Betet och vallen växer inte mer

Sv: Betet och vallen växer inte mer

Usch ja, jag blir också superstressad av det här med vädret. Vi ska idag prata med maskinstationen som brukar hugga vårt gräs och rådfråga dom lite vad dom tycker om det. Som det ser ut nu den närmsta veckan ska det bara vara sol och jättevarmt, så kanske det får bli en rekordtidig skörd i år.....
 
Sv: Betet och vallen växer inte mer

Jag fick tipset att kolla in vallprognoserna. Fann dem på www.freefarm.se
Höga proteinvärden, beroende på var upp till över 200 :eek:

OT

Men betet nu borde ju ha samma värden, och det är ok att släppa. Vad är det då som gör att hösilagevärdena ej skall vara lika höga? :confused:
 
Sv: Betet och vallen växer inte mer

När du har pratat med maskin stationen kan du väl skriva och berätta vad dom sa till dig.

Kollade in hemsidan med vallprognoserna men det går nog inte riktigt att lita till 100%. Beror ju på så många olika faktorer såsom gräs kvalité, vilken och hur mycket gödning som lagts ut, hur långt gräset har kommit etc. Kan ju skifta väldigt mycket.

Vi får väl be om bra väder och önska oss själva lycka till med höskörden.
 
Sv: Betet och vallen växer inte mer

Nu har jag pratat med dels maskinstationen samt en av "storbönderna" här och båda var överens om att vill vi ha in något gräs överhuvudtaget får vi ta det nu. Som det är på vår åker är nästan alla topparna på gräset gula och när det börjat bli så tar det inte många dagar innan det går ner ännu mer och tillsist har hela vallen vissnat bort. I och med att det inte finns något vatten utvecklas inte gräset heller så att gå och vänta på att timotejn ska komma upp kan vi glömma, så vi har beställt huggning imorgon och plastning på lördag... Vi får väl se hur kraftigt det blir, blir det för bra för hästarna får vi väl försöka sälja dessa balarna och hoppas på en bättre andraskörd.
 
Sv: Betet och vallen växer inte mer

De kunniga har nog rätt. Jag gick mitt ute på åkern och kollade och det är otroligt lite gräs jämfört med andra år och det är med 300 kg gödning per hektar. I fjol vid den här tidpunkten var gräset så tjockt att man knappt kunde gå i det.

Jag har också funderat på att hugga mitt nu och sen slänga ut kalksalpeter och hoppas på en bra andra skörd. I valet och kvalet.
 
Sv: Betet och vallen växer inte mer

De kunniga har nog rätt. Jag gick mitt ute på åkern och kollade och det är otroligt lite gräs jämfört med andra år och det är med 300 kg gödning per hektar. I fjol vid den här tidpunkten var gräset så tjockt att man knappt kunde gå i det.

Jag har också funderat på att hugga mitt nu och sen slänga ut kalksalpeter och hoppas på en bra andra skörd. I valet och kvalet.


Vi hade ju tur som fick 20 mm regn helt nyligen så nu växer det igen. Sen har vi lera som inte är så torkkänslig så har har aldrig varit kris.

Men om man jämför med förra året så skall man komma ihåg att det var ett ovanligt bra år förra året. Det var inte normalt utan skördarna var högre än vanligt snarare.
 
Sv: Betet och vallen växer inte mer

Här i norra Halland är det kruttorrt. Naturbetesmarkerna är väldigt torra, de omlagda vallarna ngt bättre.
Vi har slagit ensilage (till kossrna) , men avvaktar iskallt på regn för att slå till hästarna.
det är ju när gräset är i stark växtfas som det har mest näring...och ännu är det inte för sent på säsongen för att et ska få en rejäl skjuss om det bara kommer rejält med regn...
 
Sv: Betet och vallen växer inte mer

Vi hade ju tur som fick 20 mm regn helt nyligen så nu växer det igen. Sen har vi lera som inte är så torkkänslig så har har aldrig varit kris.

Men om man jämför med förra året så skall man komma ihåg att det var ett ovanligt bra år förra året. Det var inte normalt utan skördarna var högre än vanligt snarare.

Vi fick bara runt 10 mm här och på mina åkrar finns det grusbackar undertill på vissa ställen och där har det börjat torka. Är bara rädd för att när det väl börjar regna så kanske det håller på i flera veckor och då kan det ju blit skit av det hela också.

Jag vet att förra året var ett väldigt bra år men jag har aldrig sett så lite gräs på mina åkrar i slutet av Maj någonsin.
 
Sv: Betet och vallen växer inte mer

Här i södra Halland är det likadant! :crazy: Men på många håll här runt Halmstad så är det många som redan slagit och hunnit plasta in. Vad för djurslag de tänkt ha det till har jag dock ingen aning om. När jag var på väg hem från stan nu på förmiddagen så var det en bonde som höll på att slå en vall, det var inte högt det gräset inte.

Vår beteshage har ingen återväxt och pga av den våta vintern är det dessutom mycket mossa. Vi har inte fått en droppe regn sen den 1 maj. Daggen som ligger om morgnarna känns ju som att det gör varken från eller till. :angel:
 
Sv: Betet och vallen växer inte mer

Här har vi lite våta marker fast vi kommer troligen slå en del i helgen för torkan kommer snabbt.
Vi torkar det till hö och hoppas på hö som passar fullblodsstoet:D. Övriga hästar och kossor klarar sig på sämre värden så det löser sig nog.

En vall här putsade vi i våras för det var lite för mkt gammalt gräs och den ser mkt fin ut men inte klar för skörd än.
 
Sv: Betet och vallen växer inte mer

Vet ni om det är smältbart protein som anges i vallprognoserna på freefarm?
 
Sv: Betet och vallen växer inte mer

Det undrade jag också. Är det bara råprotein så är det ju kanske ok för häst också.

På vissa ställen är det helt ok men på många delar av vallen börjar det nu gulna så jag har nog inget val. Måste nog hugga nu. Tittade precis på väder prognosen och så långt man kan se, fram till tisdag i alla fall, ska det vara väldigt varmt och soligt.
 
Sv: Betet och vallen växer inte mer

Vi har med snustorrt. Det lutar åt att vi får öppna en höåker och ha till bete. Det växer inget här.
 
Sv: Betet och vallen växer inte mer

kl
Vi bor vid hornbrogasjön, vilket gör att det lilla regn som kommer går runt oss.. Brorsan ska hjälpa mig vattna betet nästa vecka, min lerjord ser ut som sand nu..
 
Sv: Betet och vallen växer inte mer

Hos oss är det katastrof! Betet är redan slut i en av två betes hagar och nästan visset i den andra av all torka.

Det måste till ett rejält regn nu! :bow:

Men om det väl börjar regna så slutar det ju aldrig.
Ett rejält regn och sedan sol på det hade räddat mitt kommande år dels när det gäller beta och hö!
 
Sv: Betet och vallen växer inte mer

Vi har det lika dant här med bete. Köpte ny gård i höstas för att få mer mark och bete och stödfodrar fortfarande hästarna med hö. Detta är inte sant. Antal balar på åkern är kanske 1/3 eller 1/4 av vad vi borde ha. Hoppas vi får in balar till oss själva ialla fall. Höet kommer bli rekord-dyrt till vintern tror jag. gödningen har gått upp rejält och dieslen och räntor samt att skörden varit minimal. får väl samla grannarna och dansa lite regn- dans.
 
Sv: Betet och vallen växer inte mer

kl

för ett år sen såg det ut såhär
PICT0509.jpg
, gräset upp till magen

nu når det halvvägs upp till hasen
 
Sv: Betet och vallen växer inte mer

Var ute på vallen och kikade idag...än så länge ser det ut att växa lite men kommer inget regn så får vi slå rätt snart. Nu har jag ju bara två hästar och hur mycket hö som helst så jag får nog så jag klarar mina hästar iallafall. Tanken är ju att vi tar även återväxt och gör silage, förstaskörden blir vanligt hö.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 555
Senast: Shixle
·
Hästvård Hej! Nu är jag intresserad av att höra hur ni hade gjort om ni var i min sits, samt era åsikter och hur ni resonerar kring det här med...
2
Svar
20
· Visningar
3 581
Senast: Pilot
·
Foder & Strö Slog min lilla vall igår lördag. (Sen skörd i år pga att det tog ett tag att köpa hem grejerna efter att min höbonde slutat) På morgonen...
2
Svar
30
· Visningar
6 112
Senast: Piraja
·
Foder & Strö Riskfritt blir det väl aldrig egentligen, men så nära det går att komma... Jag har en ponny som aldrig haft fång, och så vill jag...
2
Svar
32
· Visningar
11 411
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp