Bett, bett, bett!

Sv: Bett, bett, bett!

Ett Waterford bett består ju av många små "kulor".

Dessa kulor ger många små tryckpunkter och upplevs därmed som skarpare.

Testa järna själv med att först ta en rak pinne o handen och sen några små kulor t.ex. pärlor e.dyl.
Kramar du sen pärlorna i handen gör det ondare än med den raka pinnen.

Fast det finns massor med hästar som ogillar ett konstant tungtryck, och dom brukar gilla Waterfordbetten bättre.
 
Sv: Bett, bett, bett!

nu vet inte jag riktigt hur det är med alla bett som har fler brytpunkter, med på ett kulbett/waterford är det väl så att det blir flera små/skarpa punkttryck (från kulorna) istället för om man jämför med ett rakt som har en större anläggningsyta som då ger ett mer jämnt tryck över hela munnen..eller jag vet inte riktigt hur man ska förklara men ungefär så kanske..:D


oj. såg inte att någon annan hade svarat :o
 
Sv: Bett, bett, bett!

Att ett Waterford är skarpare är ju logiskt eftersom du kan knöla ihop det hur mycket som helst men att ett bett med fler brytpunkter alltid är skarpare, som Hööks påstår, köper jag inte. Med det resonemanget skulle ett tredelat bett vara skarpare än ett tvådelat t ex och det håller jag inte med om alls. Hur skarpt ett bett är har ingen övertygat mig ännu om att det har att göra med antal brytpunkter.
 
Sv: Bett, bett, bett!

En kompis köpte en ponny för några år sen, då i början gick det endast att rida på pelham för ponnyn va så stark o olydig, men nu efter många timmars dressyr rider hon på vanligt 3-delat o jättelätt i munnen! (Hoppekipage)
 
Sv: Bett, bett, bett!

Jag antar att det där var menat till mig. Ja, jag KAN rida på ett vanligt tredelat men vissa dagar far fan i honom och han sticker med mig. Detta helst när jag rider terränghoppning. Jag kan hoppa honom på ett rakt gummibett om jag vill men i terrängen, på tävling så vill jag gärna kunna sätta stopp ibland.
 
Sv: Bett, bett, bett!

Jag är väldigt dålig på bett o sånt... Men gick han bra på ett mikmar så tycker jag du ska investera i ett sånt! Kan väl vara värt det tycker jag!
 
Sv: Bett, bett, bett!

Jag kanske skrev lite luddigt..

Jag menade inte att ett flerdelat bett är skarpare bara för att det har fler brytpunkter...

Det är skarpare för att det är FLERA SMÅ punkter som trycker på tungan.

Du skulle få ungefär samma effekt om du tog ett helt rakt bett och satte fast på små kulor på bettdelen.
Då blir det också en massa små punkter som trycker på tungan i stället för en enda lång.

Dessutom köper jag INTE Hööks argument om att ett flerledat bett är skarpare, ibland är det tvärtom.
 
Sv: Bett, bett, bett!

Jag menade inte att du påstått det heller. Mitt första inlägg, som du svarade på, var inte till dig.
 
Sv: Bett, bett, bett!

Jag menar fortfarande på att något inte stämmer...det kan ligga i hur du känner dig just den dagen.Hästen känner av allt.Den vet redan innan man kommer till stallet vad man är på för humör. Inte kan man påstå att man kanske är på strålande humör varje dag. Men detta är min åsikt, du känner trots allt din häst bäst.

Lycka till!
 
Sv: Bett, bett, bett!

Kan du inte skriva inlägget till den du svarar istället? Det blir så förvirrande annars.
 
Sv: Bett, bett, bett!

Den känner det inom sig. Det är väl det där sjätte sinnet kanske :confused: Har läst och studerat detta och det verkar stämma :D
 
Sv: Bett, bett, bett!

Med tanke på hur du krånglat runt med så många bett hade jag nog sett över kommunikationen mellan er i stället..
 
Sv: Bett, bett, bett!

Läs gärna då inlägg 23... där står det att du svarade på mitt inlägg :smirk:
 
Sv: Bett, bett, bett!

Jag sa att mitt första inlägg inte var till dig - det var där jag skrev det om brytpunkterna som du verkar tro var till dig. Det var det inlägget du urspungligen svarade på. Är det tydligt nog förklarat?
 
Sv: Bett, bett, bett!

Hehe nej jag menade faktiskt inte till dig utan till den som jag svarade på :) Min nuvarande häst rider jag på appel mouth bett 2 delat eftersom hon är så känslig. men min förra ponny red jag på 2 delat vanligt metallbett i dressyr och pessoa i hoppning o ut, för hon va verkligen stark, men jätte lydig i dressyren!
 
Sv: Bett, bett, bett!

*kl*
Förstår inte hur svårt det ska vara för folk här att bara svara på frågan istället för att börja hoppa om en massa annat!
Hon frågade om ett bett och inget annat!
Om hon vill fråga er om sin kommunikation till hästen så hade hon väl frågat om det eller? :) :o
 

Liknande trådar

Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 570
Senast: Vogue
·
Utrustning Har just nu endast två olika tredelade bett med rörliga ringar men känner att jag vill kunna ha flera bett att variera mellan. Hästen är...
2
Svar
29
· Visningar
2 152
Senast: Ace
·
Utrustning Min 6-åring som jag nu haft i 5 år visar sig allt mer bli känslig för varje år och i takt med sin utbildnings- och...
2
Svar
25
· Visningar
4 100
Senast: AW
·
Utrustning Jag rider min häst med micklemträns och ett smalt tredelat bett för det mesta. Det är den utrustning jag har kommit fram till att passar...
Svar
7
· Visningar
1 358
Senast: palle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp