Betten kvar och vaggor förbjuds

Ja, och vaggorna. Kan ju inte anses som något som inte går att ha i dressyr. Ser det som omodernt att inte kunna ha bettlöst och vaggor.
Bettlöst är ju en sak men vaggorna är väl självklart att det inte går igenom?? Jag köpte av misstag såna gummityglar av PS, såg inte vaggorna förrän jag kom hem. På min häst gör dessa vaggor att hon kryper bakom och inte går fram till bettet medan med mina andra, exakt likadana gummitygar utan vaggor, funkar hon helt normalt på. Så den som säger att vaggor inte har nån effekt är helt ute o cyklar.

Bettlöst är ju en sak men vaggorna är väl självklart att det inte går igenom?? Jag köpte av misstag såna gummityglar av PS, såg inte vaggorna förrän jag kom hem. På min häst gör dessa vaggor att hon kryper bakom och inte går fram till bettet medan med mina andra, exakt likadana gummitygar utan vaggor, funkar hon helt normalt på. Så den som säger att vaggor inte har nån effekt är helt ute o cyklar.

Som vanligt beror det ju på häst. Vissa hästar beter sig helt annorlunda med tunga tyglar jmf med lätta tyglar, på bett med fasta ringar jmf mot rörliga osv. Det är inte så att allt som kan ha effekt förbjuds.

På min spelar vaggor eller ej noll roll så jag bryr mig inte. Men skulle önskat svtf kunde motiverat förbudet med mer än "det är inte tillåtet, därför är det förbjudet"

Va? Menar du att det är självklart att det blir förbjudet för att just din häst kryper bakom lod?

På andra hästar har det ju främjande effekt, så varför du tänker att just din häst är normen för hur det fungerar med vaggor verkar konstigt i mina öron.

Det är ju samma med olika bett och olika kopplingar. Alla bett har olika effekt och det är ju det som är grejen med att välja rätt för rätt häst.

En häst som det stod om i tidningen ridsport hade fått precis motsatt effekt mot vad du fick.

Va? Menar du att det är självklart att det blir förbjudet för att just din häst kryper bakom lod?

På andra hästar har det ju främjande effekt, så varför du tänker att just din häst är normen för hur det fungerar med vaggor verkar konstigt i mina öron.

Det är ju samma med olika bett och olika kopplingar. Alla bett har olika effekt och det är ju det som är grejen med att välja rätt för rätt häst.

En häst som det stod om i tidningen ridsport hade fått precis motsatt effekt mot vad du fick.
Japp givetvis menar jag det? Det är förbjudet för ATT det finns hästar som blir påverkade av vaggor.

På min spelar vaggor eller ej noll roll så jag bryr mig inte. Men skulle önskat svtf kunde motiverat förbudet med mer än "det är inte tillåtet, därför är det förbjudet"

Det var de jättetydliga med när de gick ut och förtydligade Tr i denna frågan, tror det var i våras, ingen hjälputrustning i tyglar och sidostycken som har elasticitet, det är säkert samma nu .
Och om det inte står med som tillåtet så är det inte tillåtet men det finns säkert en tanke bakom även om den inte står.

Japp givetvis menar jag det? Det är förbjudet för ATT det finns hästar som blir påverkade av vaggor.

Fast det var inte det jag varken påstod eller frågade.

Om allt som fick hästar på individnivå att gå bakom lodplan så ska ju ridning överlag förbjudas.
Det beror ju på häst, ryttare och utrustning. Det finns hästar som går bakom lodplan med bettlöst, vanligt tränsbett och vilket annat bett som helst.
För det är väl ingen som tror att bettlöst inte har någon effekt heller?

Senast ändrad:
Jag är besviken för att avd B inte kom tillbaka för oss vuxna på ponny. :(

Jag tycker det är fantastiskt att vi i körningen tävlar på lika villkor som juniorer, vi vuxna som har ponny.
Det är många vuxna som förlorar mot barn i körning. Undrar varför det är skillnad md ridningen?

Nej det är inte därför det är förbjudet. Det är förbjudet för att det inte är tillåtet och de har inte gett något skäl att inte tillåta (vilket det inte gjort för annat heller, tex bettlöst)

Det var de jättetydliga med när de gick ut och förtydligade Tr i denna frågan, tror det var i våras, ingen hjälputrustning i tyglar och sidostycken som har elasticitet, det är säkert samma nu .
Och om det inte står med som tillåtet så är det inte tillåtet men det finns säkert en tanke bakom även om den inte står.

Fast de har flera omgångar frågats varför. Men enbart motiverat med att det äe förbjudet eftersom det inte står som tillåtet. Vilket i sak är rätt. Det har aldrig varit tillåtet eftersom det aldrig stått som tillåtet i TR. Så inget nytt att det är förbjudet - det har det alltid varit och de har bara förtydligat.

Men de har aldrig gett ett skäl att inte tillåta. Utan bara konstaterat att det inte är tillåtet. Där kan jag tycka en motivering varför det inte tillåta är bra. Men de motiverar att de inte tillåter bettlöst med att de vill ha forskning på om bett är skadligt först. Så är ju i samma linje med det (och bomlös sadlar och allt annat som varit på tapeten förr) - de ger ingen motivering eller effektvärdering utan "för att det är så"

Jag tycker det är fantastiskt att vi i körningen tävlar på lika villkor som juniorer, vi vuxna som har ponny.
Det är många vuxna som förlorar mot barn i körning. Undrar varför det är skillnad md ridningen?

Troligen för man har en åsikt i grunden inom ridgrenarna att ponnyer inte ska ridas av vuxna. Undantaget distans och western, men i hopp/dressyr då. När du blir för gammal ska du tävla stor häst liksom. Envisas du med att rida ponny får du göra det bland de stora hästarna.

Gissar jag.

Troligen för man har en åsikt i grunden inom ridgrenarna att ponnyer inte ska ridas av vuxna. Undantaget distans och western, men i hopp/dressyr då. När du blir för gammal ska du tävla stor häst liksom. Envisas du med att rida ponny får du göra det bland de stora hästarna.

Gissar jag.

Jag tror som du. Men, det finns ju många vuxna som är små och känner sig alldeles för stora på stora hästar.
Så länge det är ok så kan jag personligen inte se något fel. Vi som kör ponny vill ju ha ponny, inte stor häst.

Men de har aldrig gett ett skäl att inte tillåta. Utan bara konstaterat att det inte är tillåtet. Där kan jag tycka en motivering varför det inte tillåta är bra. Men de motiverar att de inte tillåter bettlöst med att de vill ha forskning på om bett är skadligt först.

Nu minns jag inte exakt var jag läste det men anledningen till att vaggorna inte släpptes är att det blir en oönskad elasticitet i vaggorna som de vill att ryttarna ska lära sig rida med istället för att få hjälp med extra hjälputrustning.:)
Och att bettlöst inte är tillåtet beror såklart på att mycket i TR är uppbyggt kring den kontakten som hand mot bett ger,blir det nu forskningssamarbete som visar att bett är skadligt för hästen så kan det säkert bli så att det blir någon form av bettlöst som blir tillåtet.

Nu minns jag inte exakt var jag läste det men anledningen till att vaggorna inte släpptes är att det blir en oönskad elasticitet i vaggorna som de vill att ryttarna ska lära sig rida med istället för att få hjälp med extra hjälputrustning.:)
Och att bettlöst inte är tillåtet beror såklart på att mycket i TR är uppbyggt kring den kontakten som hand mot bett ger,blir det nu forskningssamarbete som visar att bett är skadligt för hästen så kan det säkert bli så att det blir någon form av bettlöst som blir tillåtet.

Nej den elasticiteten ska finnas i ryttarens armar, inte i tyglarna. Därför är det förbjudet. Precis som @Novali01 skriver så får inte utrustningen påverka eller inverka på hästen. Jag tycker inte det är ett dugg konstigt att det inte är tillåtet!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Världsrankingen toppas återigen av Stockholms-besökaren Isabell Werth. Lite längre ner på listan klättrar svenskarna varsitt steg uppåt...
Svar
0
· Visningar
404
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Bragdguldet gick till golfaren Henrik Stenson. OS-tvåan Peder Fredricson har däremot fortfarande chans på två priser på Idrottsgalan och...
Svar
0
· Visningar
634
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka