Bett, bett, bett!

Sv: Bett, bett, bett!

It's not about the bit!

Det handlar helt och hållet om relationen mellan dig och din häst, ömsesidig tillit och respekt. Har du detta och din häst är med dig till 100% spelar det ingen som helst roll vad du använder för bett eller om du rider utan. Ett lysande exempel på detta är OS-vinnaren i fälttävlan David O'Connor, jag har sett honom hoppa en bana utan träns och hästen gick lika bra då som när han red med träns.
Det är bara synd att människor (förhoppningsvis i all välmening) lägger ner stora pengar helt i onödan på en mängd olika bett som ändå inte är till någon nytta. I värsta fall innebär det att hästen utsätts för mera tvång och smärta (t o m med bestående skador) p g a skarpare bett, hårdare händer och hårdare åtdragna nosgrimmor.
 
Sv: Bett, bett, bett!

De många brytpunkterna resulterar i många små anläggningsytor, och skapar punkttryck i hästens mun, medan ett bett utan brytpunkter får en enda stor, och därigenom mindre skarp, anläggningsyta.

Det är på samma grund som man säger att ett tjockt bett är mildare än ett smalt. (Nu vet de flesta att ett bett som är så tjockt att det inte får plats i hästens mun skapar mer obehag än ett tunnare.)
 
Sv: Bett, bett, bett!

Mer dressyr...
Lydnad även i hoppningen och terrängen, vara konsekvent, det är det enda som kommer att ge långvarigt resultat. Och även hästar som en gång har vart okänsliga i munnen pga hård hand/ skapt bett kan man få finkänsliga igen om man anstränger sig och är just konsekvent.


jag svarade bara på d inlägget!:bump: d e inte bara jag som gör så o de går inte att undvika!:idea:
 
Sv: Bett, bett, bett!

Men det är ju det allt handlar om. Många fastnar lätt i alla sorters utrustning och stirrar sig blinda i det. Men det är inte där problemet ligger.Det är inte den som gör att allt kommer att fungera.
 
Sv: Bett, bett, bett!

Som jag sagt tidigare. Vissa dagar galopperar jag på hellånga tyglar utan problem. Jag har honom alltid lös med mig ute. Aldrig grimma på vägen in/ut från hagen. Det är INTE FEL PÅ KOMMUNIKATIONEN!
 
Sv: Bett, bett, bett!

åh znark, så ska alla dessa människor som helst önskar att man ska rida i repgrimma och bomfri sadel, och missar totalt poängen med att man i vissa fall kan behöva en extra broms.
 
Sv: Bett, bett, bett!

Tack henchen, det är inte så kul att bli påhoppad bara för att man ber om råd.
 
Sv: Bett, bett, bett!

Nej, det är tråkigt att det ibland ska bli så i vissa trådar...
har du provat ett jaktkandar? har inte testat det själv, men vet en del som tyckt det funkat bra. Blir ju bara lite hävstång på det
 
Sv: Bett, bett, bett!

Nej jag förstår det! Det är lätt hänt i denna lilla värld (buke) ;)
 
Sv: Bett, bett, bett!

Ett sådant här bett (även kallat Scourier):

5933945.jpg



Det kan väl vara värt att tillägga att den här tråden är ett antal månader gammal... Trådskaparen har nog förhoppningsvis redan löst problemet.

hur fungerar det här egentligen?
 
Sv: Bett, bett, bett!

håller med om att det inte alltid är fel i kommunikationen. finns vissa hästar som är svårare ute och i hoppningen. Det kan finnas många anledningar. Tex om man har en häst som älskar att hoppa och är riktigt het. Då vill man kanske ha ett litte skarpare bett för att veta att man 100% har koll på hästen. Det är bättre att rida på ett skarpt bett med mjuk hand och ha kontroll på hästen än att ha ett snällt bett och sitta och dra och slita.

Hoppas värkligen att du hittar en bra lösning till din häst och lycka till i forts.:D:bump: :banana:
 
Sv: Bett, bett, bett!

Vilken storlek var det nu du behövde ?

Jag har ett tungt och massivt i storlek 13.5 cm till övers.... :angel:

Min förra häst, en irländare, gillade det bettet jättemycket.
 
Sv: Bett, bett, bett!

Har du hittat ett bett som han fungerar på än?:)
 
Sv: Bett, bett, bett!

Jag har också det problemet... Min tränare tippsade om ett Cornish Snaffle men hittar bara sådana men "räfflad" eller vriden, var köpte du ditt?
 
Sv: Bett, bett, bett!

Mitt är räfflat, hittade det på Scandinavium efter att ha dammsugit vartenda bettförråd på hela mässan :smirk:
 

Liknande trådar

Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 566
Senast: Vogue
·
Utrustning Har just nu endast två olika tredelade bett med rörliga ringar men känner att jag vill kunna ha flera bett att variera mellan. Hästen är...
2
Svar
29
· Visningar
2 152
Senast: Ace
·
Utrustning Min 6-åring som jag nu haft i 5 år visar sig allt mer bli känslig för varje år och i takt med sin utbildnings- och...
2
Svar
25
· Visningar
4 088
Senast: AW
·
Utrustning Jag rider min häst med micklemträns och ett smalt tredelat bett för det mesta. Det är den utrustning jag har kommit fram till att passar...
Svar
7
· Visningar
1 352
Senast: palle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp