bettet som klämmer eller hästen som biter sig själv?

K

Kalotta 3

jag skulle verkligen behöva hjälp med en sak! när jag fick min häst så red jag på 3delat bett,men så upptäckte jag att hon fick blåmärken på insidan av läppen, nån cm från mungipan. jag trodde att det var bettet som klämde henne(där sidobiten kopplas ihop med mittbiten av bettet om ni förstår vad jag menar) och började rida med oledat tränsbett istället. nu när jag rider på det oledade bettet så får hon inte dom här blåmärkena och jag har varit helt säker på att det varit det 3delade som var problemet, men nu när jag tänker tillbaka så fick hon faktiskt blåmärken av det oledade också innan sommaren,så då kan det ju finnas någon annan anledning till det hela. tror ni det kan vara så att hon råkar bita sig själv när hon tuggar på bettet? jag har provat me alla möjliga saker: rörliga och fasta bettringar,olika storlekar på bettet,bettskivor,olika höjd i munnen,snokrem osv. jag tycker att d blev något mindre märken när jag testade 2delat häromdagen. jag vill verkligen kunna rida med ledat bett,för hon är så fruktansvärt fin i ridningen då. går i ärlig form och är framåt och positiv! när jag har det raka är hon mest seg och spänd och inte alls speciellt trevlig att rida. jag har provat jaktkandar några ggr nu och hon går helt ok,men det känns inte som om hon är lika ärlig i formen och hon har inte lika mkt framåtbjudning. snälla kom med tips och åsikter,ni kanske vet något jag kan testa som gör att jag kan rida me delat bett :bow:
 
Sv: bettet som klämmer eller hästen som biter sig själv?

Har du provat med hästtandläkare?
Om inte, så börja med det ;)
 
Sv: bettet som klämmer eller hästen som biter sig själv?

jo jag har såklart pratat me min veterinär som är jätte duktig,men hästen har aldrig märkena när hon har varit där,så hon har inte kunnat kolla och ge ett riktigt utlåtande.
 
Sv: bettet som klämmer eller hästen som biter sig själv?

Veterinär och hästtandläkare är sällan samma sak, det är tyvärr mycket få veterinärer som är kunniga på tänder. Tror inte att en tandläakre behöver titta på just blåmärkena, du vet ju att de har varit där, utan snarare kolla efter hakar, snedslitningar eller liknande som kan ha gjort att hästen bitit sig inuti kinden. En hästtandläkare kan hjälpa till att prova ut bett också, så slipper du oroa dig för att det inte passar hästens mun!
 
Sv: bettet som klämmer eller hästen som biter sig själv?

Hästtandläkare. Ska själv ta dit min dam, antagligen i vår, då jag ska börja om med inskolningen på bett (fd. bettskygg häst). Tror att det är bra att få munnen undersökt.

Är det inget fel i munnen, låter det på din beskrivning som att du rider/ridit på ett för långt delat bett..

Bettskivor är inget som hindrar ett bett från att klämma ;)
Och snor du ihop nosen med en rem, och ett bett som inte passar, förvärras det troligen.
 
Sv: bettet som klämmer eller hästen som biter sig själv?

Veterinär och hästtandläkare är sällan samma sak, det är tyvärr mycket få veterinärer som är kunniga på tänder. Tror inte att en tandläakre behöver titta på just blåmärkena, du vet ju att de har varit där, utan snarare kolla efter hakar, snedslitningar eller liknande som kan ha gjort att hästen bitit sig inuti kinden. En hästtandläkare kan hjälpa till att prova ut bett också, så slipper du oroa dig för att det inte passar hästens mun!

Det finns inga regelrätta tandläkare på hästar. Det finns tandtekniker och utbildningen är väldigt kort.

Det finns veterinärer som har spetskompetens på tänder. Tror TantEster sa att man kan få en lista på dessa från SLU.
 
Sv: bettet som klämmer eller hästen som biter sig själv?

jag kollar munnen på henne regelbundet och där är inget fel,allt ser jätte fint ut,därför jag tycker det är så konstigt också :confused:
 
Sv: bettet som klämmer eller hästen som biter sig själv?

ja d va d jag också tänkte först,så jag har provat massor av olika storlekar,men d blir likadant även med ett mindre/större bett.tänkte mest att jag skulle prova bettskivor för har hört att det stabiliserar bettet och gör så att det ligger mer stilla.likaså med snokremen+att jag tänkte testa den o se om hon tuggar mindre då och kanske förhindra att hon biter sig själv
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nyligen köpt en ny häst. Han är från Holland och jag har inte så mycket info på vad han har gjort innan. Ett problem vi har...
Svar
2
· Visningar
896
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
4 994
Utrustning Min häst är vansinnigt känslig i munnen och jag har väldigt svårt att få till en lösning som hon verkar tillfreds med. Jag har extremt...
2
Svar
38
· Visningar
3 672
Senast: Efwa
·
Utrustning Min häst gillar varken rakt metal bett med fasta ringar eller två-delar metall bett med fasta ringar. Hästen gapar som sjutton med...
Svar
5
· Visningar
2 710
Senast: froggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp