Bett funderingar!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Tilly Tam
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 809
T

Tilly Tam

Jag rider mitt halvblod på ett tredelat bett med mittendel i koppar. Har så gjort sedan jag köpte honom för ca 3 månader sen. Jag tycker att det har funkat ganska bra, men han blir väldigt stark när vi travar och galloperar ute, då han ofta kör upp huvudet. Han har också börjat tjafsa och dra upp huvudet när jag gör halt(Mest ute). Fast jag har jobbat på det i en vecka nu och han har blivit bättre igen om jag gör små förhållningar fram till jag gör halt. Men kan det vara så att han tycker det är för skarpt? För eftersom han blir så stark har jag funderat på att testa d-ringsbett eller pessoa vid uteritt.... Jag är mjuk i handen och han verkar inte vara särskilt känslig......Tror ni jag är fel ute?
Kom gärna med tips på bett ni tror skulle passa!

Sv: Bett funderingar!

Låter som tandbekymmer...Är hästen kollad nyligen?
Vad gäller bett så tycker jag att du ska ta hjälp av någon som ser dej rida, det är större chans att hitta ett bett som hästen trivs med då.

Lycka till!

Har du provat att rida mer med sätet?
Ofta tycker jag att känsliga hästar kan reagera så oavsett bett och utan munproblem, men att man får en helt annan reaktion när man bromsar och förhåller mer med sätet istället för hand.
Bara en idé alltså! :idea:

Jag pratade med min tränare om detta med att han drar emot vid halt. Och hon tyckte att jag ska driva på honom mycket (samlat) om han gör så och sedan samla ihop honom igen för att göra halt, och räta upp mig snabbt, liksom ett ryck så att han reagerar mer. Jag jobbar mycket med sätet och det blir bättre och bättre. Han är kollad ganska nyligen, Men eftersom jag har honom installad hos en jättebra veterinär så kan han ju lika gärna kolla honom igen..... ;) Jo jag får ta ut min tränare, men jag känner att jag gärna testar lite själv först för att känna hur han känns på olika bett.....

Låter som han är ganska lik min alltså.
Blir också lite stressad och stark när man har för mycket i handen, men de är väldigt uppmärksamma för sätes- och vikthjälper.
Jag bytte från tredelat till rakt (mullenmouth) och tyckte att jag fick en lugnare häst som tog mer stöd på bettet!
Det kanske kan vara något för dig att prova? :)

Ja sån blir han! Man måste ge mycket eftergift och små lätta tygeltag.
Då blir han mycket lyhörd och koncentrerad, men är man hård, då blir han hårdare :smirk: Okej det ska jag testa! tack för tipset!

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 040
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
668
Senast: cowgirl81
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 169
Senast: inverterad
·
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red... 2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 230
Senast: Bri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka