• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Supersonic_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 2 133
S

Supersonic_

Eftersom jag inte orkar hålla på och slita i munnen på min häst när vi rider i skogen, funderar jag på ett något skarpare.
Har just nu 4 olika att pendla mellan, ett 3-delat, ett 2-delat och ett Rakt, alla med fasta ringar, samt ett "Ponnyhack".

Det hon går bäst på är hackamoret om jag har kedjan framme under, men hon får skav av den och därför måste jag ha ludd där.

Tror att Pelham/Jaktkandar kommer bli för starkt , så kanske ett pessoa?
Är isåfall rakt eller tredelat bättre? Hade ett rakt i gummi förr men hon fick skav av gummit.
Något annat tips på skarpare bätt som ändå är bra för hästens mun?

Svar som "mer dressyr" undanbedes.

Sv: Bett?

Pessoa är inget bra alternativ tycker jag.
Främst för att själva konstruktionen är urkass, bettet har ingen kindkedja (ingen hejd på hävstångseffekten), det lyfts i munnen likt ett gag-bett vid tygeltag (allmänt obehagligt), och ett delat bett (spelar ingen roll vilket hävstångsbett det är) känns också obehagligt i samband med hävstångseffekten.

Jaktkandaret är inte alls särskilt starkt enligt min mening, iallafall inte i samma division som pessoat.
På pelhamet har du fördelen att kunna rida på två tyglar, en som är i det närmaste ett vanligt bett, och en som du kan ta till när det börjar gå lite för fort.

Slutligen, försök att undvika delade bett med hävstänger, och välj inte ett för tjockt bett (du hade ju tankar på gummibett, men dessa brukar ju vara väldigt tjocka).

Men tänk ändå på att det ena utesluter det andra, ett bett är inte lösningen på något som i grunden är ett lydnadsproblem. Bettet är bara till för att hjälpa till med att få bukt på problemet. Nu säger jag inte att det är så i ditt fall, men det är alltid viktigt att ha i åtanke.

Lycka till! :bow:

Tillägg; du skulle även kunna sätta en läderrem istället för kedja under hacket, så du slipper skavet.

Senast ändrad av en moderator:

Är det stor skillnad på jaktkandar/pelham?
Och är det mycket skillnad på de olika varianterna på ett jaktkandar, att ha tygeln som på ett vanligt bett, 2 tyglar i "skårorna" och delta?
Har bara sett jaktkandar med tungfrihet, min häst har väldigt liten mun (9.5cm) och låg gom, kommer det vara obekvämt för henne med tungfrihet? :confused:
Är det kanske bättre med ett rakt (svagt böjt) pelham isåfall?

Jaktkandaret skall väl (som jag förstått det) ridas med enbart en tygel, vilken aningen kan fästas i någon av skårorna eller bara i själva ringen som ett vanligt bett (mildast). Med pelhamet har du ju som sagt fördelen att kunna ha två tyglar, en i hålet precis vid mundelen, och en längst ner på stängerna liksom. Där har du en väldig fördel anser jag, då du kan variera "hårdheten" genom att rida på tygel nr 1 i vanliga fall, och ta till tygel nr 2 likt en nödbroms typ :p

Tungfriheten på bett har jag aldrig riktigt förstått vitsen med, tycker bara att den gör mer skada än nytta, är mer för mullen mouth (svag böj på bettet). Har för mig att Globus Sport, www.globussport.se har både jaktkandar och pelham med mullen mouth i små storlekar.

Jag tycker, att om din häst funkar på hackamore, byt ut kedjan mot en läderrem och fortsätt rida på det...

Rakt tränsbett är väl också värt ett försök, det är ju väldigt milt samtidigt som en del hästar lyssnar bättre på det...

Själv försöker jag just nu hitta ett bett min häst trivs med...inte lätt!! :bump:

Ynthe skrev:
Pessoa är inget bra alternativ tycker jag.
Främst för att själva konstruktionen är urkass, bettet har ingen kindkedja (ingen hejd på hävstångseffekten)...
vad är det som säger att man itne kan sätta på en kindkedja??

Måste du ha ett ponnyhack då? Kan du inte köpa ett hackamore med långa skänklar om hästen nu trivs på just hack?

prova ett sk hissbett. Det gör inte hästen hårdare i munnen men du får ändå mer kontroll. Min syster använder det ibland på sin ponny då han kan bli extremt stark i vissa lägen. Och då menar jag verkligen stark. Men hon är redan så hård i munnen sen tidigare så vi ville inte gör henne hårdare så vår tränare rekommenderad hissbettet. Fråga i en ridsportbutik efter det.

Jag har ett 2 delat eggbett på min heta ponny. Har provat vanligt 2 delat tränsbett och det går absolut inte, hon far med huvudet och kan inte koncentrera sig. Sedan jag fick eggbettet är hon en helt annan häst, lugn och koncentrerad även när vi rider ute.

Min kopmis D-ponny trivs bäst på pessoat ute, inne varierar han mellan vanligt tvådelat, tredelat och rakt tror jag. Men ute fungerar han absolut bäst på pessoa.

- lånar knapp -

Prova nåt som tar på näsan eller så. Endel hästar springer bara mer när det gör ont i munnen. Om man lyckas vinkla om huvudet med ett hackamore eller dylikt kan det ha mer effekt än något som bara gör mer ont.

Vet vi något om varför hon inte lyder/lyssnar? Kan du berätta?

Hur ofta byter du mellan betten?
Det ultimata är att ha 3-4 olika bett och variera varje ridtur.
Jämför med om du skulle ha ett par pumps. Om du går ut ena kvällen och har ett par skor så kanske du får skav av dom. Om du går ut kvällen efter så väljer du ett annat par skor för dom kanske skaver på ett annat ställe.
Likadant gäller det med bett.

Raka, smala bett är det ultimata. Hästen har ingen plats för bett i munnen egentligen.
Om du ska ha ett pessoa så välj ett rakt, för att mildra hävstångseffekten så kan du använda deltatyglar, kedja eller läderrem.

Jag rider med pessoa vid uteritter för min häst är ganska pigg då och jag använder deltatyglar då.
Ska man rida på ett bett med hävstång så gäller det att man är mjuk och noga med eftergifter osv. för hästen kan lätt knäppa av i nacken och det är svårt att få hästar att sluta med det. Rider man hästen korrekt och man känner att hästen arbetar så tycker jag att det är OK.

Detta är betten hon har och har testat:

3 delat med fasta ringar - går rätt bra att rida lugnt på ridbana med
2 delat med fasta ringar - samma som förra, lyssnar lite bättre dock
Rakt med fasta ringar - hon blir väldigt "stel" i munnen
Hackamore - som sagt, går bra med kedja men det kan jag inte ha. Läderrem och ludd lyssnar hon inte ett dugg på och jag får slita jättemycket då jag tex ska galoppera eller är i skogen :(

Har testat:
Tredelat järnbett, det bet hon fast i och tyckte inte alls om
Hackamore med långa skänklar - Hon fick världens panik och bara stegrade sig trots långa tyglar, jag kunde inte ens testa att svänga för det gick inte att röra tyglarna :eek: bytte snabbt! Mysko reaktion..
Happy Mouth Pessoa - Fick skav av det och det var för tjockt för hennes minimun, annars gick det bra! Hade det på "andra" ringen och det var lagom.

Det kanske är värt att testa ett pelham istället för att fortsätta prova runt en massa nästan likadana bett? :confused:
Är bara rädd för att det ska vara för starkt, hon är väldigt het och om det är starkt kommer hon bli extremt studsig och tex inte ta ut galoppsprången utan bara studsa. Men om jag rider med tygeln i stora ringen, visst är det skarpare då än vanligt bett? Tar kedjan någonting då?

Ska nog testa ett sånt såfort jag får pengar :)

Rider min pigga (o lite starka) häst på kimblewick nån gång ibland (kulbett, finns på bl a börjes). Tkr det funkar bra, då kan hon inte bita tag i bettet.
Annars rider jag på 3-delat eller rakt. Raka bett brukar lugna många oroliga munnar. 3-delat blir ngt skarpare än ett vanligt, men ligger oxå bättre i munnen sägs det.
Pessoa tkr jag inte om, tkr du ska prova kimblewick el jaktbett.

min kompis red sin extremt heta kallblodstravare på pessoa(lägsta ringen) förut. jag tipsade om ridkapson, så nu rider hon kombinerad ridkapson och rakt tränsbett. bettet använder hon ENBART när hästen börjar bocka och hon behöver lyfta huvudet, annars behöver hon bara kapsonen!

Majjijann skrev:
vad är det som säger att man itne kan sätta på en kindkedja??

Kindkedjan hamnar på fel plats, den hamnar liksom inte i kindkedjegropen där den ska vara, utan högre upp (ganska obehagligt). Bettet är inte gjort för att användas med kindkedja, helt enkelt.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nyligen köpt en ny hopphäst, sto 13 år hoppar upp till 140. Hon flyttade hem till oss för snart 4 månader sedan. Upptäckte...
Svar
1
· Visningar
221
Senast: Nevermind
·
Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i... 2 3
Svar
49
· Visningar
9 301
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 353
Senast: Freazer
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av... 2
Svar
31
· Visningar
4 669
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka