Bil som får dra 750 kg obromsat släp?

Bukefalos 30 år!

nyttnick

Trådstartare
Inom det närmaste året/de närmaste åren kommer jag att behöva byta bil. Jag har ett obromsat släp med totalvikt 750kg. När jag letar bil så hittar jag i princip inga andra bilar som får dra 750 kg. Jag har försökt googla mig fram till om det finns bilmärken/modeller som vanligtvis får dra såpass tungt, men hittar bara att det står på bilens reg-bevis. Det har jag koll på, men det tar sån tid att titta på varje enskild bil.
Det är inga supernya bilar jag tittar på, utan begagnade. Kanske från 2012-2013 och några år framåt.

Finns det någon här som har koll på modeller som får dra så pass mycket? Gärna kombi.

Det finns en sida där du kan söka och få en lista på modeller, dragbilarna.se som du kan kolla på. Sen är det förstås bra att dubbelkolla på regbeviset innan köp ändå.

Min V70 får, jag har för mig att min tidigare Nissan X-Trail också fick. Däremot den lilla Skoda Fabian jag hade som första bil fick inte ha så mycket vikt obromsat. Så allmänt tänker jag att det borde vara de flesta bilar av en viss storlek, men att mindre bilar inte får ha så mycket dragvikt obromsat.

Beror lite på vad du ska ha för bil tänker såsom el till exempel. Jag kommer byta till el nästa år och de modeller jag kikat på (passat, ID7 och 4) kommer få dra upp till 1800

Kia ceed drog jag transport med på 1500 med B-kort

Kan även tillägga att Blocket nu har lagt in en rubrik "Data från Transportstyrelsen" när man kollar på begagnade bilar där. går du in på "Teknisk data" så finns "Max Släpvagnsvikt, obromsad" med som en rubrik. Så slipper man gå in på Transportstyrelsen och söka på regnummer när man gör en snabbkoll bara om de funkar med vikten eller inte, eftersom man hittar den data direkt på Blocket (som tar det från Transportstyrelsen).

Inom det närmaste året/de närmaste åren kommer jag att behöva byta bil. Jag har ett obromsat släp med totalvikt 750kg. När jag letar bil så hittar jag i princip inga andra bilar som får dra 750 kg. Jag har försökt googla mig fram till om det finns bilmärken/modeller som vanligtvis får dra såpass tungt, men hittar bara att det står på bilens reg-bevis. Det har jag koll på, men det tar sån tid att titta på varje enskild bil.
Det är inga supernya bilar jag tittar på, utan begagnade. Kanske från 2012-2013 och några år framåt.

Finns det någon här som har koll på modeller som får dra så pass mycket? Gärna kombi.
Har en BMW X1 som får dra 750 kg obromsat släp (med B-kort) och har en total tillåten släpvagnsvikt (bromsat släp) på 2000 kg (kräver då B96).

Jag är "uppväxt" med att man alltid får hänga på ett 750 kgs släp på sin bil /buss / lastbil då det inte ingår i E behörigheten.

Googlade och hittade tom en trafikskola som säger detsamma...

1759769813481.webp

Eller menar ni att det har ändrats ?

Jag ser inte att det står varken bromsat eller obromsat i citatet...

Försökte även kolla transportstyrelsens hemsida men hittade inget där heller (varken bromsat eller obromsat) ...

Det står tydligt obromsat i trådtiteln samt TS. Och det är en himla skillnad, tex får jag dra ett tyngre obromsat släp med min V40 än vad särbon får dra med sin CR-V (670 vs 600 kg). Om jag kommer ihåg rätt får han dock dra 750 obromsat med sin C4.

Det är dock inget vi egentligen ids ha koll på, alla släp som är aktuella för våra bilar är bromsade.

Edit: Jag var tvungen att kolla pga nyfiken och C4:an får dra 670 kg obromsat, dvs som min V40.

Det står tydligt obromsat i trådtiteln samt TS. Och det är en himla skillnad, tex får jag dra ett tyngre obromsat släp med min V40 än vad särbon får dra med sin CR-V (670 vs 600 kg). Om jag kommer ihåg rätt får han dock dra 750 obromsat med sin C4.

Det är dock inget vi egentligen ids ha koll på, alla släp som är aktuella för våra bilar är bromsade.

Edit: Jag var tvungen att kolla pga nyfiken och C4:an får dra 670 kg obromsat, dvs som min V40.

Ja alltså jag fattar vad TS är ute efter... Vad jag INTE hittar är reglerna för bromsade resp obromsade släp på någon "myndighetssida" ... DET är problemet. Därför att det just blandas "äpplen" och "päron" i svar. Och jag anser då att det är ett korkat system där man inte är konsekvent om hur ett LÄTT släp får framföras... Vilket ju då dessutom realiseras i tråden...

Så då kommer jag tillbaka till min fråga var ser jag om det syftas på ett bromsat eller omromsat släp I DET JAG CITERADE, och som jag är uppväxt med, att ALLA får dra ett 750 kgs släp...

Ja alltså jag fattar vad TS är ute efter... Vad jag INTE hittar är reglerna för bromsade resp obromsade släp på någon "myndighetssida" ... DET är problemet. Därför att det just blandas "äpplen" och "päron" i svar. Och jag anser då att det är ett korkat system där man inte är konsekvent om hur ett LÄTT släp får framföras... Vilket ju då dessutom realiseras i tråden...

Så då kommer jag tillbaka till min fråga var ser jag om det syftas på ett bromsat eller omromsat släp I DET JAG CITERADE, och som jag är uppväxt med, att ALLA får dra ett 750 kgs släp...
Provat trafikverket?
Ett obromsat släp kallas just det ett obromsat.

Det låter konstigt, väldigt många bilar får dra en obromsad släpkärra med 750 kg totalvikt. Merparten av alla V70 och Passat t ex.
Fast det är väl inte jättekonstigt att det utbudet jag har tittat på i mitt län och omkringliggande inte innehöll just de modellerna? Jag har mest hittat renault, pegeuot, opel astra, volvo v50, skoda mm och ingen av dessa har fått dra mer än 720 kg. Så eftersom det utbudetsom funnits här inte visat upp modeller som får dra så tänkte jag att någon somhar en bil som stämmer in, gärna får tipsa om det. Passat och V70 har inte dykt upp till salu.

Liknande trådar

• Från stor bil till liten bil
  • Mest prisvärda dragbilen för BE-kort
  • Byta bil?
  • De kommande ny EUreglerna

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat