bett på unghäst

Sv: bett på unghäst

Så "snällt" som möjligt, har nu ett vanligt 3-delat men funderar på att byta till ett 3-delat eggbett med fasta ringar då jag vill kunna ha samma bett när jag kör som när jag rider, och han går bättre i körningen på ett sådant bett. Jag har aldrig förstått varför man ska ha massa konstiga typer av bett...

Tror jag kommer in lite fel nu men jag måste bara fråga..

Ni vet Hööks bettlösa träns, vad tror ni om det?
Just nu går min tös på ett tredelat bett med lösa ringar tror jag. Innan jag köpte henne gick hon på tvådelat travbett.

Jag funderar på att köpa det bettlösa tränset för att se hur hon går på det. Jag har testat och ridit henne i enbart grimma och det går faktiskt ganska bra. Hon lyssnar bra.

Jag vill inte köpa ett sådant som tycker på nosryggen och mulen och genom tygeltagen på detta träns verkar genom att ge tryck på nacken och längs sidorna på huvudet. När man svänger pressas sidostycket mot huvudet och hästen flyttar sig ifrån trycket.

Så jag tror på detta, men jag är ändå osäker :P Jag vill veta vad NI tycker, är det någon som har detta?

Jag rider på två eller tredelade bridongbett det har alltid funkat för mig... dem unghästar jag har hållt på med har inte tyckt om så tjocka bett och de e ju bara tänka sig själv det är ju inte så skönt å trä igenom ett stort brett finger genom munnen men en ståltråd e nog inte heller så bekvämt emn en penna e typ lagom tjock... så resonerar jag å jag byter inte bett speciellt ofta heller tycker dem funkar bra har dock bytt bett på 6åringen rätt precis från ett tredelat bridongbett till ett tvådelat pessoabett med bara en liten ring under och det är sånt i gummi eller plast eller vad de nu e och hon är mkt lugnare i munnen på det provade bara på skoj men det var bättre så kör på det nu jag :) man får väl prova sig fram, men jag tror inte det är bra at byta bett hela tiden iaf...

nej jag skäller inte jag frågade bara dessa frågor av nyfikenhet. men i ditt läge skulle jag fan inte våga rida alls :crazy:

/S

Tror jag kommer in lite fel nu men jag måste bara fråga..

Ni vet Hööks bettlösa träns, vad tror ni om det?
Just nu går min tös på ett tredelat bett med lösa ringar tror jag. Innan jag köpte henne gick hon på tvådelat travbett.

Jag funderar på att köpa det bettlösa tränset för att se hur hon går på det. Jag har testat och ridit henne i enbart grimma och det går faktiskt ganska bra. Hon lyssnar bra.

Jag vill inte köpa ett sådant som tycker på nosryggen och mulen och genom tygeltagen på detta träns verkar genom att ge tryck på nacken och längs sidorna på huvudet. När man svänger pressas sidostycket mot huvudet och hästen flyttar sig ifrån trycket.

Så jag tror på detta, men jag är ändå osäker :P Jag vill veta vad NI tycker, är det någon som har detta?

Jag tror inte alls på deras produktförklaring. Så som det är utformat är det bara snack att det inte trycker på nosryggen som jag ser det. Tar du i båda tyglarna kommer ju tränset dras åt runt hela hästens huvud och det tycker jag känns väldig otydligt. Det faller ju på sin egen förklaring. Om ett tygeltag endast trycker på nacken och på sidan av huvudet, då trycker ju två än mer på nacken och på båda sidor om huvudet - hur vet hästen att det betyder stopp? Dessutom så kan ju inte tygeltaget enbart ge tryck på nacke o sida av huvdet, ngt måste ju hålla emot och det är ju nosdelen - klart det bli tryck på nosen. Mulen fattar jag inte varför de blandar in, vem rider med grejer nere vid mulen? Är ju i princip en kopia i läder av bitless briddle om jag inte är helt ute o seglar, sök på det o läs.

Skulle ist rekommendera att du testar hemma med remontnosgrimma med tyglarna i på inghägnat område om du vill testa bettlöst. Den trycker enbart på nosen när du bromsar (precis som hästen kan redan från vanligt grimma) och tar med huvudet åt sidan när du svänger - lätt att fatta för hästen.

Senast ändrad:

ja för det första för ditt eget välmående och paja höften, låter inte särskilt roligt.

menar nu inte att du är knäpp för att du rider men personligen skulle jag inte vågat rida, hoppas du förstår och inte tar illa upp..

Nej nej jag tar inte illa upp!

Kruxet med min höft är att det kan bli ILLA om jag ramlar av, men samtidigt är ridning den enda sjukgymnastik som fungerar! :idea: Utan ridningen har jag svårt att gå överhuvudtaget! Dessutom är ridningen mitt andningshål, min terapi... ;) Jag måste rida, för att må bra fysiskt och psykiskt!

Kanske borde jag ha ngn gammal lugn häst, men det går fint det här med. Hon är ju snäll, min häst. Inga bockningar eller stegringar. Som sagt, snäll och rel. lydig men pigg och stark.

Jag har ett vanligt tredelat tränsbett på min treåring, det har han haft sedan han vandes in på bett vid ca 1,5 års ålder.
Har även provat rakt Happy Mouth och vanligt tvådelat tränsbett, men de var inte populära alls. Har beställt ett tredelat med fasta ringar som jag tänkte se vad han tycker om också.
I början när jag lärde in tygeltag etc. hade jag bara tyglar och remontnosgrimma (som någon annan sa?), tömkör med den ibland också.

Jag är nu inne på min tredje ungäst.
Mina två tidigare växlade jag mellan tredelat bett och hackamore med korta skänklar. Det tredelade hade en mittendel i mässing.
Min nuvarande unghäst växlar jag mellan vanligt tredelat bett med hela mundelen i mässing och bettskivor och det andra är ett tredelat fullcheek. Ska även vänja in henne på hackamore.

Anledningen till att jag har bettskivor är för att inte bettet ska åka igenom munnen. Sätter aldrig på en unghäst ett bett utan bettskivor.

Fullcheeket har jag för att jag vill ha den fasta ringen och samtidigt skänklarnas påverkan från utsidan för att göra henne uppmärksam.

Hackamore använder jag just för att unghästar kan bli bråkiga ibland för det är jobbigt med bett i munnen när dom håller på och fäller tänder och då går dom bättre på hackamore.

Jag växlar mellan två olika tredelade bett.
Funderar även på att köpa ett nova-bett till henne.

ja nova bett låter väldigt populärt, har tyvärr inte fått reda på dom så mycket..

Håller med dig bättre att rida på skarpt bett och mjuk hand än att slita och dra i ett tränsbett som många gör. (Jag får väl skäll jag med...)

Själv rider jag mina åringar på vanliga tränsbett (gärna med pullargrimma) precis som alla de äldre hästarna. Jag tycker inte att man ska krångla till det för mycket. Att sätta ett hackamore på en unghäst skulle jag aldrig våga, det brukar inte vara det enklaste att styra och stanna med... Pullargrimman har jag för att de brukar ha svårt att lägga tungan över bettet då.

Jag har aldrig haft en unghäst som har bråkat för de har haft bett i munnen däremot så har de blivit tjafsiga när de blir lite trötta och då brukar det var dags att avsluta arbetet. Helst ska man naturligtvis avsluta innan hästen protesterar...

Senast ändrad av en moderator:

Vad har ni för bett på era unghästar?
om ni har ett "annorlunda" motivera gärna varför
- Som unghäst hade hon ett vanligt tvådelat tränsbett och ibland gick hon på ponnyhackamore. I några månader hade vi ett tredelat och en annan period hade vi ett rakt.

Vad tycker ni om att rida dom på hackamore?
- Jag tycker lite att det ligger i grundutbildningen att hästen ska kunna fungera på hackamore också. Hackamore med fel hand är inte bra på unghästar, då de verkar mycket bakåt och medför därför att den unga hästen går och biter sig i bringan. Med rätt hand så är hackamore ett bra bett på unghästar, enligt mig.

Det med långa eller korta skänklar? era erfarenheter?
- Jag har bara använt korta skänklar och skulle inte kunan tänka mig att rida en unghäst på ett hackamore med långa skänklar.

4-åringen:

2-delat fullcheckbett

om ni har ett "annorlunda" motivera gärna varför :)
Vill svänga hela huvet på henne istället för bara munnen.

7 åringen (Bara riden 1,5 år)

2-delat äpplebett
om ni har ett "annorlunda" motivera gärna varför :)
Ville ha ett mjukt bett i början sen blev det så bra att hon trivs nästan bara med det. Men ibland rider jag med bara grimma eller hackamore för hon är lite tjafsig i munnen. (Hon är kollad och det är inget fel)

Vad tycker ni om att rida dom på hackamore?
Tycker att det kan vara bra ibland
Det med långa eller korta skänklar? era erfarenheter?
Rider alltid på korta skänklar när det är unghästar tycker att det är så ostabilt med långa.

Och om det nu är så viktigt att variera bett ofta, gäller det även unghästar? borde dom inte ha ett å samma bett som dom trivs med, så dom lättare ska finna ro i början? eller tänker jag helt knasigt. :confused:

Tycker absolut att man bara ska använda ett bett när man hittat ett som häösten trivs med (gäller även äldre hästar) men jag gillar att variera med att rida bettlöst vissa perioder också.

nej det har jag inte gjort..

the_connemara- jag vill veta varför dom är så bra, varför man just ska köpa det bettet till sin unghäst :)

står nog det mesta på deras hemsida antar jag :angel:

/s

Liknande trådar

Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 866
Senast: Vogue
·
Utrustning Jag behöver bettförslag till ena ponnyn. Jag rider oftast på hackamore, ibland babypelham, rakt i gummi. Hon är åt det heta hållet och...
Svar
1
· Visningar
1 120
Senast: Lipperta
·
Utrustning Hej! Jag rider en häst som är väldigt känslig och lyhörd för hjälperna. Han är en mycket trevlig häst när han kommer till ro, ryttaren...
Svar
6
· Visningar
2 162
Senast: viltmilla
·
Utrustning Min häst gillar varken rakt metal bett med fasta ringar eller två-delar metall bett med fasta ringar. Hästen gapar som sjutton med...
Svar
5
· Visningar
2 845
Senast: froggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken ras passar mig?
  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈