Betäckningar 2022

Och i morgon är det koll på andra stoet som jag lånat ut magen på i år. Blir 6.e morgonen i rad jag åker till seminstationen.... Känns som en ny rutin 😅
 
Tänker man olika inom varmblod och kallblod kring sent på säsongen? I fjol när jag förberedde mig för att stoet skulle vara borta länge hos hingsten (åkte 3 maj) så var planen att betäcka sista gången runt 15 augusti. För mig är midsommar inte särskilt sent alls?

Av vad jag sett verkar det rätt vanligt inom ponnyraser, kallblod etc. att få föl i juni/juli. De har ju vad jag vet inga årgångstävlingar som de ska hinna med, så det kanske inte blir så viktigt då att få föl tidigt på året - plus att de oftare verkar föla ute på betet eller släppas ut på bete direkt.

Själv så tänker jag som så att jag vill ha fölen tidiga både pga de ska hinna mognas fysiskt så mycket som möjligt innan 3/4-årstest och sedan unghästklasser, samt att jag vill att dom ska få en bra start när dom föds genom en lång betessäsong. Jag föredrar att ha dom hemma på lösdrift kanske en månads tid innan de släpps på bete, så de passerat den mest känsliga tiden, det brukar dessutom ofta vara behov för restriktioner i rörelse på dom pga benställning i början (mina ston är superkorta i ryggen och fölen blir då rätt ihoptryckta och krokiga i benen). Så idealet för mig vore att få föl i april, evt. tidigt i maj.

Ska tilläggas att stoet ifråga alltid gått minst 11,5 månad med sina föl, så betäckning nu kommer garanterad resultera i juniföl (om det nu skulle ta sig, peppar peppar).
 
Av vad jag sett verkar det rätt vanligt inom ponnyraser, kallblod etc. att få föl i juni/juli. De har ju vad jag vet inga årgångstävlingar som de ska hinna med, så det kanske inte blir så viktigt då att få föl tidigt på året - plus att de oftare verkar föla ute på betet eller släppas ut på bete direkt.

Själv så tänker jag som så att jag vill ha fölen tidiga både pga de ska hinna mognas fysiskt så mycket som möjligt innan 3/4-årstest och sedan unghästklasser, samt att jag vill att dom ska få en bra start när dom föds genom en lång betessäsong. Jag föredrar att ha dom hemma på lösdrift kanske en månads tid innan de släpps på bete, så de passerat den mest känsliga tiden, det brukar dessutom ofta vara behov för restriktioner i rörelse på dom pga benställning i början (mina ston är superkorta i ryggen och fölen blir då rätt ihoptryckta och krokiga i benen). Så idealet för mig vore att få föl i april, evt. tidigt i maj.

Ska tilläggas att stoet ifråga alltid gått minst 11,5 månad med sina föl, så betäckning nu kommer garanterad resultera i juniföl (om det nu skulle ta sig, peppar peppar).
Jag brukar säga till folk som kommer hit ”gå ut bland ettåringarna och se om du kan peka ut vem som är född i april respektive juli” ;).
 
Förr när jag var tonåring var föl i maj månad normalt här Skåne bland halvblod. Nu verkar hur många som helst vilja få i feb/mars.
Får man dräktigt nu kan det fortfarande bli maj föl så jag tycker inte heller det är spec sent. Har inte ens börjat med min som fölade sist. Tittar jag på mina som har fötts i mars/april vs maj/juni så kan jag inte peka ut ngt speciellt samband att dom i mars/april skulle vara större/mer väl utvecklade än dom andra faktiskt.
 
Mitt fjordsto var oerhört tidigt färdig i kroppen. Hon föddes 14 juli och var helt färdig i kroppen strax innan sin tvåårsdag. När jag köpte henne (sex månader) fanns det ingen skillnad mellan henne och hennes äldre halvsyskon, mer än mankhöjden.

Däremot förstår jag absolut om man vill ha tidigt för att de ska kunna tillgodogöra sig lite bete, årets föl född i april mumsar för fullt nu.

Men hade jag ett sto som jag absolut ville ha dräktig skulle jag inte låsa fast mig vid att det måste födas senast i maj.
 
Vi har tre födda i slutet/mitten på Maj och en född 1 Juni. Har inte varit någon skillnad på dem när det är 1 år. Eller ja den sista är ju bara 1 månad en så länge född 24 Maj i år och går på bete med mamma hela dagarna nu. Vi vill ha tidigast i april pga av att vi vill att det ska kunna vara ute så mycket som möjligt redan från start. Många travhästar börjar redan föddas i början på februari men inget jag vill ha. Vi hade en som skulle varit född sista februari mamman knep till sista mars och det året var det fortfarande en halv meter snö i slutet på Mars.
 
Vi har tre födda i slutet/mitten på Maj och en född 1 Juni. Har inte varit någon skillnad på dem när det är 1 år. Eller ja den sista är ju bara 1 månad en så länge född 24 Maj i år och går på bete med mamma hela dagarna nu. Vi vill ha tidigast i april pga av att vi vill att det ska kunna vara ute så mycket som möjligt redan från start. Många travhästar börjar redan föddas i början på februari men inget jag vill ha. Vi hade en som skulle varit född sista februari mamman knep till sista mars och det året var det fortfarande en halv meter snö i slutet på Mars.
Att det föds travare tidigt, både hos oss och hos de andra stora stuterierna, beror nog mest på att vi måste göra säsongen så lång som möjligt för hingstarna.
Det optimla är väl kanske att få föl i april/maj men för en fullbokad hingst som ska serva 150 ston i Sverige och kanske lika många i övriga Europa så är det lite av en förutsättning att några försvinner undan tidigt och blir dräktiga innan den värsta ruschen kommer i maj. Det är tufft nog ändå och flera av dem behöver tömmas 2 ggr/semindag ändå under stora delar av säsongen, viket blir ganska tufft för även den mest testosteronstinna herren till slut.

Vi kör av den anledningen ljusprogram på våra gallisar för att kunna köra igång redan i slutet av Februari/början Mars med bra brunster och försöker få så mycket dräktigt som möjligt redan då. Håller med om att det inte är optimalt att fölen föds så tidigt men det finns inte mycket till val☺️
 
Att det föds travare tidigt, både hos oss och hos de andra stora stuterierna, beror nog mest på att vi måste göra säsongen så lång som möjligt för hingstarna.
Det optimla är väl kanske att få föl i april/maj men för en fullbokad hingst som ska serva 150 ston i Sverige och kanske lika många i övriga Europa så är det lite av en förutsättning att några försvinner undan tidigt och blir dräktiga innan den värsta ruschen kommer i maj. Det är tufft nog ändå och flera av dem behöver tömmas 2 ggr/semindag ändå under stora delar av säsongen, viket blir ganska tufft för även den mest testosteronstinna herren till slut.

Vi kör av den anledningen ljusprogram på våra gallisar för att kunna köra igång redan i slutet av Februari/början Mars med bra brunster och försöker få så mycket dräktigt som möjligt redan då. Håller med om att det inte är optimalt att fölen föds så tidigt men det finns inte mycket till val☺️
Absolut är det så, men undviker in i det längsta att betäcka dem för tidigt 😅 April är bra månad att börja kika på madame. Årets är gjord på midsommarafton faktiskt så idag är det precis ett år sedan hon blev till 😉
 
@Linah @sorbifolia

Såg era svar först nu, har inte loggat in på några dagar pga resa. Jag har pratat med både stationen och hingsthållaren. Alla andra ston som är betäckta med honom i år är dräktiga och tidigare år ser liknande ut. Jag är övertygad om att det antingen är så att bakterierna ställt till det tidigare, eller att kombon inte matchar. Men eftersom vi haft mkt bakterier att behandla första 2 gångerna så är det ju inte konstigt om det inte tog sig. Vi har bara seminerat 1 gång med bra förutsättningar. Jag grunnade fram och tillbaka, har blivit erbjuden hingsthållarens andra hingst att byta till, men jag är lite tveksam. Jag ville väldigt gärna ha kombon med denna hingst, ffa om jag ska spara ungen. Så jag bestämde att vi provar en gång till, och tar det sig inte nu så byter vi till nästa gång. Isåfall blir fölet till salu. Jag vet inte om jag gjorde rätt eller fel men så blev det. Varken hingsthållaren eller seminstationen hade något solklart råd att komma med vad gäller chansen till föl, allt är liksom redan gjort. Ibland vill det sig och ibland inte.
 
@Linah @sorbifolia

Såg era svar först nu, har inte loggat in på några dagar pga resa. Jag har pratat med både stationen och hingsthållaren. Alla andra ston som är betäckta med honom i år är dräktiga och tidigare år ser liknande ut. Jag är övertygad om att det antingen är så att bakterierna ställt till det tidigare, eller att kombon inte matchar. Men eftersom vi haft mkt bakterier att behandla första 2 gångerna så är det ju inte konstigt om det inte tog sig. Vi har bara seminerat 1 gång med bra förutsättningar. Jag grunnade fram och tillbaka, har blivit erbjuden hingsthållarens andra hingst att byta till, men jag är lite tveksam. Jag ville väldigt gärna ha kombon med denna hingst, ffa om jag ska spara ungen. Så jag bestämde att vi provar en gång till, och tar det sig inte nu så byter vi till nästa gång. Isåfall blir fölet till salu. Jag vet inte om jag gjorde rätt eller fel men så blev det. Varken hingsthållaren eller seminstationen hade något solklart råd att komma med vad gäller chansen till föl, allt är liksom redan gjort. Ibland vill det sig och ibland inte.
Håller tummarna 🤞
 
Mitt andra sto var i alla fall dräktigt, juhuu! :up: Fast det inte är mitt föl (har lånat ut magen) så var det en otrolig lättnad efter allt strul som varit med gammelstoet. Nu gäller det bara att det håller i sig, planen är att hon får följa med när den andra ska in på koll, då är hon rundt 30 dygn. Så måste skaffa transport till båda två (+ fölet) då på något vis. (vill inte sära på dom i onödan nu då dom blir jättestressade av det)
 
Har någon läst artikeln i Ridsport (låst) angående att stonas fertilitet avtar tidigare om dom sätts tidigt i avel? Vore interessant med en kort återberättelse av vad som kommit fram där...

Mitt sto som strulat så mycket i år betäcktes för första gången 2-3 månader innan hon fyllde 3 år, tänkte om det kan ha medverkat till att hennes avelskarriär redan nu är över...? 20 år är ju annars inte jättegammalt för ett avelssto.
 
Har någon läst artikeln i Ridsport (låst) angående att stonas fertilitet avtar tidigare om dom sätts tidigt i avel? Vore interessant med en kort återberättelse av vad som kommit fram där...

Mitt sto som strulat så mycket i år betäcktes för första gången 2-3 månader innan hon fyllde 3 år, tänkte om det kan ha medverkat till att hennes avelskarriär redan nu är över...? 20 år är ju annars inte jättegammalt för ett avelssto.
Jag har läst den. Det står bland annat att ju tidigare stoet betäcks desto tidigare avtar fertiliteten och att nedgången börjat redan efter första betäckningen.


Har hon varit avelssto från 3 års ålder till 20åring tycker jag inte det är konstigt om hon är färdig som avelssto? 🙂
 
Jag har läst den. Det står bland annat att ju tidigare stoet betäcks desto tidigare avtar fertiliteten och att nedgången börjat redan efter första betäckningen.


Har hon varit avelssto från 3 års ålder till 20åring tycker jag inte det är konstigt om hon är färdig som avelssto? 🙂

Nej, hon betäcktes innan hon sin ridhästkarriär, så hon fick föl som 4-åring och nästa som 14-åring. Sedan resorberade hon året efter och sattes därför i träning några år till. Så hon har endast fått 4 föl i sitt liv.

Men undrade mest om rekommendationen att låta stona få ett föl i tidig ålder innan tävlingskarriären kanske inte alls var så klokt om det drar ner fertiliteten? Annars brukar man ju säga att det är enklare att få dom dräktiga igen, och att dräktigheten går enklare senare om de redan haft föl...
 
Här var det party härom natten. Vildsvin var inne i en tom hage vilket ledde till att min häst och en till rymde ut i en obetad hage. Min verkar ha dragit genom staketet med rejäl fart och har sedan mumsar gräs hela natten. Tur att se två hästarna är bästisar även om de inte går ihop nu så själva "ihopsläppet" är jag inte orolig för även om det var en valack. Hon var supertrött på morgonen och fick stå inne och vila, olikt henne att vara så otroligt trött men hon var sig själv efter ett litet tag. I övrigt oskadd vilket känns mirakulöst. Man blir såklart orolig för fostret med. 😔 Hon ska vara på dygn 55 nu så den mest känsliga tiden är väl över?
Ska vaccinera och ultraljuda samtidigt tänkte jag om ca tre veckor. Dock svårt med tider på kliniken och stängt resten av denna vecka pga sjukdom. Så hoppas vi kan få en tid där för UL och inte bara ta hem distriktare för vaccinationen. Vi har så dåligt med veterinärer här. :(
 
En fråga till er kunniga här inne på Avel: mitt sto seminerades 23/6 och konstaterades dräktig idag på dag 15. Men - det var tvillingar som låg så nära att de inte gick att separera idag. Veterinären kommer i morgon igen och försöker då. När vi hämtade henne från stationen så frågade jag om hon hade ovulerat på ett ägg och det hade hon sade de. Nu här jag kollar med stationen igen så har hon förstås dubbelovulerat. Man brukar ju kolla på dag 14 när det är tvillingrisk men jag visste inte detta. Hade det varit större chans att klämma den ena på dag 14 än dag 15? Om vi inte lyckas klämma någon så tänkte jag i så fall vänta till lite senare med att kolla och hoppas att det ena försvinner. Jag ska inte betäcka om henne i år så tiden spelar ingen roll. Är det lämpligt att kolla igen runt dag 30 och om de är kvar båda, spruta bort dem då? 😢 Eller kan man vänta till senare?
 

Liknande trådar

Avel Här blir det inga föl i år, så får njuta av alla era fölbilder och se fram mot nästa år :) Tänker att det finns fler som jag, som...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
31 971
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 106
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 940
Senast: zassoo
·
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
801

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp