betthjälp!!!

nemesis

Trådstartare

har ett hbl sto som ja behöver hjälp med.
hon kan vara himla het och de e lite häst att hålla in, (170).:crazy:
tredelat kan funka i dressyren, och därför rider ja alltid nästan) med det på banan, men ute e de kört.:(
brukar ha pelham, rakt och på "mildaste" ringen e hon på gränsen till för stark, på deltat krullar hon ihop sig, och på "starkaste" krullar hon ihop sig som tusan och får för sig att öva spansk skritt mitt i skritten:crazy: vet att hon gör detta för att komma bort från obehaget i bettet, därför rider jag ej på nedersta ringen igen. två tyglar kan funka men ute i terrängen när man har en stor dynamitklump att hålla reda på blir de krångligt:crazy:

kan tillägga att jag rider ok, driver fram henne genom hela kroppen, och inte segdrar i munnen. detta är ett bett problem, inte ryttarfel. (där lät ja ego);)
snälla bukefalister, spotta ur er bettips, å de me basta!:bump:
//emelie å rappan.:)

Sv: betthjälp!!!

jag tycker man ska vänta med att betsla upp så länge man kan. Jag ser inte uppbetsling som lösning på sånna här problem. Det bästa (tycker jag) är att träna mer lydnad både på banna och ute. Det kanske kan vara en lösning att börja "kräva" lite mer av henne (vet ju inte hur du gör nu) när ni rider ut så hon blir tvungen att koncentrera sig mer och inte springer i väg och blir stark, om det är så hon gör.

Lycka till:)

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver bettförslag till ena ponnyn. Jag rider oftast på hackamore, ibland babypelham, rakt i gummi. Hon är åt det heta hållet och...
Svar
1
· Visningar
1 120
Senast: Lipperta
·
Hästvård Jag vet att det finns hundratals trådar i ämnet häst som gapar men jag har läst igenom dem alla utan att hitta någon som stämmer överens...
Svar
19
· Visningar
2 549
Senast: Jolo
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt... 2 3
Svar
49
· Visningar
12 988
Senast: Karminnie
·
Övr. Hund Jag visste inte alls vad jag skulle döpa rubriken till. Som flera redan säkert vet så har Cas spondylos och flög utan större varningar... 2
Svar
26
· Visningar
2 505
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka