bett-hjälp

P

piggis_83

Funderar på att prova ett gummibett till min pålla. Hon är både väldigt känslig, men samtidigt blir hon stark ibland (mest i skogen, ibland vid hoppning). Helt enkelt för att hon tkr det är så himla ql. Vill ju inte sätta in ett starkt bett i munnen på henne, men hon måste ju samtidigt lyssna även om hon tkr det är kul.
Jag vill rida på så snällt bett som möjligt, men tror ni ett gummibett blir FÖR milt?
Nu rider jag nästan bara på rakt bett (funkar ganska bra, men blir lite stark ibland på det), ibland 3-delat o nån enstaka gång på kimblewick. Kimlbewick funkar bra, men är inget jag vill rida på varje dag. Då lyssnar hon, men naturligtvis måste jag va extra mjuk i handen.

Har tänkt be en hästtandläkare kolla över tänderna, men det är tyvärr inte så lätt att få tag på BRA sådana. Men vi jobbar på det :)
 
Gummibett är ofta alldeles för tjocka för att ens anatomiskt vara lämpliga i en hästmun... :smirk:
 
Jag blev rekommenderad att använda ett sk "syntetbett" av hästtandläkaren. Ett sånt med äpplesmak. Hästen gick jättebra på detta. De svarta, tjocka gummibetten är däremot inte bra. :bump:
 
Gummibett är ofta alldeles för tjocka för att ens anatomiskt vara lämpliga i en hästmun... :smirk:

Det finns ett rakt gummi-egg-bett på marknaden som är typ 15mm tjockt bara, men de är ruskigt svåra att få tag på :mad:
De övriga betten i HM-variant är dock alldeles för tjocka, och ser bara OK ut på en bamsehäst med riktigt stor och rymlig mun.
 
Ja, jag har själv ett HappyMouth som jag köpte för lääääänge sen, och det är bara drygt 15 mm i diameter.
Detta bett brukar jag använda och det är inte för tjockt på min häst iallafall..
Men de bett som jag sett i handeln idag är ofta bortåt 2 cm i diameter och det tycker jag är för tjockt.
 
Men lyssnar hästen, när du använder ett skarpare bett, på dig för att den blir mer uppmärksam eller för att det gör ont? Gapar den och försöker undkomma bettets inverkan? Jag skulle nog också testa med ett syntetbett och då gärna ett rakt om hästen verkar trivas med raka bett.
 
Jag har en häst som villigt gapar upp för alla sorters bett, förutom ett: gummibettet (rakt).... Det säger väl sitt... :crazy:

Rekommenderar verkligen inte gummibett!! Alldeles för tjocka för normala hästar. Rid med mjuk hand på ett tunnt bett istället, drar hom med dig i skogen, så ha jaktkandaret tills hon är bättre skolad.

Sen så får man kanske undvika vissa saker, galoppera snabbt på väg hem till stallet är inte särskilt smart. Vore jag dig så skulle jag helt enkelt inte ge henne anledning att bli stark, och jobba med lydnad i stället. Med ditt vanliga bett på. :)
 
Jag har ett fullblod som kan bli väldigt starkt och tenderar att stressa. Har provat lite olika bett och faktiskt så går han bäst på just ett rakt svart gummibett! Jag trodde oxå att det skulle vara för tjockt men han går verkligen jättebra,gapar inte som han gör med vissa andra bett, är lyhörd och mjuk.Han är oxå väldigt kännslig och därför tror jag att detta bett passar han och han är inte ett dugg stor och grov utan tvärtom.!Både jag,min medryttare och mina två tränare är överrens att detta bett är det bästa. Sedn försöker jag dock variera betten lite eftersom tandläkaren sa att man ska det.
Men jag vill bara säga att man får prova sig fram själv och man kan inte bara utesluta ett bett för vad man själv tycker och tror om det,det är ju endå hästen som skall ha det i munnen och inte du. Lycka till :bump:
 
Nej hon gapar aldrig, så jag tror inte hon tkr kimblewick är för starkt, såvida jag inte gör ngt "konstigt".
Är ett 2- el 3-delat gummi bäst? Eller rakt helst? Hon går ju rätt bra på det vanliga raka bettet.
Vart får jag tag i ett sånt?
 

Liknande trådar

Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
1 880
Senast: villhöver
·
Utrustning Kan vi inte ha en bettråd där vi kan diskutera olika bett? Jag tycker det är kul med olika bett och deras inverkan och gillar att testa...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 971
Senast: Gimlan
·
Utrustning Jag har en tinker som kan vara extremt fjantig och busig. Just nu har jag ett rakt gummibett och de funkar han väll sådär på, rider man...
Svar
2
· Visningar
448
Senast: Gimlan
·
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 062
Senast: Bri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mat till kräsen liten valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp