Betalar du till "svartveksamhet"?

Sv: Betalar du till "svartveksamhet"?

Boxhyra, en svart och en vit. Samma stall.

Hovis ungefär lika delar svart o vitt.

Har ingen tränare just nu.
 
Sv: Betalar du till "svartveksamhet"?

Sammanfattning av de senaste 20 åren
Stallhyror: Betalat vitt i 2 stall och svart i 5
Hovslagare: Skulle säga typ 6 av 10 varit svart under åren, men trenden verkar gå mot mer vitt.
Veterinärer: 50-50 lite beroende på vad som gjorts och om man tagit ut veterinären enskilt eller hängt på och tex bett om en vaccination när någon ändå dykt upp i stallet.
Foder/strö: Har nog hittils varit ca: hälften faktura och hälften skrynkliga sedlar ner i fickan.
Extra beten: Genomgående svart (och nåt år kostade det en flaska whiskey ;) )
Tränare: Har nog aldrig betalat annat än svart, men å andra sidan vet jag inte hur de redovisar sina inkomster. Clinics/kurser brukar dock vara hyfsat vitt.
 
Sv: Betalar du till "svartveksamhet"?

Boxhyra: Har eget stall.
Veterinären betalas vitt mot faktura, de som slår och plastar mitt hösilage betalas mot faktura. MEN, måste lite skamset erkänna att hovslagare, tränare och extra hö betalas KOLSVART!!:o
 
Sv: Betalar du till "svartveksamhet"?

KL

Betalar ingen stallhyra då vi har eget,
Hovslagare och veterinär alltid vitt med kvitto.
Grovfoder har jag faktiskt ingen aning om det är vitt eller svart.
Kraftfoder och tillskott alltid vitt med kvitto.

Har inte tränat på läääänge, men när jag gjorde det var det genom klubben = vitt.
 
Sv: Betalar du till "svartveksamhet"?

Är din boxhyra vit eller svart? Får du kvitto?
Vi får faktura varje månad som sedan betalas in till deras BG allt är inkl moms

Hur betalar du för hovslagare och övriga tjänster? Kontant, konto? Får du kvitto?
Får faktura här med, 1000.- inkl skoning och nya skor som sedan betalas in till dennes PG allt är inkl moms, vill jag någon gång betala kontant får jag kvitto.
Veterinären är faktura när det är dax.

Hur betalar du för träning? Kontant, konto?
Får du kvitto

Tränar inte just nu
 
Sv: Betalar du till "svartveksamhet"?

Hej!

Just nu vet jag inte om kallhyran är svart eller vit på det stall jag flyttat ifrån. Den andra stallhyran är definitivt svart. Stallskötseln på stall ett är definitivt svart som natten.

Stallet jag kommer flytta till i februari är betalning vit och kostar därmed minst 3000 mer /månad.

Hovslagaren har varit vit sen den började sko, fått faktura. Nu ska jag byta hovis så nu vete 17, det beror väl på hur hovis vill ha det antar jag. Gissningsvis blir det vitt eftersom jag kommer få en rekommenderad av klinikhovis.

Dressyrträningarna har betalats via faktura = vitt, men nu kommer betalningsmodellen ändras. Har dock svårt att tro att det inte kommer vara vitt nu med.

Hoppträningarna var kontant utan kvitto, dvs gissningsvis svart. Jag har faktiskt inte ens orkat fundera över det..

/Lavinia, som just nu betalar hovis via kliniken.. så det blir väldigt vitt
 
Sv: Betalar du till "svartveksamhet"?

De andra 200 som tittat på tråden då? Betalar ni svart?

I mitt fall beror det på att jag varken har häst eller rider just nu, kan nog mycket väl vara så att fler av visningarna kommer från hästlösa personer :)
 
Sv: Betalar du till "svartveksamhet"?

Det kan jag tänka mig att 95 % är svartjobb.

Det är inte lätt att driva hästverksamhet vit heller när kunderna kan få samma tjänster mycket billigare för någon som gör det svart.

Jag tror faktiskt inte det är så stor del längre även om det fortfarande är alldeles för mycket.
Tittar man bara 10 år bakåt så hade folk tittat konstigt på en om man ville ta något vitt, eller ha ett kvittto när det var hästrelaterat. Men idag har jag i alla fall alla regelbundna kostnader vitt och det utan att ens behöva påtala att jag vill ha det så.

Däremot mycket av hästskötarjobben sköts inte på seriös basis fortfarande, men jag tror fler än vad man tror är "vita", tyvärr finns det ju ingen lägst lön som arbetsgivare måste ge en anställd.

/Camilla
 
Sv: Betalar du till "svartveksamhet"?

*kl*

Boxhyra har jag ingen, eftersom jag har hästarna hos mamma. Får kvitto/faktura på foder/strö osv.

Hovslagaren betalar jag kontant i handen, svart alltså. Mamma har företag o får faktura.

Tränare är nog både och. Jag har haft många tränare som tränat mig för att det är kul "vid sidan om", som hobby och därmed inte direkt haft några större inkomster av detta. Det är inga redovisade pengar men det tror jag väl inte att det behöver heller när det är så små summor? Jag har även haft tränare som absolut haft verksamhet med betydligt saftigare priser. En tränare sa direkt att "priset är x kr om du vill ha kvitto, annars y kr" annars har det alltid varit samma pris men kvitto har jag aldrig fått av dem. Dock så har jag faktiskt reagerat på att alla dessa "dyra fina" tränare så har det endast varit en enda som bett om mina personuppgifter "så att skattemyndigheten blir glada" (jag fick inte kvitto av henne heller, men å andra sidan bad jag inte om det heller), så jag vet faktiskt inte om jag betalt till dem rakt ner i fickan (betalt kontant) eller om de faktiskt tar upp inkomsten.

Jag ska väl erkänna att jag inte är så noga med att begära kvitto alltid, när det gäller t ex tränare, massör och sånt. Inte för att jag utgår från att det är svartarbete, utan för att eftersom jag är privatperson så har jag inte ansett mig ha behov av kvittot. Hade jag varit företagare själv hade jag troligtvis tänkt annorlunda.
 
Sv: Betalar du till "svartveksamhet"?

Är din boxhyra vit eller svart? Får du kvitto?
Faktura till företag med moms

Hur betalar du för hovslagare och övriga tjänster? Kontant, konto?
Faktura med moms till företag

Får du kvitto?
Se ovan :)
 
Sv: Betalar du till "svartveksamhet"?

Är din boxhyra vit eller svart? Får du kvitto?
Svart. Nej.

Hur betalar du för hovslagare och övriga tjänster? Kontant, konto?
Får du kvitto?

Svart. Kontant. Nej.

Hur betalar du för träning? Kontant, konto?
Får du kvitto

Svart. Kontant. Nej.

Här oppe i lappmarkerna är mycket i hästnäringen svart. Utbildade hovslagare kan man titta i månen efter, vi har en enda och h*n har en diger kölista. När jag bott lite mer söderut på andra orter har det varierat om det varit vitt eller svart, t.ex. när jag gick ridgymnasium fanns allt att köpa vitt.

När jag har jobbat som hästskötare/ridinstruktör har jag fått vit lön. Sommarjobbat svart på ridläger har jag dock gjort. Och idag skulle jag inte ta ett svart hästjobb.
 
Sv: Betalar du till "svartveksamhet"?

Är din boxhyra vit eller svart? Får du kvitto?

Numera har jag eget stall (utan inackorderingar). På den tiden jag hyrde in min häst var jag med om båda möjligheterna - pengarna i handen utan kvitto, eller insättning på konto.

Hur betalar du för hovslagare och övriga tjänster? Kontant, konto?
Får du kvitto?


Jag betalar mot faktura.

Hur betalar du för träning? Kontant, konto?
Får du kvitto


Jag arrangerar själv kurser med min tränare, och jag får kvitto. Jag skriver också kvitton till alla deltagare.
När jag själv håller träning så erbjuder jag alltid kvitto (har blocket i bilen), men ingen har hitintills velat ha. Alla inkomster tar jag upp i deklarationen.
 
Sv: Betalar du till "svartveksamhet"?

Jag tror faktiskt inte det är så stor del längre även om det fortfarande är alldeles för mycket.
Tittar man bara 10 år bakåt så hade folk tittat konstigt på en om man ville ta något vitt, eller ha ett kvittto när det var hästrelaterat. Men idag har jag i alla fall alla regelbundna kostnader vitt och det utan att ens behöva påtala att jag vill ha det så.

Däremot mycket av hästskötarjobben sköts inte på seriös basis fortfarande, men jag tror fler än vad man tror är "vita", tyvärr finns det ju ingen lägst lön som arbetsgivare måste ge en anställd.

/Camilla

Nu var det hästskötarjobben jag syftade på när jag skrev att troligen är ca 95% av hästjobben svarta.
 
Sv: Betalar du till "svartveksamhet"?

Min hovslagare betalar jag svart (med största sannolikhet), betalar kontant och får inget kvitto. Har förmånen att kunna ha min häst i mina föräldrars stall så det blir inte stallhyra ö.h.t där, så verken vitt eller svart, tränar inte heller för tränare så blir inget där heller. Veterinär och liknande tjänster betalas vitt.
 
Sv: Betalar du till "svartveksamhet"?

Kl

Bedriver verksamhet själv, så är noga med kvitto på allt. Såväl ut som in.

MEN foderleverantören har problem med sina kunder. De utan verksamhet vill ej betala för momsen. Kunderna ber alltså om att få betala utan kvitto och moms.
Ex 1 styck höbal. 10 kr svart eller 12.50 vitt. Pengar är pengar, många bäckar små ger en flod.
 
Sv: Betalar du till "svartveksamhet"?

Är din boxhyra vit eller svart? Får du kvitto?
Vitt. Får faktura och betalar till företag.

Hur betalar du för hovslagare och övriga tjänster? Kontant, konto?
Får du kvitto?
Vitt. Får faktura här med och betalar till företag

Hö köper jag vitt på faktura.

Hur betalar du för träning? Kontant, konto?
Tränar ej.
 
Sv: Betalar du till "svartveksamhet"?

gratis stallhyra då jag har hästarna hemma, hovslagaren ger mig en faktura, träning har jag tidigare betalat kontant och inte fått ngt kvitto nu så har jag gratis träning mot att jag hjälper tränaren med hennes hästar.
 
Sv: Betalar du till "svartveksamhet"?

Har själv verksamhet... även om den är i minimal skala... Men i princip är allt vitt och redovisas...

Hade tidigare inackorderingar och det skötes med faktura.
Hovslagare och alla övriga kringkostnader går på faktura.
Foderleverantören har ett arrendeavtal med oss. Han arrenderar våra åkrar och betalar för det ett antal balar per år... Den överenskommelsen kan nog ligga i gråzonen skulle jag tänka mig. Jag har nämligen inte riktigt koll på hur han redovisar sin del i det i sin tur.

Nu mer tar jag bara emot beteshästar under sommarhalvåret. Och ett litet antal unghästar på lösdrift vinterhalvåret. Detta redovisas dock med färgen vitt... men det är inga stora pengar vi pratar om.

Har även kennel... och valpkullarna redovisas även de i sin helhet till berörd myndighet.
 
Sv: Betalar du till "svartveksamhet"?

När jag själv håller träning så erbjuder jag alltid kvitto (har blocket i bilen), men ingen har hitintills velat ha. Alla inkomster tar jag upp i deklarationen.

Visst är det så att folk faktiskt kan deklarera för sina inkomster även om de inte lämnar ut kvitton?

Till TS frågor:
Hästen är uppstallad vitt, men under årens lopp har jag betalat även svarta stallhyror. (Tror det är mer vanligt än vit verksamhet)

Veterinär och ET skickar faktura. Men det har hänt att jag även betalat veterinärkostnader svart, en veterinär hade två prislistor;).

Hovslagare betalas även den med faktura. Naturligtvis har det hänt att även hovslagare betalats svart under årens lopp.

Träning: Även där har det varit både vitt och svart.
 
Sv: Betalar du till "svartveksamhet"?

Visst är det så att folk faktiskt kan deklarera för sina inkomster även om de inte lämnar ut kvitton?.

absolut! Det är ytterst få som faktiskt vill ha kvitto på träningarna. Jag har också blocket med mig i bilen om det skulle hända.

Jag deklarerar allt som jag tjänar på träningar även om jag inte givit ut ett kvitto.

Och som svar på ts frågor så kör jag allt vitt. Har hästarna hemma.

Lite nyfiken blir jag på vad du tar i ersättning när du hävdar att andra kan vara 2-3 tusen billigare?
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Eftersom det är i ropet nu att prata om svarta pengar, orimligt låga löner, ingen följer avtal och slav-jobb inom hästnäringen så tänkte...
2
Svar
31
· Visningar
2 884
Senast: Kirie
·
Skola & Jobb Hjälp och råd kära Bukeorakel! Ber om ursäkt för långt och rörigt inlägg, ska försöka reducera ner det så mycket jag kan. Jag har...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
13 483
Senast: Lavinia
·
Äldre Hej Buke! Visste inte om tråden skulle ligga under kropp & själ eller skola & jobb, tycker den passar under båda.. Nu ligger den under...
Svar
5
· Visningar
1 249
Senast: Squie
·
Ekonomi & Juridik Frågar åt en kompis men vi är inne på samma linje båda så jag frågar er hur ni skulle tolkat det. Summorna är inte samma summor som i...
Svar
10
· Visningar
1 862
Senast: Mysaan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Lådcykel istället för bil?
Tillbaka
Upp