Sv: bett noja
Montéryttare skrev:
Om du hade läst alla mina inlägg så ser du att jag håller med dig HELT och fullt. MEN om allt är väl utpassat o hästen är kollad i munnen regelbundet som mina hästar är så ska du inte behöva byta bett om det inte är för att hästen blir stark när du rider ut...som visserligen bottnar sig i ett lydnads problem...
Så om någon här vill hålla på o byta bett så varsågod.... men jag skulle ALDRIG göra det bara för att "det inte ska nöta" i munnen... Har inte haft problem under mina 16 år så varför börja byta nu o skaffa mig problem.. nej tack.
Jag byter endast vid tävling samt andra behov...
Haha, va ni håller på!
Jag håller med Doccan om att man ska byta bett i hästens mun ibland. Klart man ska rida på så milda bett som möjligt, det är väl ingen som har sagt att man ska byta från tvådelat till pelham?
På min lilla welsh brukar jag växla lite mellan tvådelat, rakt och hackamore (tredelat är lite för skarpt i hans mun) Men det blir oftast tvådelat, det går han bäst på. Men jag har tre olika tvådelade, ett smalt och två lite tjockare. Jättebra att växla med! Har också sk. "äppelbett" till honom som han gärna vill ha i munnen
På min fjord, som nu vilar (har en jättestor galla

) så brukar jag bara rida på hackamore och pelham, hon är jättestark när hon vill, men jag lovar, jag har testat mildare bett, men då har det slutat med sken hem för att hon märkt att hon lätt kan springa iväg utan att det gör ont...

Men med kedja under hakan går hon jättebra

Vid longering, tömkörning har jag såklart mildare bett, oledat och tredelat.
Så växla med bett är bara bra, inget negativt med att testa nya grejjer på sin älskade pålle, det kan väl bara bli bättre? Annars byter man bara tillbaka till det gamla