bett på unghäst

Sv: bett på unghäst

jag har en som blir 5 i år och vi funderar lite på vad han ska ridas på. han är stark..

innan red jag honom på tredelat (som 3-4 åring) men enligt fodervärden funkar det inte så jättebra längre? har testat rakt pelham (med 2 tyglar) 2 gånger, och han lyssnar som han aldrig har gjort innan, det är underbart! dessutom kunde fodervärden galoppera ute, samlat och lugnt, vilket hon aldrig har kunnat innan.

men som sagt, känns dumt att betsla upp en sådan pass ung häst.
har dock funderat på ett rakt bett utav något slag, känns som om det skulle passa honom..

min 3-åring och min 6-åring går på likadana bett, vanliga tredelade. På 6-åringen varierar jag mellan det tredelade, novabett och tredelat med fasta ringar. Men hon går mest på det vanliga tredelade!

Jag rider min 4-åring på 4 olika bett. Tredelat med rörliga ringar, tredelat med fasta ringar, tvådelat med rörliga ringar och tvådelat med fasta ringar. Funderar även på att köpa ett rakt bett med fast ringar. Varierar även nosgrimma mycket. Detta började jag med efter ett besök hos hästtandläkaren med en annan häst.

Den hästen hade ridits med samma bett och träns en längre tid, vanligt tredelat bett. Vi åkte tid för att den hade blivit "käftigare" i munnen och svårsvängd åt en hållet. Så vi ville kolla om det va något fel i munnen, och det var det! Vi fick förklarat för oss av tandläkaren att om man rider på samma bett hela tiden trycker alltid bettet på samma ställen i munnen/på lanerna. Det kan göra att hästen blir väldigt öm på lanerna även om bettet passade hästen bra, vilket hade hänt våran häst. Vi hade ju inte heller bytit nosgrimma något vilket hade samma effekt som med bettet. Vi red henne med achennosgrimma (absolut inte hårt spänd) och där nosgrimman legat emot (under sidstyckena) var det STORA sår på insidan av kinden. Inte konstigt hästen började säga ifrån! :eek:
Tandläkaren sa att man ska ha minst tre olika bett att variera mellan och inte rida på samma bett i mer än två dagar i sträck för att undvika sånna här problem. Samma sak att med nosgrimma, och gärna rida utan.

När jag vande min unghäst vid bett hade jag ett och samma för att han skulle vänja sig men när jag började rida började jag också variera bett. Och för mig har den funkat hur bra som helst! Min häst är lätt och fin i munnen och lyssnar kanon. :D

Ibland kan det vara så att unghästarna blir starka i perioder när de inte orkar bära sig ordentligt under tex en växtperiod.

the_connemara- jag vill veta varför dom är så bra, varför man just ska köpa det bettet till sin unghäst :)
/s

Mina svar:

Det är mjukare mot tungan (för de som inte gillar tungtryck) än ett metallbett eftersom det är böjligt.

Det "gör" inget om det slår emot tänderna varesig när du tränsar/tränsar av eller när hästen leker med det i munnen i början eftersom det inte alls ger samma känsla som att få ett metallbett mot tändena. Är då såklart även skonsamt mot oupptäckta vargtänder, både för hästen känsla och för att metallbett kan skada tänderna om det vill sig illa. Och unghästar för ju oftast iaf ngn vargtand och det är inte alltid människan upptäcker den direkt.

Det ligger mer still än två/tredelade vilket brukar vara bra i början om unghästen pillar mkt med bettet.

Det kan som andra raka bett inte slå upp i gommen.

Det var vad jag kom på för stunden.

Deras hemsida: http://www.werinova.se/bett.htm

Vad tycker ni om att rida dom på hackamore?
- Jag tycker lite att det ligger i grundutbildningen att hästen ska kunna fungera på hackamore också. Hackamore med fel hand är inte bra på unghästar, då de verkar mycket bakåt och medför därför att den unga hästen går och biter sig i bringan. Med rätt hand så är hackamore ett bra bett på unghästar, enligt mig.

Grundutbildning att rida på blank stång?

Eller menar du bettlöst? Bettlöst håller jag med om men att rida sin häst på blank stång, det är det inte många som kommer till i hela sitt ryttarliv enligt mig.

Ibland kan det vara så att unghästarna blir starka i perioder när de inte orkar bära sig ordentligt under tex en växtperiod.

men kan inte vissa hästar vara det ändå? som många nordsvenskar brukar man höra är starka..? han har liksom alltid varit sådan.. tyvärr.

Min 5 åring, snart 6 år, är mest riden på Nova-bett.
Men när jag fått bjudning och framåttänkande i honom som han saknade tidigare tyckte jag att han blev tung och struntade i bettet och bara ångade på och bytte till tredelat gummibett. Tyvärr tuggar han sönder dem, så nu har jag vanligt tredelet som jag lindar med spentejp. Nu har han både framåtbjudning och mjuk fin mun!

Jag har aldrig blivit inlärd eller vad man ska säga med annat bettlöst. :) Valde då ett hackamore med korta tyglar som jag red på inför många olika instruktörer för att inte hantera det fel. Och eftersom hästarna jag har provat det på har gått bra med det så har jag valt att fortsätta. Däremot sätter jag ALDRIG upp en ovan ryttare på hackamore, kan göra på tok för mycket skada.

Jag har aldrig blivit inlärd eller vad man ska säga med annat bettlöst. :)

Det är väl den vanligast orsaken till att man väljer just hackamore. Så gjorde även jag (dock på äldre tävlingponny). Men testa att rida med en remontgrimma om du vill pröva erat samspel lite extra, det är svårt men nyttigt som attan :)

började med ett vanligt tredelat med lösa ringar. men han fipplade så mycket med det så ja provade ett tredelat med fasta ringar. viket han trivdes bättre med. har åxå ett rakt bett klätt i gummt med fasta ringer. brukar växla mellan dessa två.

Liknande trådar

Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 866
Senast: Vogue
·
Utrustning Jag behöver bettförslag till ena ponnyn. Jag rider oftast på hackamore, ibland babypelham, rakt i gummi. Hon är åt det heta hållet och...
Svar
1
· Visningar
1 120
Senast: Lipperta
·
Utrustning Hej! Jag rider en häst som är väldigt känslig och lyhörd för hjälperna. Han är en mycket trevlig häst när han kommer till ro, ryttaren...
Svar
6
· Visningar
2 162
Senast: viltmilla
·
Utrustning Min häst gillar varken rakt metal bett med fasta ringar eller två-delar metall bett med fasta ringar. Hästen gapar som sjutton med...
Svar
5
· Visningar
2 845
Senast: froggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken ras passar mig?
  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈