Betalningsalternativ vid försäljning via nätet

Rosett

Trådstartare
Ni som säljer/köper på olika webbsidor typ Blocket och Tradera, var föredrar ni för betalningsalternativ? Jag har tidigare använt banköverföring när jag sålt men nu kan man visst använda Klarna på Tradera och så finns ju Swish också. Swish är väl smidigast men jag vill helst slippa lämna ut mitt telefonnummer ... Är PayPal ett bra alternativ?
Hur gör ni?
 
Jag är en köpare.
Jag har ingen Smartphone, så Swish går bort.
Banköverföring är okej för min del, gillar Klarna men att använda på Tradera tror jag kommer att bero på vad jag köper.
 
Senast ändrad:
Jag har inte heller smartphone, trodde inte man behövde det för Swish. :confused:

Vad jag fattar det som (efter att ha snabbläst på Wikipedia) så kan man ta emot pengar även om man inte har Smartphone. Så som säljare kan man då ha Swish, men som köpare kan man det inte.

Edit: Skrev först Swish istället för Smartphone.
 
Vad jag fattar det som (efter att ha snabbläst på Wikipedia) så kan man ta emot pengar även om man inte har Swish. Så som säljare kan man då ha Swish, men som köpare kan man det inte.

Ja, det går ju in på kontot via Swish, men du måste ansluta dig på något sätt. Jag är i o f s medveten om att butiker kan få ett fingerat Swish-nummer, men jag vet inte vad som krävs för att registrera detta.

För att betala krävs däremot appen.
 
Ja, det går ju in på kontot via Swish, men du måste ansluta dig på något sätt. Jag är i o f s medveten om att butiker kan få ett fingerat Swish-nummer, men jag vet inte vad som krävs för att registrera detta.

För att betala krävs däremot appen.
Butiker har företags-swish. Det kontot är inte kopplat till någon telefon, och det går bara att betala in till det - inte betala ut. Numret är alltså inte ett telefonnummer utan ett särskilt swish-nummer.
 
På Swishs hemsida:

Kan man använda tjänsten om man inte har en smartphone?
Ja, man kan anmäla sig till Swish utan att ha en smartphone. Men du har då endast möjlighet att ta emot Swishbetalningar.

Hur skaffar jag Swish?
Du ansluter dig till Swish via din internetbank på din dator. Där kopplar du ihop ditt bankkonto med ditt mobilnummer. När du gjort detta kan du börja ta emot pengar via ditt mobilnummer. För att kunna skicka pengar behöver du även ladda ner Swish-appen “Swish Betalningar” och “BankID säkerhetsapp”.
 
Mer från hemsidan:
Hur fungerar Swish som betalsätt i en webbutik?
Du väljer Swish som betalsätt i webbutiken,
knappar in ditt mobilnummer och
öppnar Swish-appen i din mobil.
När appen öppnas visas information om betalningen; belopp och mottagare, och du godkänner och signerar sedan med Mobilt BankID på vanligt sätt.
Bekräftelse på betalningen visas i både Swish-appen och webbutiken.

Hur betalar jag till företag, föreningar och organisationer?
Varje företag, förening och organisation har ett eget Swish-nummer. Du swishar betalningen genom att ange Swish-nummer, belopp och valfritt meddelande direkt i Swish-appen. Precis som när du swishar till en privatperson.

Dvs. Du måste ha en Smartphone för att betala i Webbutik, till företag/föreningar/organisationer.
 
Så är det ju - så som säljare kan man ha Swish som betalningsalternativ, men den säljaren går bort för mig som köpare eftersom att jag inte kan skicka pengarna via Swish då jag inte har en Smartphone (eller surfplatta med Mobilt BankID).
 
Ni som säljer/köper på olika webbsidor typ Blocket och Tradera, var föredrar ni för betalningsalternativ? Jag har tidigare använt banköverföring när jag sålt men nu kan man visst använda Klarna på Tradera och så finns ju Swish också. Swish är väl smidigast men jag vill helst slippa lämna ut mitt telefonnummer ... Är PayPal ett bra alternativ?
Hur gör ni?
Som köpare på Tradera så föredrar jag helt klart swish. Det är så enkelt att betala direkt vid vunnen auktion. Med kontobetalning måste man komma ihåg det tills man är hemma och har bankdosan och så. Det är till och med så att om det finns två likvärdiga varor där den ena har swishbetalning som alternativ så väljer jag den, även om den är dyrare.
 
Kom på att jag tycker att PayPal kan vara smidigt, men då måste jag ha låst upp mitt bankkort för internetbetalning först, för troligtvis är inte säljaren säkerhetsgodkänd (jag har Nordea).
 
Som köpare på Tradera så föredrar jag helt klart swish. Det är så enkelt att betala direkt vid vunnen auktion. Med kontobetalning måste man komma ihåg det tills man är hemma och har bankdosan och så. Det är till och med så att om det finns två likvärdiga varor där den ena har swishbetalning som alternativ så väljer jag den, även om den är dyrare.

Jag kan göra kontoöverföringar direkt från mobilen med hjälp av mobilt bank-id. Men det kanske beror på vilken bank man har? Jag har ICA Banken, Länsförsäkringar och Swedbank.
 
Jag kan göra kontoöverföringar direkt från mobilen med hjälp av mobilt bank-id. Men det kanske beror på vilken bank man har? Jag har ICA Banken, Länsförsäkringar och Swedbank.
Jag tror att jag kanske kan (danske bank) men det är lite för krångligt för att det ska vara värt att lära min lite trasiga hjärna det ;)
 

Liknande trådar

Tjatter Jag handlar ju via ICA online med hemkörning en gång i månaden och där emellan blir det två olika Hemköp, Lidl eller en annan ICA. Jag...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
3 421
Senast: Enya
·
Hemmet Nu vänder jag mig till allvetande Buke igen. :up: Jag har en servis som jag fått i gåva genom åren som jag aldrig använt som bara står...
Svar
12
· Visningar
1 368
Senast: Luff
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 606
Senast: kma
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 326
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp