• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Lijsan___
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 051
L

Lijsan___

Det finns säkert en massa trådar om detta men jag vill vara med från "början". Jag vill veta mer om bettlösa träns tex hackamore och sidepull mfl. Jag har nu sedan ett tag tillbaka funderat på att byta till bettlöst,men jag vet inte riktigt hur alla fungerar. Så innan jag köper ett vill jag veta mer om detta. Kanske någon spc sort som ni själva föredrar. :)

Visa gärna bilder på dem. och förklara hur den fungerar:)

Sv: Bettlöst

jag rider på hackamore, vet dock inte hur man lägger upp bilder här (HJÄLP NÅN??).

det är som ett stångbett; hävstång och verkar på nacke och nosrygg. finns olika skarpa; långa stänger elr korta (även kallat "ponnyhackamore"), men de är ju inte precis milda och kräver en väldigt mjuk hand.

Jag rider (in) min med ridkapson/muserola. Har ungefär samma effekt som tränsbett (direktverkande) men ligger på nosrygge istället för i munnen.

Jag har ett sidepull till min häst. Det är rätt enkelt och verkar direkt på nosryggen. Går att ta ledande tygeltag.

Slänger in några bilder på min häst med sidepull:

Bild 1

Bild 2

Bild 3

Red min ponny på sidepull ett tag, och han gick kanon på det :love:! Var inte alls lika orolig i munnen som han är med bett (men som blir bättre och bättre), och trivs helt enkelt bättre med det! Att vända och så var inga problem (juförsig så är Z väldigt känslig för vikthjälperna överhuvudtaget, men ändå). Fick bara låna det sidepullet och har lämnat tillbaka det nu, men ett eget ska inhandlas snarast :D

Lånar din tråd lite om det är okej - och frågar om det är någon skillnad på westernsidepull och engelska sidepulls? Känns som om det är svårar med ledande tygeltag på westernvarianten med ett rep över nosryggen istället för läderrem. Vad säger ni?

Det är ingen direkt skillnad på funktionen men jag gillar inte tanken på det där stela repet mot hästens nosrygg. Bättre att klä in det i fårskinnludd då tycker jag:)

Repen är inte nödvändigtvis stela, och varför skulle det skava mer än läder?

Jag rider bettlöst på min lilla fis, både sidepull och bosal ("western hackamore"). Har ridit på mekaniskt hackamore också.
Fungerar utmärkt, han trivs inte med bett så varför tvinga honom?

Lite tråd kap här med..,
har börjat rida min heta & ganska lätt stressade ponny på bara remont.(riktigt ska införskaffas på GBG mässan) och jag upplever att hon blir mkycket,mycketl ugnare och trevlgiare. framförallt stressar hon inte lika mkt och är mjukare att rida. Speciellt i paddocken. Traven vi har haft de senaste dagarna skulle man kunna döda för *vissel* men nu till problemet, i galloppen är det svårare, hon ahr fortfarande kvar de ehta tendenserna och är ganska svår att ställa/böra i galloppen ännu. Lite bra tips att försöka med?

Lånar din tråd lite om det är okej - och frågar om det är någon skillnad på westernsidepull och engelska sidepulls? Känns som om det är svårar med ledande tygeltag på westernvarianten med ett rep över nosryggen istället för läderrem. Vad säger ni?

Westernvarianterna med ett rep över nosryggen brukar vara ganska skarpa. Ibland kanske man vill ha det skarpt av säkerhetsskäl, men jag skulle nog inte våga använda de med riktigt hårda rep utan nosludd eller liknande med tanke på friktionsrisken! :crazy:

Läder är mycket mildare - särskilt iom att det oftast är "platt" dvs inte rundat. Då får manha en känslig häst och/eller se till att lära hästen funktionen av det. Nylon är lite skarpare eftersom det inte är lika segt i materialet som läder, men mildare än rep över nosryggen.

Ska testa någon dag att rida i en variant av flätat nylon vars nosdel består av två rundade "rep" bredvid varandra. Inbillar mig att det blir lite mildare än ett rep eftersom trycket fördelas på fler punkter.

Lite allmänna reflektioner av bettlösa:
Hack/bosal = skarp inverkan, svår att ställa med, svårare att styra med överlag pga stångeffekten, rent allmänt ingen favorit pga styrseln och att det tar mycket på nacken och lätt blir avknäppt nacke.

Kapson:
Tydligt, lätt att ställa med, skarpt iom metall i nosdelen (cykelkedja upplever jag lite mildare än fast nosjärn) skulle påstå att det är bra att börja med om man kan vara tillräckligt känslig i handen just för att det är "lättsamt" för ryttaren och ganska skarpt om man måste ta tag rejält, kan kännas tryggare om man är osäker på hur hästen svarar på bettlöst. Men bäst är såklart att lära in hur man vill att hästen ska svara på det bettlösa från marken innan man öht sitter upp.

Sidepull/Lindell:
Snällt, lite svårt att ställa med men något som de flesta hästar brukar trivas med. En favorit för egen del vid uteritter när jag inte har så stora krav på perfektion och vill ha något bekvämt för hästen. Fungerar bra att dressyra på också men man bör lära hästen hur man vill att det ska inverka och inte bara förlita sig på att det sitter automatiskt så fort man tagit på det! :p Pga att det är så "snällt". Undantaget de med rep över nosdelen som jag skrivit tidigare.

Bitless bridle (med remmar över nosryggen). Lättare att ställa med men lite beroende på material kan det vara lite segt i eftergifterna och då blir det lätt att hästen hamnar innanför lod/bakom hand. I övrigt ungefär som ett sidepull.

Repgrimma/grimma:
Kräver lite lydnad och teknik och är svårt att ställa med! ;)
Bra att öva med från marken innan man börjar rida med bettlöst, vill man t ex lära in sökning framåt/nedåt vid tryck från tygeln kan man helt sonika ta et tryck nedifrån med grimskaftet och ge eftergift när hästen börjar slappna av och sänka huvudet mer och mer.

Ställningen och bärigheten kan man inte bara ge något enstaka tips för gällande huvudlaget, det får du rida dig till! ;)
men mitt råd är att aldrig ge stöd i det bettlösa utan hellre helt lösa tyglar för att kunna ta antingen en fin kramning (då känner hästen skillnad på kramning/stöd vilket kan vara svårare om man rider med ständig kontakt/stöd) till ett rejält ryck om hästen inte lyssnar.
Är man konsekvent med att alltid kräva effekt av tygeltagen (men givetvis börja med ett lätt tygeltag och bara förstärker när det behövs) och saktar ner tempot när hästen drar iväg så brukar man iaf få en bra lydnad. Sen kan det ju vara så att hästen tappar balans för att den inte är så bärig ännu i galoppen och att det är bristen på balans som gör den het. Då är det bara att börja om från grunden!

Det blir ofta ganska blottande att rida med bettlöst. Galoppen i sig är ju också blottande på så vis att det som inte sitter riktigt i skritt och trav i regel märks tydligare i galoppen. Träna på grunder, träna på galoppfattningar, träna på att hålla koll på kroppsdelar och avslappning, ha en bra lydnad för hjälperna osv. Lite beroende på vilka pusselbitar det är som saknas för just er.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Funderar på att byta försäkringsbolag på två av våra tre hästar i år. Har Agria och Folksam nu. Men Dunstan kan få ner premien en hel... 2
Svar
33
· Visningar
2 333
Senast: Masse
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 205
Senast: super
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den... 2
Svar
20
· Visningar
2 245
Kropp & Själ Jag tror att jag kan upplevas som smart. Jag läser mycket, har en akademisk utbildning och är bra på mitt jobb. Men jag har också läst... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 188

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka