De har bra andrahandsvärde också om jag inte minns fel (tittade på vad min egna bil hade för värde enligt marknaden, ligger rätt högt mot vad jag trodde).
Fast jag tycker förstås inte att en ny Subaru är dyrare än t ex en Volvo, kanske inte stämmer längre men förr kostade en ny Volvo en halv mille, en ny Subba kan man få för typ 200 000kr. Å andra sidan kan man säkert få andra bilmärken billigare, men för mig är inte priset det väsentliga, det är kvalitén och jag betalar hellre en slant för att få bra kvalité, men det är jag det även om jag är snål, hahaha. :)
Alla har inte den uppfattningen om kvalitén på Subbar, men jag vet inte om det finns några undersökningar som styrker varken det ena eller det andra.
 
Vad var det för någon ni hade? Årsmodell? Kan priserna skilja sig beroende på vart i landet man bor? Eller om man väljer en vanlig verkstad framför märkesverkstaden?
Jag märkte att märkesverkstaden var dyr när jag gjorde service + bytt bromsskivor/bromsar, fast det var en dyr konstad då eftersom bromsarna var kass men det har lönat sig i efterhand. Går de sönder om något år, ja då är det väl inte så kul antar jag... Vi får väl se, jag hade tänkt försöka behålla min bil i några år till i alla fall. Hoppas den står ut med mig tills dess. :p
Jag har en Legacy -05. Uttagen skiftet 05-06 och rullat 13000. Har aldrig lämnat till märkesverkstad tror jag. Eller, kanske första gången för någon service. Sen har det varit lite blandat. Mest mekonomen där jag fått hyggligt pris på arbete men delarna (specificerat på fakturan ju) är dyyyyyra. Den större summan jag betalat är ju just delar och inte arbete. Har bytt bromsskivor och belägg för ett par år sedan med men den summan var hanterbar i jämförelse.
 
Jag har aldrig fått ihop den ekvationen så jag har i stället flera bilar.
SAAB 9000 på sommaren, drar litet bensin och får dra 1800 kg på kroken.
Med turbon så orkar den när det behövs.
AUDI A6 Quattro på vintern.
Den är jättetörstig med sin V6a men stark och bra.
Får tyvärr bara ha 1500 kg på kroken.
Och så en liten Skoda Felicia som drar halvlitern milen med diesel.
Får bara dra 750 kg på kroken men är lastbilsreggad och har ett lastutrymme som ett hav.

Skodan är alltid påställd och de andra alternerar.
Totalt så kostade bilarna 30 000:- tillsammans.
 
Alla har inte den uppfattningen om kvalitén på Subbar, men jag vet inte om det finns några undersökningar som styrker varken det ena eller det andra.
Jag vet inte heller, jag hade gärna kört Toyota eller Volvo då säkerheten är bra i dom, men nackdelen är vad jag känner till i alla fall om Volvo är att de inte har konstant 4wd, har sämre koll på Toyota faktiskt.
 
Jag har en Legacy -05. Uttagen skiftet 05-06 och rullat 13000. Har aldrig lämnat till märkesverkstad tror jag. Eller, kanske första gången för någon service. Sen har det varit lite blandat. Mest mekonomen där jag fått hyggligt pris på arbete men delarna (specificerat på fakturan ju) är dyyyyyra. Den större summan jag betalat är ju just delar och inte arbete. Har bytt bromsskivor och belägg för ett par år sedan med men den summan var hanterbar i jämförelse.
Då är våra bilar lika gamla, jag råkade visst ljuga om hur långt min hade gått såg jag när jag körde till jobbet, den har rullat över 19000, minns inte riktigt vad som är bytt och inte på den, då jag inte ägt den hela tiden.
Jag lämnade till märkesverkstad för service och byte av bromsar, tror nog jag anlitar den lokale bilmekanikern nästa gång och ser om priset blir detsamma. Sen för egen del har jag inget att jämföra med, då jag bara har denna bil och inte haft något annat och jag ser bilen som något nödvändigt ont, behöver den för att ta mig fram och om det då kostar några slantar att laga den får det göra det då för troligen behöver man inte slänga ut samma pengar inom en snar framtiden och slår man då ut vad det kostade då per månad tills nästa gång man behöver byta den dyra grejen så tror jag inte kostnaderna blir så farliga per månad. Så räknar och tänker jag i alla fall, alla är vi olika. :)
 
Jag har definitivt och helt utan tvekan konstant 4wd på min Volvo XC70.
Med konstant menade jag att den driver symmetriskt på alla 4 hjulen jämt. Jag minns när vi köpte Subban, då hade Volvo 4wd som bara driver på det hjulet som har fäste och det var något vi inte ville ha, eller har de ändrat på det sen??
 
Nu pratar du om diffspärr/kraftfördelning om jag inte missförstår dig.

Konstant fyrhjuldrift pratar man om som motsats till urkopplingsbar fyrhjulsdrift.
 
Då är våra bilar lika gamla, jag råkade visst ljuga om hur långt min hade gått såg jag när jag körde till jobbet, den har rullat över 19000, minns inte riktigt vad som är bytt och inte på den, då jag inte ägt den hela tiden.
Jag lämnade till märkesverkstad för service och byte av bromsar, tror nog jag anlitar den lokale bilmekanikern nästa gång och ser om priset blir detsamma. Sen för egen del har jag inget att jämföra med, då jag bara har denna bil och inte haft något annat och jag ser bilen som något nödvändigt ont, behöver den för att ta mig fram och om det då kostar några slantar att laga den får det göra det då för troligen behöver man inte slänga ut samma pengar inom en snar framtiden och slår man då ut vad det kostade då per månad tills nästa gång man behöver byta den dyra grejen så tror jag inte kostnaderna blir så farliga per månad. Så räknar och tänker jag i alla fall, alla är vi olika. :)
Hela grejen är väl att när slitagedelar börjar gå så går det sällan bara en i taget utan det går en, sen går det en till, sen en till osv. Du slipper mecket med att lämna in bilen, betala sura pengar osv om du har en som inte går sönder. Som sagt, här blir det snart bilbyte av flera anledningar, bland annat att bilen inte känns helt pålitlig numer och jag brukar försöka byta bil när jag får lämna in den ofta just för att slippa fixa med det.
 
Nä, någon diffspärr/kraftfördelning är det inte, det var mitt x som lärt mig detta. Jag kan ingenting om bilar mer än det jag blivit lärd..

Jag förstår inte vad du menar. Normalt sett pratar man om konstant fyrhjulsdrift eller urkopplingsbar fyrhjulsdrift. På pickupen har jag urkopplingsbar fyrhjulsdrift (dubbla växellådor där jag kan välja fem resp. sex lägen i lådorna). Volvon har jag konstant fyrhjulsdrift och alltså bara en växellåda.

Vad menar du?
 
Jag förstår inte vad du menar. Normalt sett pratar man om konstant fyrhjulsdrift eller urkopplingsbar fyrhjulsdrift. På pickupen har jag urkopplingsbar fyrhjulsdrift (dubbla växellådor där jag kan välja fem resp. sex lägen i lådorna). Volvon har jag konstant fyrhjulsdrift och alltså bara en växellåda.

Vad menar du?
Jag hörde något om att Volvo har/har haft en bil som klassas som 4wd men som tar till 4wd när den behöver. Dvs den är inte konstant.
 
Jag hörde något om att Volvo har/har haft en bil som klassas som 4wd men som tar till 4wd när den behöver. Dvs den är inte konstant.

Det har de flesta bilar med fyrhjulsdrift. I praktiken handlar det inte om fyrhjulsdrift (i de flesta fall) utan bilen driver på 1-3 hjul (det finns mycket att läsa om detta på nördsidor för bilintresserade).

När man talar om konstant eller urkopplingsbar fyrhjulsdrift (vilket är varandras motsatser) är om man som förare själv kan påverka valet genom att lägga i tvåhjuls- respektive fyrhjulsdrift. På pickupen kör jag normalt på tvåhjulsdrift när jag inte behöver alla fyra (som i praktiken är färre, men detta kan jag i den bilen påverka genom att koppla i och ur diffspärren). I Volvon kan jag inte välja, utan bilen har konstant fyrhjulsdrift (vilket jag inte kan välja utan bilen väljer hur den fördelar drivningen beroende på bl a underlaget och körriktningen).
 
Det har de flesta bilar med fyrhjulsdrift. I praktiken handlar det inte om fyrhjulsdrift (i de flesta fall) utan bilen driver på 1-3 hjul (det finns mycket att läsa om detta på nördsidor för bilintresserade).

När man talar om konstant eller urkopplingsbar fyrhjulsdrift (vilket är varandras motsatser) är om man som förare själv kan påverka valet genom att lägga i tvåhjuls- respektive fyrhjulsdrift. På pickupen kör jag normalt på tvåhjulsdrift när jag inte behöver alla fyra (som i praktiken är färre, men detta kan jag i den bilen påverka genom att koppla i och ur diffspärren). I Volvon kan jag inte välja, utan bilen har konstant fyrhjulsdrift (vilket jag inte kan välja utan bilen väljer hur den fördelar drivningen beroende på bl a underlaget och körriktningen).
Sedär, då har jag lärt mig något nytt. Har inte brytt mig så mycket om hur den funkar så länge det driver. Är det därför 4wd-sladd blir så jäkla lurig att reda ut? Att den kopplar bort vissa hjul, typ?
 
Hela grejen är väl att när slitagedelar börjar gå så går det sällan bara en i taget utan det går en, sen går det en till, sen en till osv. Du slipper mecket med att lämna in bilen, betala sura pengar osv om du har en som inte går sönder. Som sagt, här blir det snart bilbyte av flera anledningar, bland annat att bilen inte känns helt pålitlig numer och jag brukar försöka byta bil när jag får lämna in den ofta just för att slippa fixa med det.
Tja, det är väl inte världens bästa bil, den har sina skavanker som "kvittrande" koppling och sen verkar det ha blivit något glapp i kontakten till "färddatorn" där klockan syns, det kan stå "acc" eller "err" där ibland... men eftersom jag inte har råd att köpa en ny bil så blir det mer ekonomisk för mig att betala den lilla summan för att laga bilen så den funkar ett tag till, men skulle den behöva fler verkstadsbesök, ja då får jag tänka om och troligen gå till banken och låna mer pengar, men det tar vi den dagen, den sorgen. :p
 
Tja, det är väl inte världens bästa bil, den har sina skavanker som "kvittrande" koppling och sen verkar det ha blivit något glapp i kontakten till "färddatorn" där klockan syns, det kan stå "acc" eller "err" där ibland... men eftersom jag inte har råd att köpa en ny bil så blir det mer ekonomisk för mig att betala den lilla summan för att laga bilen så den funkar ett tag till, men skulle den behöva fler verkstadsbesök, ja då får jag tänka om och troligen gå till banken och låna mer pengar, men det tar vi den dagen, den sorgen. :p
Kopplingen har jag nyss bytt. Den var inte gratis den heller ;) körde på min jätteslitna tills sambon grillade den när han övningskörde och var vansinnig. Vad kan jag ha gett? 9-10' kanske? Brukar försöka glömma bort det där.
 
Kopplingen har jag nyss bytt. Den var inte gratis den heller ;) körde på min jätteslitna tills sambon grillade den när han övningskörde och var vansinnig. Vad kan jag ha gett? 9-10' kanske? Brukar försöka glömma bort det där.
Hua, ser inte fram emot att få byta den, vet att den börjar "kvittra" för att x:et slirade på kopplingen som attan när han skulle dra upp båtarna ur sjön. :/
Bäst å börja spara.
 
Läser igen mig lite på "gamla" biltrådar =)

Nu bukefolk ska vi se om ni kan hjälpa mig, jag skulle vilja byta bil så jag slipper de där 2000kr per månad i avbetalning..

Krav;
*4wd
*Inte så dyr i skatt (nuvarande har 3200kr)
*Ligga på ca 0,7-0,8 i förbrukning
*Kunna dra ett hästsläp någorlunda okej (har ingen häst nu men hoppas på det)
*AC
*Helst fjärrstyrt centrallås

Och priset Max 30,000

Finns denna bil?
Jag tycker mig ha letat men inget funnit :(

Några har nämnt VAG-bilar tidigare och instämmer, Audi A4 1,8T (hellre Ts190hk som inte är lika slö) bör kunna passa in. Svårigheten är att hitta ett exemplar som är skött bra/ok men de finns och dyker upp ibland! Spännande blir så klart att undvika dyra reparationer såsom turbo, koppling m.m. med tanke på alla milen du kör och hur långt de begagnade har gått.
Är det utgiften 2000:- (amortering + ränta?) som är seg eller att bilen är ny så att du följer en värdeminskning med inbetalningarna s a s? Kanske kan kännas lättare att sälja och köpa en något äldre men i bra skick där värdeminskningen inte är lika hög/brant och där pengarna du betalar (delvis) sparas i bilen ifall du tänkt byta om några år igen.

Mvh Thomas
 
Nä, någon diffspärr/kraftfördelning är det inte, det var mitt x som lärt mig detta. Jag kan ingenting om bilar mer än det jag blivit lärd..

Det här syftar väl mest troligt på den tekniken Volvo använde i början med visco-koppling som i teorin skulle överföra minst några procent till "slav-hjulparet" (i Volvos fall bak) men i själva verket sällan fungerade bra. (Olja skulle bli trög och överföra effekten från motorn till fram och bakhjulen när hastigheten mellan axlarna började skilja)
Idag använder de såsom många andra tillverkare Haldex som är mer "mekanisk" eller åtminstone kontrollerad.

Beroende på 4wd-system så blir sladdarna olika och därmed olika svåra att reda ut men andra system griper ju in på nyare bilar. Kontrollerat fyrhjulsställ är däremot en fantastisk känsla!
"Grundproblemet" om man kan säga så är väl att 4wd inger en falsk trygghet och att man blir övermodig vad gäller hastighet och har dålig koll på underlaget om man helt plötsligt skulle behöva stanna.

Har fått känslan av att många japanska bilar har dyra reservdelar. I teorin kanske "gungor och karuseller" för går de sällan sönder så måste ju vinsterna tas...

Ajabaja på att dra upp båtar med manuell låda. Är det inte därför Subaru har lågväxel på många modeller? ;)

Nog för nu från mig =).

Mvh Thomas
 
Läser igen mig lite på "gamla" biltrådar =)



Några har nämnt VAG-bilar tidigare och instämmer, Audi A4 1,8T (hellre Ts190hk som inte är lika slö) bör kunna passa in. Svårigheten är att hitta ett exemplar som är skött bra/ok men de finns och dyker upp ibland! Spännande blir så klart att undvika dyra reparationer såsom turbo, koppling m.m. med tanke på alla milen du kör och hur långt de begagnade har gått.
Är det utgiften 2000:- (amortering + ränta?) som är seg eller att bilen är ny så att du följer en värdeminskning med inbetalningarna s a s? Kanske kan kännas lättare att sälja och köpa en något äldre men i bra skick där värdeminskningen inte är lika hög/brant och där pengarna du betalar (delvis) sparas i bilen ifall du tänkt byta om några år igen.

Mvh Thomas


Det är väl framförallt utgiften, vi funderar på att köpa hus och vill då gärna se över de kostnader vi har osv och därav denna "extra" kostnad som skulle va skön att få bort.. Men det blir nog att den blir kvar ett tag till :p
 

Liknande trådar

Äldre Jag letar ny bil men ingen matchar mina önskningar som jag kan hitta :( Jag söker en rel liten bil då jag vill ha låg bensin/diesel...
Svar
7
· Visningar
879
R
Äldre För två år sen sålde jag min underbara V70 pga att min ekonomi blev sämre och jag behövde en mer ekonomisk bil. Dessutom kändes en V70...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
8 716
Senast: TomasN
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp