Bukefalos 28 år!

Betalar ni direkt eller på faktura i nätbutiker? (Konkursrisk)

Fast huruvida man tar faktura eller betalar direkt spelar ju ingen roll för eventuell retur vid konkurs. Går företaget i konkurs kan du inte längre returnera. Har du då köpt på faktura så är det bara att betala den, och du kan inte returnera varan.

Vill du ändå försöka returnera får du vända dig till konkursförvaltaren och hamnar garanterat sist i kön och kommer inte få returnera.
Det stämmer. Faktura är dock bra om varan inte har skickats. Har varan inte skickats och är omärkt vid konkursutbrottet så får man en oprioriterad fodran om man har betalt. En oprioriterad fodran är generellt sätt alltid värdelös i konkurs.
 
Jag är helt värdelös på att ha koll på fakturor och grejer och betalar således alltid direkt. Men det är alltså inte kopplat till pågående kris utan som jag alltid gör.
 
Om företaget går i konkurs saknas ju pengar. Det är pengar du vill ha tillbaka. Hur tänker du att det ska gå till? Reklamationsrätten är ju också helt utspelad i o m att konkursen inleds - även om du har en fordran, var ska pengarna komma från?
Det var ju därför jag tänkte att faktura är bättre, för då betalar man ju först efter 14-50 dagar (ca) när man vet om kläderna etc passar. Har man inte betalat nåt vill man ju inte ha tillbaks pengar.

Men jag har visst tänkt fel hela tiden. :(
 
Nej det har du inte. Du kan försöka reklamera hos tillverkaren (lycka till) och retur kan du försöka med hos konkursförvaltaren. Där hamnar du som sagt sist i kön efter banker, leverantörer etc. Så chansen är minimal att få tillbaka sina pengar som konsument som ångrar köpet. Trist men så är det. Så har man tex köpt massa kläder i olika storlekar riskerar man att stå där med saker man inte vill ha som man ändå får betala för.
Okej, då vet jag det.
 
Det var ju därför jag tänkte att faktura är bättre, för då betalar man ju först efter 14-50 dagar (ca) när man vet om kläderna etc passar. Har man inte betalat nåt vill man ju inte ha tillbaks pengar.

Men jag har visst tänkt fel hela tiden. :(
Har du faktura så är du dock som sagt skyddad i det fall varorna aldrig skickas till dig. Säg att du betalar direkt och bolaget går i konkurs innan varorna hinner bli märkta för dig så kommer du ha en mkt liten chans att få tillbaka pengarna trots att du inte fått varorna då du få får en oprioriterad fodran i konkursen.
 
Det var ju därför jag tänkte att faktura är bättre, för då betalar man ju först efter 14-50 dagar (ca) när man vet om kläderna etc passar. Har man inte betalat nåt vill man ju inte ha tillbaks pengar.

Men jag har visst tänkt fel hela tiden. :(

Är ju kanske inte något man alltid tänker på i vanliga fall :)
 
Handlar bara med faktura. Så snart jag har inspekterat varan och godkänt den så betalar jag fakturan. Jag vill inte ha framtida utgifter, även om det gäller bara 30 dagar frammåt. Klarna, Qliro, Kvira. Flera appar för köp och fakturor. De fungerar bra allihop. Jag kollar alltid upp företaget på alla bolag, före större köp, över 2000kr. Det ger en fingervisning om bolaget ser hälsosamt ut.
 
Tar alltid faktura från nya ställen, är det ställen jag handlat på tidigare som är säkra kan jag ibland betala direkt, men oftast blir det via Klarna eller liknande.
 
Jag brukar alltid betala direkt med kort. Jag vill inte råka glömma och tycker det är skönt att göra direkt och sen slippa tänka på det.
 
Jag brukar alltid betala direkt med kort. Jag vill inte råka glömma och tycker det är skönt att göra direkt och sen slippa tänka på det.

Samma här :)
Jag beställde från ett företag som kursade i veckan, dagen innan. Men eftersom att mina grejer inte hann packas har de heller inte dragits något från mitt konto.
 
Jag betalar helst via faktura hos Klarna när jag handlar på nätet, med ett par undantag. Särskilt när jag köper från ett för mig nytt företag (det är inte så himla ofta, men iaf). På så sätt finns fakturan kvar så att jag kan skriva ut den vid behov (tex reklamation) istället för att skriva ut/ladda ner och spara varenda en manuellt - inte hur länge som helst såklart men iaf längre än om den ligger i mailen (som jag rensar regelbundet). Och om jag råkar radera mailet så kan jag enkelt logga in och se om jag har obetalda fakturor och uppgifterna för att betala den. Det är smidigt att ha det samlat, lite som e-fakturorna (har det jag kan på e-faktura) i internetbanken. Jag tycker att det är skönt att kunna pausa fakturan vid eventuellt strul, så att jag kan invänta varan och se att allt är ok (nu senast köpte jag en ring där det strulade med överlämningen från ett fraktbolag till det andra..).
Finns inte Klarna som alternativ betalar jag oftast med direktbetalning via internetbanken.

Jag betalar oftast fakturan antingen så fort jag fått och kontrollerat varan eller ihop med övriga räkningar vid löning. Jag vill inte ha en massa köp som "släpar" bara för att - de ska ju ändå betalas, förutsatt att inget är fel.

Det har däremot ingenting med nuvarande situation att göra, utan så gjorde jag även innan. Däremot skulle jag nog inte köpa presentkort just nu, iaf inte på större belopp än jag kan leva med att förlora om det skulle bli så.
 
Jag lägger också in fakturan för betalning direkt jag fått varan. Oftast betalar jag direkt, är det nära 25 kan jag vänta lite.
Glömt nån gång, men då påminner ju Klarna så...
 

Liknande trådar

Samhälle Ponera att någonting händer så att betalsystem, bankernas system och möjligheter att ta ut kontanter ligger nere en längre period, minst...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 925
Fritid Ska på GHS i februari och har köpt biljetter ihop med en kompis. Då det är heldag på lördagen så tänkte jag att jag dyker upp lite...
Svar
17
· Visningar
827
Senast: Squie
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 885
Senast: Enya
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
11 846
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp