Bettlöst (sidepull) av vanligt träns

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Cronis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 29
  • Visningar Visningar 4 886
C

Cronis

Går det på något sett göra ett bettlöst-träns av ett vanligt?

Jag har en häst som rids med sidepull, och har ju en miljard vanliga träns, som bara hänger.
Jag tycker det är tråkigt att dom inte går att använda just nu. Jag tycker fö. att sidepullen är skitfula... :crazy:
Tänkte då ta ett vanligt träns, dom går ju att variera i all evighet. Men frågan är hur man går tillväga för att få det utformat på bästa sätt.

Är det någon som har gjort detta?

Sv: Bettlöst (sidepull) av vanligt träns

Vet an min tränare gjorde sidepull av vanliga träns, men har aldrig sett hur dom blev, tyvär!
Så går gör det ju!;)

Det finns de som säljer nederdelen till sidepull som man kan sätta fast i sidostyckena på vanliga tränset. Fast nu var det ett tag sedan jag såg en sån och hittar inte åt det på nätet igen... Men det finns iaf! :)

/Camilla

Jag har gjort mitt bettlösa träns utav en remontgrima. Funkar kanoners :banana:

Menar du nej som i att du aldrig har provat eller nej som att du inte vill prova?

Remontgrimma ger ju ungefär samma effekt och om hästen är westerskolad så tror jag att skillnaden under ridning blir marginell faktiskt.

Har inte provat, iom att han bara rids på westerns.p. sas.

Tror att det blir konstigt med remont, han har liiiiitet huvud, men får väl köpa en sådan, (den jag har är för bred för honom), och testa.

Nån som har en bild?

Är det remontgrimma med spännen?

Appropå remontgrimma med spännen, finns det i brunt?

Jag har gjort en egen sidepullnederdel som fästs i sidostyckena, inte speciellt svårt eller tidskrävande.
Du behöver rep (och ett nylonband över nosen om du vill göra precis som mitt, för att få extra stadga), fyra ringar och något att klä det med (funkar med vanligt nosludd också) - min är klädd i fuskläder.

Visas här på en för stor häst bara för att jag behövde ett snabbt kort, tränset är ju anpassat efter min lille plutt
sidepull003.jpg

Den går ju att göra i oändligt många varianter, men jag som rider på så lite tygel som möjligt ansåg att den här versionen fungerade bra för mig.

och på rätt häst, men kass bild:
aa83e073.jpg

som du ser är det en universalmodell som funkar på alla storlekar av häst (även om det nog blir väldigt fel proportioner om den sätts på en falabella), ska köpa ponnytyglar att använda till den eftersom den förlänger tyglarna ganska mycket på min häst (jämfört med Picado ovan..)

Senast ändrad:

Jag har köpt ett sidepull, men tycker att det lätt glider i sidled. Hur fungerar ditt? Håller det sig på plats?

japp det ligger still.
men så försöker jag använda tyglarna så lite som möjligt också så jag vet inte hur det blir om man använder dom "som vanligt"

det kanske finns en marknad för dem, borde börja massproducera ;) :D

Är det remontgrimma med spännen?

Appropå remontgrimma med spännen, finns det i brunt?

Ja det är en med spännen, super eftersom man kan ändra den i det oändliga... Tror jag köpte den på Hööks och vet tyvärr inte om den finns i brun någonstans...:(

Jag är osäker om hööks verkligen har i brunt....

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 723
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom... 2
Svar
33
· Visningar
5 685
Senast: Hermelin
·
Kropp & Själ ...Men inte direkt överlevnad. Okej en konstig trådstart. Men såhär är det. Mitt arbete måste plötsligt varsla. De sa att 5.5 tjänster... 2
Svar
29
· Visningar
3 284
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är... 7 8 9
Svar
170
· Visningar
12 066
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka