Bett till minishettis

pimy

Trådstartare
Har nyligen köpt en minishettis och han kom med bara grimman. Funderar på att börja träna lite tömmkörning med honom och då behöver jag ju ett huvudlag och ett bett till honom. Frågan är bara hur jag får tag på ett bett som passar. Har sett 8,5 men det känns stort när min fjording har 11,5, bara 3 cm som skiljer ju...och de små betten är ju dessutom lika tjocka som de stora. Finns det smalare bett i mindre storlekar? Var isåfall?
Hur gör jag för att ta reda på hur långt bett han behöver? När jag köpt bett till fjordingen så har jag ju kunnat gå på tidigare betts storlek och sett om han behövde samma strl eller större/mindre men hur gör man från scratch så att säga?

Vad har en shettis/minishettis "normalt" för bettstorlek?
 
Sv: Bett till minishettis

men nån måste väl ha minihäst förutom jag!?
 
Sv: Bett till minishettis

Utbudet är ju tyvärr lite dåligt till de vackra små :smirk:

Och jag undrat vad tillverkarna tänker på när dom gör shettisgrejjer. För bett tex så är dom precis lika tjocka och har du hävstångsbett är skänklarna precis lika långa och höga som för ett bett i strl. 14,5 (vilken häst kan ha ett sånt stort bett?!?) Och täcken blir bara överdrivet långa även om ryggmåttet stämmer...

De som har ganska bra utbud ändå är ju lillhastenistav.se men minsta storleken där är nog också 8,5. En shettis/minshettis ska nog ha mindre än så (dock beror det ju på huvudformen och sånt). Det du kan göra för att veta storleken är att ta ett bett du vet storleken på och dra ut det på ena sidan och se hur långt det sticker ut. Men antagligen ska du köpa det minsta möjliga!
 
Sv: Bett till minishettis

De bridongbett (alltså de som är avsedda för att användas på kandar) som finns på marknaden är ju rätt smala, kanske skulle funka med ett sånt om man bara kan hitta det i rätt storlek! Nån som vet ifall det finns?

Nån som vet om det finns mindre än 8,5 cm bett öht?
 
Senast ändrad:
Sv: Bett till minishettis

vi hade en jättemini i stallet förut och han hade ett 8,5 och det är ganska smalt och det är ett vanligt tränsbett.
 
Sv: Bett till minishettis

oki, kanske ska prova det då. Får man prova ett bett och lämna tillbaka det om det inte passar? det blir ju slemmigt och kan få repor... jag skulle nog inte vilja köpa ett begagnat bett utan att veta om det, man kan ju få nån sjukdom på köpet...
 
Sv: Bett till minishettis

men man testar det ju bara i mindre än en minut, och kanske inte precis efter hästen har ätit och så tvättar man ju det sen. jag köpte ett i lördags, hittade ett "golden" tredelat 8,5 för 80 kr, men det var förlitet =0(
 
Sv: Bett till minishettis

Det står bara storlek på Liverpoolbettet och det är 10,5 :eek:
 
Sv: Bett till minishettis

Jag har ett tredelat globusbett 9,5 till min shettis, det passar bra och är smalt och vänligt för den lilla munnen. det kan nog finnas mindre, har köpt det på granngården.
Men jag undrar även vart jag kan köpa en fint svett täcke till shettis i ganska bra kvalitet? jag vet att källqvists hade fina vintertäcken förut iallafall, men har de andra täcken för småhästar också?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bett till minishettis

Får man fråga VARFÖR han skulle behöva ha mindre bett storlek än 8,5cm? jag ha 8,5 på min mini och det passar perfekt. min normalstora shettis på runt en meter har 11,5cm! han kan inte ha mindre eftersom bettringarna annars åker in i munnen på honom. bara för att han är liten och en fjording är stor behöver ju inte det betyda att det måste skilja flera dm i stl. prova 8,5 jag är säker på att det kommer att passa!

granngården har/hade tredelate smala bett i 8,5cm. dom är inte alls lika tjocka som vanliga utan mer anpassad för en liten häst!
 
Sv: Bett till minishettis

Börjes har lite bättre utbud när det gäller shettisgrejjer. Annars finns ju combitäcken i små storlekar, går nog att beställa hem från nån ridsportbutik. Själv köpte jag ett svettäcke på rea på hööks i strl 115 och tog av nån decimeter på ryggen och det sitter perfekt! Aningens långt men inte alls så farligt...
 
Sv: Bett till minishettis

horze har svetttäcken i både 95 och 105 cm, såna dära "med hål"
 
Sv: Bett till minishettis

Jag har 8,5 till min och det är ok kanske aningens stort men det finns ju inga mindre.
 
Sv: Bett till minishettis

Bara för att 8,5 passar en mini behöver det ju inte passa en annan. Likadant är det med islandshästarna i stallet där jag vistas nu. En del har 12,5 andra up mot 14,5, ändå är de alla renrasiga islandshästar så... Men jag har faktitiskt inte sett något mindre än 8 jämt på väldigt länge (har för mig att jag hittat något på 7,5 någon gång)... Återkommer om jag hittar något :)
 
Sv: Bett till minishettis

Dom två normalstora som jag tävlat har haft 10,5 & 11,5. Och så höll jag på med två åringar, varav den ena var en stor mini och hon kunde ha 9,5.
 
Sv: Bett till minishettis

Ja, så alltså skiljer det en massa :)
 
Sv: Bett till minishettis

ska be pålle bita på måttstocken så får vi se vad det visar sig vara för size han behöver! ;)
 
Sv: Bett till minishettis

jag har också en mini som är bara ett år, har funderat på att börja tömköra honom lite i sommar och ett bett som är 8,5 är jättestort på honom... Så jag förstår dillemmat. Jag vill ju att han ska få ett bra intryck av bettet redan från början och det tror jag inte att han får om bettet är alldeles för stort... Jag förstår dock inte hur du kan ha ett 11,5 på en vanlig shettis, måste ha stor skalle, då jag har 12,5 på mitt halvblod som är 1,70 hög och det sitter utmärkt!
 

Liknande trådar

Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 132
Senast: Freazer
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 886
Gnägg Jag har en 3-åring (4 år efter nyår) som jag inser att jag inte har energi för. Ingen komplicerad häst alls, utan snarare tvärtom lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 486
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
4 877

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp