. Som minst bör jag ge till dygn 100. Det är som sagt bara som extra säkerhet eftersom min häst har en historia och inte lyckats få ett levande föl (dock gått hela dräktigheten).
Jo hos dom med ”egna” medicinskåp 😝🙈 Vem vet hur gamla dom pillerna är🤪

Mm hade för mig att ni hade haft lite otur. Kanske är lika bra att ge det som veterinären rekommenderar?
 
Jo hos dom med ”egna” medicinskåp 😝🙈 Vem vet hur gamla dom pillerna är🤪

Mm hade för mig att ni hade haft lite otur. Kanske är lika bra att ge det som veterinären rekommenderar?
Finns kanske de som har hamstrat sedan tidigare 😅

Jag vågar nog inget annat 🙈. Även om regumate är dyrt så är ju alla andra omkostnader dyrare. Det här är sista gången jag försöker ta föl, så då är det nog dumt att försöka vara snål. Jag vill helst linda in henne i bomull hela vägen fram till fölning. Planerat kejsarsnitt kanske hade varit något också, för att slippa riskerna med fölning 😅🙈 (skojar). Skulle kanske behöva lite lugnande medicin till mig också 🙄
 

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
0
· Visningar
209
Senast: Görel
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
585
Senast: Ketrawzc
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 941
Senast: zassoo
·
Avel Här är tråden för årets födelseannonser. Lägg in en bild eller två, och många är intresserade av sånt som ras, stam och namn. Det här...
Svar
5
· Visningar
2 431
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp