Betalt för tjänster

A

anonymus 10

Jag har ett inackorderingsstall med ett par inhyrda, varav en av dem nu har bett mig om hjälp med hans häst. Han åker endast ut till hästen under helgerna, och vill därför ha hjälp med tillsyn av hästen vardagar.

Det jag ska göra är att visitera hästen och se att allt är okej. Är det inte det ska jag naturligtvis ringa ägaren samt hovslagare eller veterinär vid behov.

Hur mycket skulle ni ta betalt för denna tjänst?
 
Sv: Betalt för tjänster

Ska du bara visitera den?

Eller ska du mocka, motionera, fixa foder och liknande ocksa? Eller ar det nagon annan som skoter det?
 
Sv: Betalt för tjänster

Jag behöver inte fixa foder eller mocka, utan det är endast visitering som gäller.
 
Sv: Betalt för tjänster

Räkna ut ur många timmar det tar per månad och ta betalt. Timpenning får du ju bestämma själv.

Sen måste Ni reglera vad som skulle hända OM du missade något. Och så är det viktigt att hästägaren själv bokar veterinär och hovslagare så inte du blir betalningsansvarig osv.
 
Sv: Betalt för tjänster

Oki, jag skulle nog inte ta sa mycket for det. Sjalvklart ska du inte gora det gratis, men for mig ar det ganska naturligt att visitera hasten nar jag tar in den.
Gjorde jag alltid nar jag hade min hast i kollektivstall. Hade jag intag kollade jag alltid igenom alla hastarna. Inte sa mycket for agarens skull, utan mer for hastens.

Ar det i ovrigt ett helinackoderingsstall och du skoter allt som har med ut-, inslapp, fodringar osv att gora eller ar det nagot som skots kollektivt?


Egentlien ar det ju ingen storre antstraningning fran din sida att kanna over hasten en gang om dagen. Ar din visitering den enda tillsyn hasten kommer fa i veckorna?

Ar det sa det ar tycker jag att du kan ta lite mer eftersom det i mina ogon ar lite oansvarigt av agaren att mer eller mindre lamna hasten helt at sitt ode i veckorna och da kan det lika val kannas lite i planboken:)
 
Sv: Betalt för tjänster

Fråga dig själv hur mycket du vill ha kvar för arbetet efter avdragen moms och andra skatter. Dvs hur mycket netto du vill ha ut för arbetet du utför, prissätt efter det.

Om du driver det som hobbyverksamhet kan det finnas andra problem - får du plötsligt så mycket extrauppdrag så att det ska redovisas som näring, måste du ta ett aktivt beslut om du ska eller inte ska erbjuda extra arbete, eftersom det i sin tur kan innebära att du måste bedriva näringsverksamhet.
 
Sv: Betalt för tjänster

Som vi har sagt ska jag ringa veterinär eller hovslagare om det är något akut. Det tar ungefär en 10 minuter per dag att göra det, men det är ju ansvarsbiten som är det tunga. Jag har ansvar för att se till hästen och ringa ägare och ev. veterinär om det är något fel.

Skulle behöva lite input på hur mycket det är skäligt att ta, och som sagt är det inte bara det aktiva jobbet som är det jag gör.
 
Sv: Betalt för tjänster

Visitering är den tillsyn den får i veckorna, ja. Hästen är frisk, har fri tillgång på mat och ligghall och jag är inte alls orolig för att den kollas till för lite. Mitt spörsmål är hur mycket jag ska ta betalt för att ha ansvar för den i veckorna. Det är ingene neorm ansträngning, men inte helelr något jag kan göra gratis. Är hästen i andra änden av hagen får jag linka dit, vid behov ska jag ringa veterinär, ska jag resa bort får jag be någon annan kolla igenom hästen osv.
 
Sv: Betalt för tjänster

Det är i ytterst liten skala jag "driver" detta, så någon större ekonomisk skillnad blir det då verkligen inte. Hur mycket skulle du ta netto för att göra en dylik tjänst?
 
Sv: Betalt för tjänster

Som vi har sagt ska jag ringa veterinär eller hovslagare om det är något akut. Det tar ungefär en 10 minuter per dag att göra det, men det är ju ansvarsbiten som är det tunga. Jag har ansvar för att se till hästen och ringa ägare och ev. veterinär om det är något fel.

Skulle behöva lite input på hur mycket det är skäligt att ta, och som sagt är det inte bara det aktiva jobbet som är det jag gör.

Jag kan inte säga hur mycket du skall ta betalt men du får ju ett ökat ansvar och även det skall du ha betalt för, inte bara tiden.
 
Sv: Betalt för tjänster

Ja, jag menar det. Jag funderar på en 20-25 kronor per dag, vad tycker ni om det?
 
Sv: Betalt för tjänster

Det låter absolut inte orimligt!
Det kostar nog minst det att ta sig till stallet varje dag och bensinen blir ju inte billigare:grin: så det hade jag gladeligen betalat!
 
Sv: Betalt för tjänster

Nej, det är bra mycket billigare än vad det skulle vara för honom att ta sig dit.

Någon mer som har synpunkter på prsiet?
 
Sv: Betalt för tjänster

Jag hade tänkt föreslå 100 kronor/vecka och det blir ju 20/dag. Jag tycker det är helt skäligt! Just nu har jag en tjej som rider min häst (och sköter/visiterar) de dagarna jag inte åker ut. Betalar henne inget eftersom jag anser ridningen är betalningen, dvs att vi "byter tjänster"... Får du inte rida/köra eller att ni "byter tjänster" på annat sätt så ska du ha lite betalt tycker jag. Skillnad om du kollade till hästen frivilligt...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
701
Senast: valy
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 729
Senast: Lhas
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 484
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 525

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp