Bukefalos 28 år!

Bete till häst med risk för IR

B

Bramble

Hej alla ni med erfarenhet av hästar med IR och alla ni andra också!

Vad skulle ni säga är bästa betet för en häst med IR eller som riskerar att utveckla IR?

1. skogshage med en del hårt betat gräs, fri tillgång på halm (som hästen dock inte äter speciellt mycket av...). Utöver det släpps hästen ibland ut kortare stunder på något kraftigare bete (hon är väldigt hungrig och frustrerad och jag är lite rädd att hon inte får i sig tillräckligt med strå...).

2. gräshage med något kraftigare gräs (dock ej vall) som är någorlunda nerbetat men inte kraftigt nerbetat. Hästen får ju då totalt i sig mer gräs, men ev med lägre sockerinnehåll(?)

(3. Finns även tillgång till en icke betad hage med högt gräs men det känns inte relevant för den här hästen...)

Hästen i fråga är en islandshäst med tydliga fettdepåer och fettnacke som konstant har gått upp i vikt sedan i våras. Motionen är tyvärr begränsad pga en skada. Hon har nu sedan betessläppet för ca 2 månader sedan gått i skogshagen. Hon får också en liten mängd kraftfoder för mineralernas skull. Jag vill helst inte ha munkorg på henne då jag tyvärr inte kan ha tillsyn flera gånger per dag och är rädd att hon fastnar med den eller får av sig den.

Tusen tack för ev åsikter och råd!
 
Sv: Bete till häst med risk för IR

Vet att det finns andra liknande trådar och har tittat igenom dem men blir ändå inte klok på vad jag ska göra med just min häst och de betesförutsättningar jag har.

Meddela gärna om inlägget istället skulle ha placerats i en redan existerande tråd!
 
Sv: Bete till häst med risk för IR

Det bästa betet för en häst med stor risk för att få fång är nog tyvärr ganska enkelt dvs inget bete alls.

Sedan beror det på flera olika faktorer som tex om hästen har haft fång tidigare, stora fettdepåer, om hästen också är mer allmänt fet, vilket slags bete man har dvs om dessa är speciellt olämpliga osv. De jag nyss räknat upp bör öka fångrisken extra mkt speciellt om hästen tidigare har haft fång. Då kan vävnaderna vara försvagade och/eller den kan ha anlag för sjukdomstillståndet.

Detta med att försöka undvika fånganfall är på något sätt att ständigt leva med att göra riskbedömningar och där insatsen också spelar roll. Hur stor chans är man beredd att ta?

Om risken är stor ska hästen inte gå på gräs. Det är den rekommnedation som jag har läst från de forskare som arbetat med detta.
 
Sv: Bete till häst med risk för IR

Skogshagen är nog bra, men ist, för att släppa den på gräs emellanåt och den vräker i sig det skulle jag stödfodra med hö och skippa halmen som den inte äter. Det är inte bra att den går hungrig. Bäst för en fånghäst är att magen arbetar så jämnt som möjligt. Nu hade inte din fång men även för dem i riskzonen.
 
Sv: Bete till häst med risk för IR

Jag hade inte gett så mkt hö om den äter gräs. I alla fall inte om jag saknar sockeranalys på höet eftersom det också kan bidra till IR. Många IR hästar äter massor! Min äter halm om hon får för lite gräs eller hö (dvs hon tycker det). Jag tycker att halm är bra som en koll på att de får i sig tillräckligt med torrsubstans när man inte kan kontrollera allt de äter (gräset).

Jag håller med dig om att det inte är bra att låta den beta "fritt" under en begränsad tid. Det finns studier som visar att en häst (framförallt lättfödda ponnyer) kan äta hela dagsbehovet av bete på bara några få timmar.
 
Sv: Bete till häst med risk för IR

Det beror helt på. Är någon av hagarna gödslade ? Man ska akta sig för hårdbetade hagar. I stubben lagras nämligen skyhögt med fruktan. Likaså frodas fruktanet i fullt solsken, men mindre i skuggiga partier. Är temperaturen på natten under -5 grader och på dagen under +15, då kan du räkna betet som *farligt*.

Skogshagen kan var ett alternativ, men faktum även de andra hagarna förutsatt om de gödslats eller inte. Med det menas att: om en växt inte kan växa så bra pga få näringsämnen i marken, då lagras fruktanet i växten. Gödslar man däremot så växer det och fruktanet bearbetas av växten.

Dock inte sagt man ska ut och tokgödsla. Mycket annat spelar in med. Går den med betesbegränsare ?
 
Sv: Bete till häst med risk för IR

Det beror lite på hur skogshagen ser ut men jag hade faktiskt valt den och sen kanske fodrat extra med typ lucern om inte hästen får i sig tillräckligt med näring. Äter hon inte halmen när det nog mer näringsbrist än fiberbrist. I sommar går våra två IR-hästar i en skogshage och båda två har minskat sina depåer rejält trots att den är kraftigt nedbetad. Sockerhalten blir ju högre på ett öppet fält än i skogen trots att gräset är nedbetat.
Sen går i alla fall min häst och äter diverse buskar och grenar utöver gräset.

20120603_142423.jpg


_DSC8907.JPG
 
Sv: Bete till häst med risk för IR

Vilken trevlig hage :). Man ser ju nästan bara platta fält nuförtiden.
 
Sv: Bete till häst med risk för IR

Om den inte kan ridas o har utvecklat depåer- skogshage o kontrollerad utfodring. Då hästen börjar gå ner i vikt= rätt mängd.

hästar är ofta överlevnadskonstnärer o är hästen hungrig kan den hitta växter som innehåller mkt socker. Du måste alltså titta på hästen o hur utvecklingen sker.
 
Sv: Bete till häst med risk för IR

Svarar alla:

Tack för alla svar!:bow:
Hästen har inte haft fång tidigare men jag är orolig att hon med tanke på sina fettdepåer riskerar att få det. Hon har alltid haft lätt för att få fettdepåer men har tidigare kunnat gå på något nerbetat bete (dvs mer gräs än i skogshagen) och då hållit sig i bra hull (men då har hon ju kunnat ridas också). Med tanke på att hon nu gått upp i vikt är jag inte orolig för att hon får för lite näring, men däremot kanske för lite strå eftersom hon är så hungrig. Hon får även lite hö utblandat med halmen men är inte speciellt intresserad av det heller.
Ingen av hagarna jag har tillgång till är gödslade bortsett från de högar hästarna själva producerat.

Jag låter hästen gå kvar i skogshagen tillsvidare och håller koll på hullet. Kommer också sluta med betesstunderna i andra hagen och istället försöka få i henne mer hö, alternativt försöka med lucern. Snart sjunker ju näringen i gräset också så förhoppningsvis blir det ordning på henne!

Återigen, tack för alla svar!!!
Fortsätt gärna skriva om ni har ytterligare råd/åsikter. :)
 
Sv: Bete till häst med risk för IR

Nu när det regnar ovanligt mkt för årstiden växer nytt fräscht upp vartefter. Gräs om är orört tappar i näring snart. det som växer sig långt o sen övervuxet.
 
Sv: Bete till häst med risk för IR

En sak kan du vara säker på, och det är att om hon verkligen var hungrig, så hade hon ätit upp all halm och hö som hon fick! Att hon kastar sig över gräset är inte ett tecken på hunger, gräs=godis.

Så fortsätt ha henne i skogshagen, med tillgång till hö/halm och låt henne inte komma ut och vräka i sig i andra hagar. Som Forest skriver kan de få i sig massor på kort tid om de hetsäter.

Försök motionera så mkt som möjligt. Sen är det tyvärr alltid en viss risk att ha en IR häst på gräs öht, samma vad för sorts gräs det är. Så man får vara väldigt vaksam.

Bra hage du fått till där Fjordtokan, jag har visserligen massa björkar men det blir ju inte skog på samma sätt eftersom det fortfarande kommer mkt ljus ned och därför växer en hel del gräs. Drömhagen vore ju en stor granskog!
 
Sv: Bete till häst med risk för IR

Ja jag är jätteglad att jag fick ha hästarna där för markägaren, det är absolut inget värde i den skogen och kor kan inte gå där heller men det är perfekt för mina tjockisar.

TS: Mitt russ kastar sig över gräs när vi är ute ur hagen också men hon ratar det sköljda höet så hon är inte hungrig, bara sockersugen som Centaur skrev.
Sen är det en balans det där, de måste få i sig strå utan att få i sig för mycket socker.
 

Liknande trådar

Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 679
Senast: Solis
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 325
Senast: Fiorano
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 833
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Hej! Jag har drabbats av riktig fångest,trots att jag har en ponny som inte ens haft fång.Jag läser och läser om alla hästar som...
Svar
4
· Visningar
1 265
Senast: sassiball
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Annonsera mera VII
  • Bett-dilemma

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp