Bett till ridtravare(ny "inriden")

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare yeax
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 3 598
Sv: Bett till ridtravare(ny "inriden")

Jag skulle prova pelham med dubbla tyglar, eller jaktkandar. Och såklart öva på "lydnaden".
Eller kanske sidepull/hack tillsammans med vanligt tränsbett?

Skulle också rekommendera att prova ett rakt pelham med två tyglar och tränare. Genom att rida pelham med två tyglar kan du rida som med tränsbett när hästen är mjuk och ta med hävstång när han blir stark. Detta med l att gå över till tränsbett.

Idag tog Viggen bettet direkt utan att jag var inne och fumlade i munnen på honom och sög upp det. Ett vanligt tränsbett ;).. Jag tänkte förra veckan att det får bära eller brista, antingen drar han armarna av mig och sticker eller så stannar han upp och samlar sig.. Han lyssna SJUKT bra på mina tygeltag, självklart vart han stark när vi travade på men han är ju travare... Nu har ja skalat bort allt som hans förra ägare hade på honom... =) Och ja kan inte va gladare!
Tack för tipset.. nu verkar ja ha en verkligt glad pålle =)

Och jag behöver inte krångla till det för mycke för mig själv, det va verkligen värt att prova innan det inhandlades något dyrt special bett.. =)=):bump:

Ja det va helt underbart, men modet va tvungen att infinna sig också, men nu rider jag utan bomull i öronen och med vanlig bett så jag är så himla lycklig!.. han har visat sig vara en gentleman.. =) det tar ju ett tag innan man lär känna sin häst och vi 'är på god väg..och ju mindre trassel vi behöver ha för en ridtur besto bättre, igår va vi ute på en lång skritt tur på vanliga bettet också och det va inga problem, red på halvlång tygel hela turen runt =).. och som sagt lyckan idag när han tog bettet direkt ur handen på mig va obeskrivlig.. =)

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag är medryttare på än äldre ridtravare som för det mesta är en helt underbar häst. Innan jag blev medryttare på henne hade hon...
Svar
15
· Visningar
1 265
Senast: Lager
·
Utrustning Jag var på en föreläsning om bett i förra veckan. Där väcktes frågan om huruvida man bör variera bett på hästen, och inte alltid rida... 2
Svar
35
· Visningar
3 198
Senast: Speedway
·
Träning Hej! Jag har en unghäst som började bli riden ordentligt detta året från att ha varit drag-/arbetshäst. Hästen blir ofta väldigt... 2
Svar
20
· Visningar
1 975
Träning Vet inte om tråden ligger rätt, flytta den gärna annars(: Det är såhär att min lilla syster(12 år) har kärat ner sig i ett treårigt... 2
Svar
28
· Visningar
3 950
Senast: Bejbie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka