Bukefalos 28 år!

Betalar ni direkt eller på faktura i nätbutiker? (Konkursrisk)

Rosett

Trådstartare
Många butiker går dåligt nu, en del ansöker om rekonstruktion eller konkurs. Betalar man direkt och vill returnera varorna så kanske man inte får tillbaks sina pengar ifall butiken går i konkurs.

Jag har börjat ta på faktura där det går.

Hur tänker ni?
 
Jag tar alltid faktura om det är möjligt. Tycker det är smidigt på många sätt. Behöver inte betala innan jag faktiskt fått varan och behöver inte heller ligga ute med pengar om jag returnerar. Klarna osv hjälper ju dessutom till om man får problem med företaget.
 
Fast huruvida man tar faktura eller betalar direkt spelar ju ingen roll för eventuell retur vid konkurs. Går företaget i konkurs kan du inte längre returnera. Har du då köpt på faktura så är det bara att betala den, och du kan inte returnera varan.

Vill du ändå försöka returnera får du vända dig till konkursförvaltaren och hamnar garanterat sist i kön och kommer inte få returnera.
 
Många butiker går dåligt nu, en del ansöker om rekonstruktion eller konkurs. Betalar man direkt och vill returnera varorna så kanske man inte får tillbaks sina pengar ifall butiken går i konkurs.

Jag har börjat ta på faktura där det går.

Hur tänker ni?

Jag är klarna-beroende. Det känns tryggt att slippa skriva in kortnummer och krångla med det, och väldigt smidigt att fakturan kommer i efterhand så jag kan göra ett köp även om jag inte har summan på kontot.
 
Jag shoppar inte så ofta men när jag gör det så brukar jag betala direkt. Med mina besvär kring exekutiv funktion osv så är det alldeles för lätt att jag glömmer bort att betala om det ska sparas till senare.
 
Jag handlar väldigt lite på nätet och då betalar jag alltid direkt med kort. Vanligen rör det sig om rätt små summor och saker som inte behöver returneras.
Häromdagen beställde jag från Odla för runt 1300:-. Det känns säkert även i sådana här tider.
 
Fast huruvida man tar faktura eller betalar direkt spelar ju ingen roll för eventuell retur vid konkurs. Går företaget i konkurs kan du inte längre returnera. Har du då köpt på faktura så är det bara att betala den, och du kan inte returnera varan.

Vill du ändå försöka returnera får du vända dig till konkursförvaltaren och hamnar garanterat sist i kön och kommer inte få returnera.
Har man inte ångerrätt enligt distansavtalslagen även om företaget gått i konkurs? Reklamationsrätt också? Företaget finns väl tills konkursen är avslutad :confused:
 
Jag tar på faktura så långt det är möjligt. Inte för konkursrisk utan för att jag gillar att jag får varan först och slipper ligga ute med pengar och riskera blir lurad. Det gör att jag vågar handla från fler nätbutiker än jag annars hade gjort. Och så känns bra/säkrare att slippa skriv kortnummer när man beställer.
 
Betalar direkt för att slippa kreditupplysningar, även om jag fått lära mig nu att det är en annan sorts upplysningar än de som syns på uc så känner jag samma aversion :o:D
 
Använder faktura och då helst klarna, kortet kan jag tänka mig om det är ett välkänt företag och faktura inte finns.
 
Många butiker går dåligt nu, en del ansöker om rekonstruktion eller konkurs. Betalar man direkt och vill returnera varorna så kanske man inte får tillbaks sina pengar ifall butiken går i konkurs.

Jag har börjat ta på faktura där det går.

Hur tänker ni?

Alltid på faktura, oavsett kris eller inte.
 
Har man inte ångerrätt enligt distansavtalslagen även om företaget gått i konkurs? Reklamationsrätt också? Företaget finns väl tills konkursen är avslutad :confused:

Om företaget går i konkurs saknas ju pengar. Det är pengar du vill ha tillbaka. Hur tänker du att det ska gå till? Reklamationsrätten är ju också helt utspelad i o m att konkursen inleds - även om du har en fordran, var ska pengarna komma från?
 
Jag har lite för lätt för att handla på faktura så jag har spärrat mig själv hos klarna och betalar således direkt.
 
Har man inte ångerrätt enligt distansavtalslagen även om företaget gått i konkurs? Reklamationsrätt också? Företaget finns väl tills konkursen är avslutad :confused:

Nej det har du inte. Du kan försöka reklamera hos tillverkaren (lycka till) och retur kan du försöka med hos konkursförvaltaren. Där hamnar du som sagt sist i kön efter banker, leverantörer etc. Så chansen är minimal att få tillbaka sina pengar som konsument som ångrar köpet. Trist men så är det. Så har man tex köpt massa kläder i olika storlekar riskerar man att stå där med saker man inte vill ha som man ändå får betala för.
 

Liknande trådar

Samhälle Ponera att någonting händer så att betalsystem, bankernas system och möjligheter att ta ut kontanter ligger nere en längre period, minst...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 933
Fritid Ska på GHS i februari och har köpt biljetter ihop med en kompis. Då det är heldag på lördagen så tänkte jag att jag dyker upp lite...
Svar
17
· Visningar
829
Senast: Squie
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 886
Senast: Enya
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
11 848
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp