• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Jempa77
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 61
  • Visningar Visningar 4 486
J

Jempa77

Jag har gett mitt varmblod betfor i en vecka nu och han har blivit väldigt het, kan detta bero på att jag börjat med betfor? Havre kan han absolut inte äta, det sätter sig i huvudet på han, senaste dagarna har han varit tittig, nervös, har svårt att göra halt och stå kvar och när jag ger han hjälper att jag vill att han ska gå, så hoppar han iväg som skjuten ur en kanon, inte så skoj......

Tack på förhand!

Sv: Betfor?

Måste du ge betfor då? Sluta eller håll upp en tid, och se om det blir någon förändring.

Immer

Måste du ge betfor då? Sluta eller håll upp en tid, och se om det blir någon förändring.

Immer

Nej jag måste inte ge betfor, men jag tänkte prova att ge det tillsammans med krafft groov 90, kornkross, mineraler, b-vitamin, linfrö, dels för att det blir godare att äta och för att jag hört att betfor ska va bra för hästens välmående.

Min fråga va ju egentligen om hans tempraments förändring ev kunde bero på att jag börjat med betfor ( med risk att låta spydig, men det är inte min tanke :angel:)

Ja, Jag tror att betfor kan göra att han blir piggare, då det är ju socker och det ger energi.

Ja, Jag tror att betfor kan göra att han blir piggare, då det är ju socker och det ger energi.

Ja det va lite så jag tänkte, det är ju synd, det ger ju bra utfyllnad och han älskar det, men det är väl inte så konstigt:), sött och gott!

Hur mycket betfor ger du då?
Jag tycker det verkar orimligt att hästen skulle bli het, tittig, nervös och ha svårt för att stå stilla på grund av betfor.

Att den kan få något mer energi kan vara normalt, men inte som du beskriver.

Immer

Hur mycket betfor ger du då?
Jag tycker det verkar orimligt att hästen skulle bli het, tittig, nervös och ha svårt för att stå stilla på grund av betfor.

Att den kan få något mer energi kan vara normalt, men inte som du beskriver.

Immer

2.5 dl morgon och 2.5 dl på kvällen ( innan blötläggning alltså 5dl/ per dag). Allstå han har ju haft sina perioder förut när han blivit hetare, men då har han inte blivit riden regelbundet, det blir han nu. Det kan ju va så att det är friskt och härligt ute nu när det är lite svalare....inte fan vet ja:angel:, drygt är det ivarifall, ska kanske nämna att jag haft honom i knappt 5 månader och innan jag fick honom så hade han typ stått i en hage i fyra år och inte gjort ett skit.

Vet ju inte var du bor, men det finns ju en annan sak så här års som kan sätt sprätt på vissa hästar. Kylan!

varför ger du grund OCH kornkross? är inte dessa båda ett grundfoder?
inge kritik, bara undrar....

å kylan kan få den snällaste häst å få frispel... ;)

varför ger du grund OCH kornkross? är inte dessa båda ett grundfoder?
inge kritik, bara undrar....

å kylan kan få den snällaste häst å få frispel... ;)

Jag ger båda för att han har lätt att tappa hull, och ska tillägga att jag inte alls är bra på foder, men fick det tipset av en kompis. Ska man bara ge krafft groov 90 och hö då lr? Usch vad detta är svårt.....

Jag ger båda för att han har lätt att tappa hull, och ska tillägga att jag inte alls är bra på foder, men fick det tipset av en kompis. Ska man bara ge krafft groov 90 och hö då lr? Usch vad detta är svårt.....

Foder är egentligen inte så svårt om man utgår från ett bra grovfoder, som är analyserat. Sen läger man bara till det som behövs. om det behövs. Jag hoppas du är medveten om att även Krafft groov 90 innehåller havre.

Håller med vissa andra - KYLAN! Min häst har varit så lugt och fin hela hösten, men nu när det blev kallt - han vet inte vad skritta är längre. 5 dl betfor gör varken till eller från. Det är ca 150 g torr betfor och ger inte speciellt mkt energi. Tål hästen inte havre är Grooven inget alternativ.

Foder är egentligen inte så svårt om man utgår från ett bra grovfoder, som är analyserat. Sen läger man bara till det som behövs. om det behövs. Jag hoppas du är medveten om att även Krafft groov 90 innehåller havre.

Ja det fick jag veta genom någon här på forumet, men enligt min återförsäljare så är det ingen havre i krafft groov 90 sa hon när jag var där och handlade, blir så trött, bad om råd om ett foder utan havre i! men jag fortsatte med det ändå, men måste väl fundera på att byta, nån som har örslag på något likvärdigt utan havre?

Håller med vissa andra - KYLAN! Min häst har varit så lugt och fin hela hösten, men nu när det blev kallt - han vet inte vad skritta är längre. 5 dl betfor gör varken till eller från. Det är ca 150 g torr betfor och ger inte speciellt mkt energi. Tål hästen inte havre är Grooven inget alternativ.

Nån som har nått tips på annat alternativ istället för krafft groov 90, han har lätt att tappa hull vinterhalvåret enligt förra ägaren. då är det i första hand krafften ja ska ta bort och byta till något annat då, eller vad tycker du/ni? Det är drygt som f-n när detär så här, sitta på en tickande bomb!

Inte är det bättre av att ja ramlade av för ca 1 månad sen och precis känner att man börjar bli människa igen efter en räjel hjärnskakning, då vill man inte studsa omkring på en häst som är vild pga man ger fel mat....hoppas att det är det som är problemet!

Har du ingen analys på grovfodret???
Det är annars bättre att ta bort grooven helt och ge lucern
om hästen är het eftersom groov innerhåller havre om än inte hel havre men det finns en viss mängd i.
H#n fick väll korn kross oxå så lite kraft foder får den ju i sig men som sagt en bra analys brukar hjälpa till att få en bra foderstat som hästen håller hullet på.
Lucern brukar kunna hjälpa hästar med problem att hålla hullet.
Kan ju oxå var så att hästen din har blivit het pga att det har blivit kallare ute.

Ja det fick jag veta genom någon här på forumet, men enligt min återförsäljare så är det ingen havre i krafft groov 90 sa hon när jag var där och handlade, blir så trött, bad om råd om ett foder utan havre i!

Jag har upptäckt att många så kallade foderhandlare har väldigt dålig koll på fodret de säljer. Min t ex rådfrågar mig :confused: om foder och hur olika sorter ska användas.

När det gäller havrefritt kraftfoder finns det flera olika att välja på så det hänger mer på vilka fabrikat du kan få tag på där du bor.
Men t ex Salsa och Havens har havrefria kaftfoder.

Det finns ju flera olika färdigfoder som inte innehåller havre, men det är svårt att rekommendera något när man inte vet näringsmässigt vad foderstaten i övrigt innehåller. Jag personligen hade gett lusern, eftersom det är ett grovfoder och rikt på protein för att iaf till viss del slippa proteinbrist. Ett visst proteinöverskott är inte farligt om proteinet kommer från grovfodret. Lusern brukar funka kalas för svårfödda kusar.

Lucern hackat strå, kan det va något? kan jag ge betfor och korn kross då oxo lr? Och hur mycket lucern ska man ge?

Har inte så stor betydelse om det är strå eller pellets det har samma innehåll men vissa hästar föredrar det ena eller de andra, bara att prova sig fram o ja jag tycker absolut du kan fortsätta med kornkross och den lilla mängd betfor du ger men om du ger det för att "blöta" upp grooven & kornkrossen så kan du ju ta lucernpellets i stället för det måste du andå blötlägga så då blöter du automatiskt kornkrossen med det. Beror nog på hur mycket annat grovfoder du ger men du kan ju börja med något kg.Lycka till :bump:

Senast ändrad av en moderator:

Lucern hackat strå, kan det va något? kan jag ge betfor och korn kross då oxo lr? Och hur mycket lucern ska man ge?

lusern, kornkross och betfor... låter som en bra grej...

du kan utan problem ge uppåt ett kilo iallafall, min får 700/dag å det är bara för att dryga ut kraftfodret lite. tror det står mellan 0,5 till 4 kilo per dag. 4 kilo blir nästan 20 liter. :d det tar plats med det hackade lusernen!!!
detta är ingen reklam, men mustang har havrefri mat till sånna dårar som din... ;) kanske värt att testa?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 217
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 503
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 436
Senast: Edla
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 848
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp med diarré?
  • Valp 2025